Polacy polubili internet w podróżach
95 proc. Polaków korzysta z internetu podczas podróżowania, 56 proc. planuje przy jego pomocy wyjazdy.
Zgodnie z najnowszych raportem przygotowanym przez GfK na zlecenie PayPal, tego lata większość obywateli Europy Środkowo-Wschodniej coraz częściej korzysta z internetu planując wakacyjny wyjazd. Większość z nich planuje jednak tradycyjny urlop w lipcu i w sierpniu. Uśredniając, tylko 9 proc. obywateli tego regionu już podróżowało w pierwszej połowie roku, natomiast 11 proc. czeka na przeceny we wrześniu. Ten ostatni okres jest szczególnie popularny w Polsce. Jednocześnie, w Europie Środkowo-Wschodniej jest dość duża grupa osób, która zdecydowała się nie jechać na wakacje w tym roku – 15 proc. Polaków, 24 proc. Greków, 16 proc. Czechów i 15 proc. Węgrów podjęło właśnie taką decyzję i wynik ten jest porównywalny do danych z zeszłego roku.
Współcześni turyści mają niezwykle dużo możliwości wyboru wakacyjnej miejscówki. Kraje Europy Środkowo-Wschodniej mają jednak swoje lokalne preferencje. Grecy należą do najbardziej tradycyjnych narodów i większość badanych decyduje się zatrzymać w hotelu (74 proc.). Polacy i Węgrzy dużo częściej doceniają zalety niezależności, którą oferuje wynajem domów i apartamentów wakacyjnych – to popularne rozwiązanie w obu tych krajach (odpowiednio 34 proc. i 33 proc.). Pobyty u przyjaciół bądź rodziny stają się coraz mniej popularne w Polsce. W zeszłorocznym badaniu taka opcję wybrało 50 proc. Polaków, a w tym jedynie 39 proc..
Na wybór wakacyjnej miejscowości wpływa równocześnie kilka zmiennych, ale to cena jest dla większości narodów najważniejszym czynnikiem – wybrało ją 64 proc. Greków, 61 proc. Węgrów, 55 proc.Polaków i 47 proc. Czechów,. Dodatkowo, Polacy biorą pod uwagę opinie swoich znajomych i przyjaciół (48 proc.), odległość od turystycznych atrakcji (25 proc.) i popularność lokalizacji wśród innych turystów (13 proc.).
Chociaż lokalizacja i wiarygodność wybranego miejsca są ważne, Polacy przyglądają się również udogodnieniom oferowany na miejscu. 22 proc. planuje podróż z dziećmi i sprawdza ofertę dla rodzin w danym ośrodku, podczas gdy 14 proc. chce zabrać ze sobą zwierzaka sprawdzając jednocześnie ułatwienia w tym zakresie. Ze wszystkich narodów Europy Środkowo-Wschodniej, Polacy są najbardziej przywiązani do takich usług jak dostęp do telewizora czy żelazka w pokojach, możliwość prania/pralni na miejscu. Ten aspekt jest ważny dla 24 proc. z nich. Wszystkie przebadane kraje sprawdzają również możliwość podłączenia się na miejscu do Wi-Fi – jest to ważne dla 53 proc. Polaków, 36 proc. Czechów, 55 proc. Greków i 48 proc. Węgrów.
Większość konsumentów Europy Środkowo-Wschodniej chce wziąć dwa tygodnie wolnego na czas letnich wakacji – takiej odpowiedzi udzieliło 44 proc. Polaków, 37 proc. Czechów, 24 proc. Greków i 24 proc. Węgrów. Ci, którzy decydują się jedynie na 7 dni wolnego, znajdują się na drugim miejscu (jest to wybór 24 proc. Polaków, 25 proc. Czechów i 14 proc. Węgrów), z Grecją jako wyjątkiem, gdzie najpopularniejsze są urlopy 7 dniowe, z wynikiem na poziomie 36 proc.. Węgrzy są narodem, którzy najczęściej planują wziąć ponad 14 dni wolnego (50 proc.), w przeciwieństwie do Greków, wśród których znajduje się spora grupa, która planuje wziąć mniej niż tydzień urlopu (22 proc.).
