Pierwsze testy nowej kolejki linowej w Jasnej

fot. archiwum TMR

Na trasie nowej kolejki linowej w ośrodku narciarskim Jasna pojawiła się pierwsza z 25 kabin. Nowoczesny środek transportu łączący Bielą Púť i Priehybę zostanie uruchomiony już na początku zimy.

Koszt inwestycji wynosi 17 mln euro. Na niespełna trzy miesiące przed rozpoczęciem sezonu zimowego, na linie została zamontowana pierwsza z kabin

Tomáš Fried z firmy Doppelmayr Słowacja, powiedział: „Zawieszona kabina pomoże ustawić punkty połączeń na stacjach. Jednocześnie na poszczególnych stacjach zostaną ustawione łuki prowadzące. Czeka nas jeszcze instalacja okablowania i rozdzielni do dolnej stacji. W międzyczasie zostaną zawieszone kolejne kabiny, które będą zaparkowane na torze parkingowym, a następnie wkroczą inżynierowie, którzy zainstalują oprogramowanie i rozpoczną testy funkcyjne technologii. Z naszej strony zakończą się one testami hamulców z pełnym obciążeniem w kabinach. Dopiero wtedy zostanie wydany protokół zdawczo-odbiorczy i oddamy kolejkę do użytku.”

fot. archiwum TMR

Jiří Trumpeš, dyrektor ośrodka Jasna, podkreślił: „Pierwsza kabina na trasie to już poważny sygnał, że zbliżamy się do finału. Czekamy na to z niecierpliwością i tak jak dostawca kolejki linowej, my również w pełni przygotowujemy się na otwarcie sezonu zimowego 2022/23, które powinno odpowiadać wielkości i znaczeniu tej inwestycji.”

Kabiny nowej gondoli dostarcza szwajcarska firma CWA i noszą nazwę Jasna. Są to 15-osobowe kabiny, które zostały wykonane specjalnie na zamówienie firmy TMR.

Budowa długo oczekiwanej nowej kolejki linowej w Jasnej rozpoczęła się w zeszłym roku, a pierwszych pasażerów przewiezie już zimą 2022/23. Kolejka pomoże usunąć największy problem w transporcie narciarzy i turystów z Bielej Púti na Priehybę – skomplikowana i czasochłonna przesiadka z dotychczasowej czteroosobowej kanapy na wyciąg Twinliner, przy którym regularnie tworzyły się długie kolejki i czasami trzeba było czekać nawet godzinę. Gondola będzie również główną linią transportową dla zaopatrzenia restauracji, co znacznie ograniczy jazdę ratraków i będzie mieć mniejszy wpływ na środowisko. Jednocześnie będzie to urządzenie transportowe bez barier, które ułatwi dostęp także rodzinom z wózkami dziecięcymi lub osobom o ograniczonej sprawności ruchowej. Poza samą technologią i niezbędną infrastrukturą, w dolnej stacji kolejki zostanie zachowanych 65 miejsc parkingowych pierwotnego parkingu, na którym powstał nowy obiekt.

W przypadku sprzyjających warunków, otwarcie sezonu zimowego 2022/23 planowane jest w pierwszy weekend grudnia.

Igor Rattaj, prezes TMR: nowe kolejki w Szczyrku, w Jasnej i Tatrzańskiej Łomnicy