Analiza pokazała również, że większość z nas stara się nie być zbyt rozrzutna – Węgrzy są najostrożniejsi i większość z nich (51 proc.) planuje wydać na wakacyjne podróże do 1100 złotych. Grecy (29 proc.), Polacy (34 proc.) i Czesi (27 proc.) chcą wydać podobną kwotę. 39 proc. Polaków chce zmieścić się w budżecie od 1100 złotych do 2200 złotych, a 20 proc. zakłada, że przekroczy tę sumę, ale nie wyda więcej niż 4400 złotych. Tylko 6 proc. Polaków chce wydać na wakacjach więcej.
Konsumenci z Europy Środkowo-Wschodniej pokryją większość swoich wakacyjnych wydatków za pomocą gotówki. Ten sposób płatności wybiera 68 proc. Polaków, 79 proc. Greków, 70 proc.Węgrów i 63 proc. Czechów.
Dość duża grupa polskich podróżnych polega również na kartach kredytowych i przelewach bankowych, z jednoczesnym wzrostem popularności internetowych systemów płatniczych takich jak np. PayPal. Liczba osób, które zdecydowały się pokryć większość wydatków za ich pomocą podwoiła się od zeszłego roku w każdym z przebadanych krajów. Co więcej, 30 proc. Polaków (tak samo, jak w zeszłym roku), 10 proc. Czechów (wzrost o 3 proc. w porównaniu do 2015 roku), 28 proc. Greków i 12 proc. Węgrów (10 proc. w 2015 r.) dokonało płatności przez PayPal przynajmniej raz w ciągu ostatnich wakacji.
Współcześnie, turyści mają dostęp do tysięcy rozwiązań online, które pomagają odkrywać, porównywać i wybierać najlepsze wakacyjne oferty. Narzędzia internetowe są często wykorzystywane w trakcie planowania wakacji, jak również w trakcie urlopu przez 56 proc. Polaków, 65 proc., Węgrów, 42 proc. Czechów i 39 proc. Greków. Okazało się również, że 78 proc. Polaków za pomocą wyszukiwarek (41 proc.) lub portali podróżniczych takich jak TripAdvisor (29 proc.) nie tylko szuka wakacyjnych ofert, ale także zbiera szczegółowe informacje o wybranym wakacyjnym punkcie docelowym.
W trakcie planowania wakacji szczególnie ważne jest również znalezienie bezpiecznego, szybkiego i wygodnego środka transportu, który pomoże nam dotrzeć do hotelu, campingu lub wymarzonego apartamentu. Podróżnicy w Europie Środkowo-Wschodniej najczęściej decydują się na samochód – 66 proc. Polaków, 69 proc.Węgrów, 58 proc. Czechów i 49 proc. Greków decyduje się właśnie na ten sposób podróży. Polacy dodatkowo podróżują również za pomocą samolotu (17 proc.) i pociągu (12 proc.). Rola internetu nie może być przeceniana również w przypadku planowania podróży lotniczych, gdzie cena biletów jest najważniejszą zmienną dla większości polskich podróżujących (60 proc.). Na kolejnych miejscach znajduję się polityka bagażowa (33 proc.) oraz dobre opinie online (26 proc.), a także możliwość rezerwacji poprzez wyszukiwarki, które od razu pokazują najlepsze ceny.
Internet jest naszym najlepszym przyjacielem nie tylko przed wakacjami, ale także w trakcie nich: 95 proc. Polaków, 95 proc. Greków, 87 proc. Węgrów i 83 proc. Czechów, wchodzi do internetu w trakcie podróży. W czasie wakacji lubimy sprawdzić co się dzieje w mediach społecznościowych (jest to prawda dla 63 proc. Polaków, , 60 proc. Greków, 48 proc. Węgrów i 39 proc. Czechów), ale także wyszukiwać na bieżąco trasy i dojazdy (ta kategoria jest szczególnie popularna wśród Węgrów – 71 proc.), pilnować obowiązków w pracy (najczęściej wskazywane przez Greków – 33 proc.) i robić zakupy. Ostatnia kategoria jest szczególnie popularna wśród polskich turystów (28 proc.).
Matt Komorowski, dyrektor zarządzający PayPal CEE, powiedział: „Podróże to jedna z tych dziedzin życia, która dzięki internetowi może skorzystać z największej ilości nowych, wspaniałych możliwości. Kilka lat temu, braliśmy po prostu mapę, liczyliśmy z linijką kilometry i jechaliśmy odwiedzić naszych przyjaciół na działce obok jeziora czy w górach. Teraz, możliwości są nieskończone: możemy sprawdzić wszystkie możliwe wakacyjne lokalizacje na TripAdvisor i dzięki geolokalizacji na Instagramie, upewnić się jak naprawdę wygląda wybrana okolica, a nie liczyć na katalogowe fotografie oferowane przez biura podróży. Dzięki Air B’n’B za pomocą jednego kliknięcia możemy wybrać sprawdzony apartament i od razu zarezerwować bilet lotniczy w najlepszej możliwej cenie. Co więcej, równie łatwo możemy zmienić swoje plany już w trakcie podróży – dzięki połączeniu z internetem, zmiana rezerwacji oraz kupowanie produktów i usług jest błyskawiczne i wszystko można załatwić za pomocą jednego kliknięcia dzięki takim usługom jak PayPal One Touch.”
POWIĄZANE WPISY
27 listopada 2023
Analiza Kiwi.com: Polscy turyści preferują wyjazdy latem i jesienią
Kiwi.com, firma travel-tech oraz wyszukiwarka tanich lotów, wzięła pod lupę sezonowość w…
0 Komentarzy3 Minuty
24 listopada 2023
Firmy nie rezygnują z podróży, lecz zmieniają sposób ich organizacji
Według raportu „2023 Business Travel Index Outlook” opracowanego przez Global Business…
0 Komentarzy2 Minuty
23 listopada 2023
Targi IBTM World 2023 od 28 listopada w Barcelonie
W 2023 roku Polska organizacja Turystyczna odnotowała rekordową liczbę 26 zgłoszeń do…
0 Komentarzy2 Minuty
21 listopada 2023
Barbara Tutak złożyła rezygnację. Będzie konkurs na nowego prezesa WOT
Niespodziewaną rezygnację z funkcji prezeski Warszawskiej Organizacji Turystycznej…
0 Komentarzy2 Minuty
21 listopada 2023
III Gala Waszej Turystyki odbędzie się 12 stycznia 2024
Redakcja portalu WaszaTurystyka.pl ma zaszczyt zaprosić Państwa na trzecią w historii…
0 Komentarzy3 Minuty
17 listopada 2023
Dolny Śląsk atrakcyjny dla prawie 90 proc. rowerzystów. Region chce przyciągnąć ich więcej
Dolnośląska Organizacja Turystyczna pracuje nad strategią rozwoju turystyki rowerowej w…
0 Komentarzy2 Minuty
15 listopada 2023
Startuje nowa kampania promująca zimowe atrakcje w Małopolsce
Wraz z pierwszymi opadami śniegu w małopolskich górach, w dniu 11 listopada wystartowała,…
0 Komentarzy1 Minuty
15 listopada 2023
Wiślański Skipass zmienia się w Wispass
Rozpoczyna się dwunasty sezon dla projektu narciarskiego, znanego jako Wiślański Skipass…
0 Komentarzy2 Minuty
15 listopada 2023
Interhome: co czwarty Polak wyjedzie na krótszy zimowy odpoczynek
W obliczu utrzymującej się wysokiej inflacji, coraz więcej Polaków decyduje się na…
0 Komentarzy2 Minuty