KLM pracuje nad samolotem przyszłości
Holenderskie Linie KLM i Politechnika w Delft rozpoczęły prace nad nowym, paliwooszczędnym modelem samolotu przyszłości. Model pokazowy zostanie zaprezentowany w październiku tego roku na obchodach 100-lecia KLM w Amsterdamie.
Na podstawie rozpoczętej współpracy z Uniwersytetem Technicznym w Delft (Holandia) KLM będzie uczestniczyć w badaniach i tworzeniu innowacyjnego konceptu lotniczego pod nazwą „Flying-V”. Samolot przyszłości – Flying-V ma całkowicie zmieniony, aerodynamiczny kształt pojazdu i zmniejszona waga pozwolą na redukcję zużycia paliwa o 20%, w porównaniu z Airbusem A350 – aktualnie najbardziej zaawansowanym samolotem.
Konstrukcja systemu napędowego będzie podlegać łatwym adaptacjom do zastosowania alternatywnych form zasilania. Latający model pokazowy w skali oraz pełnowymiarowa część kabiny Flying-V zostaną oficjalnie zaprezentowane podczas obchodów 100-lecia –„KLM Experience Days”, które będą miały miejsce w październiku tego roku na lotnisku Schiphol w Amsterdamie.
Flying-V – projekt potencjalnego statku pasażerskiego przyszłości bazuje na współcześnie wykorzystywanym samolocie Airbus A350, który uchodzi za najbardziej zaawansowany technicznie samolot pasażerski świata. Flying-V jest krótszy od A350, ale ma tą samą rozpiętość skrzydeł. Podobne rozmiary do standardowego A350 umożliwią maszynie Flying-V korzystanie z istniejącej infrastruktury na lotniskach, takich jak wyjścia z terminala do samolotu i pasy startowe. Samolot ten również bez problemu zmieści się hangarze przeznaczonym dla A350. Co więcej, Flying-V będzie przewoził taką samą liczbę pasażerów – 314 osób w standardowej konfiguracji, a jego ładownie pomieszczą porównywalną objętość cargo – wynoszącą 160 m3. Flying-V będzie jednak mniejszy niż A350, co zapewni mu mniejszy opór aerodynamiczny.
Opływowa konstrukcja kadłuba samolotu będzie miała kształt „V”. Podobnie jak tradycyjne modele współczesnych samolotów, będzie obejmować kabinę pasażerską i ładownię cargo. W tym modelu skrzydła pomieszczą zbiorniki paliwa, a silniki zostaną umieszczone nad skrzydłami. Ulepszony, aerodynamiczny kształt pojazdu i zmniejszona waga pozwolą na redukcję zużycia paliwa o 20%, w porównaniu z Airbusem A350 – aktualnie najbardziej zaawansowanym samolotem. Latający model pokazowy w skali oraz pełnowymiarowa część kabiny Flying-V zostaną oficjalnie zaprezentowane podczas obchodów 100-lecia –„KLM Experience Days”, które będą miały miejsce w październiku tego roku na lotnisku Schiphol w Amsterdamie.
Nowe wnętrze – nowe doświadczenie podróży
Tworzenie samolotu Flying-V to również wyjątkowa okazja dla konstruktorów i projektantów do dalszych prac nad poprawą doświadczenia pasażerów z podróży. Jest to możliwe poprzez zmianę rozmieszczenia siedzeń w kabinie, która będzie zajmowała też część skrzydeł, aż po przeprojektowanie samych foteli i łazienek. Poza zapewnieniem maksymalnego komfortu pasażerów w nowym, wygodnym wnętrzu, konstruktorzy koncentrują się na wadze samolotu. Wszystko musi być tak lekkie, jak to możliwe, aby zmaksymalizować wydajność maszyny, na którą pozwala jej specyficzny, aerodynamiczny kształt.
Paliwo a napęd elektryczny
Flying-V napędzany będzie najbardziej paliwowo wydajnymi silnikami turbowentylatorowymi, które istnieją na rynku. W opracowywanym modelu samolotu przewiduje się nadal wykorzystanie tradycyjnego paliwa lotniczego, ale konstrukcja ma podlegać łatwym adaptacjom w systemie napędowym, dzięki którym będą możliwe alternatywne rozwiązania, jak na przykład zastosowanie elektrycznego napędu turbowentylatorów.
Pieter Elbers, prezes i dyrektor generalny KLM, powiedział: “Poprzez liczne inicjatywy podejmowane w ciągu ostatnich lat, KLM zbudował swoją pozycję pioniera w dziedzinie zrównoważonego rozwoju w branży lotniczej. Pojawienie się lotnictwa sto lat temu miało ogromny wpływ na świat, dając ludziom nowy sposób podróżowania. Ten przywilej idzie w parze z ogromną odpowiedzialnością wobec naszej planety. KLM traktuje to bardzo poważnie i dlatego od wielu lat inwestuje w zrównoważony rozwój na różnych poziomach i w ten sposób rozwija szerokie spektrum inicjatyw w tej dziedzinie. Jesteśmy dumni z naszej współpracy z Politechniką w Delft, która umożliwia realizację naszej strategii. Wspólne przedsięwzięcie stanowi ważny kamień milowy na drodze tworzenie zrównoważonego lotnictwa przyszłości.”
Henri Werij, dziekan Wydziału Inżynierii Lotniczej na Politechnice w Delf, dodał: “Mamy zaszczyt współpracować z tak zaufanym i doświadczonym partnerem, jakim są linie KLM w ramach naszej wspólnej misji, której celem jest zupełnie nowe oblicze lotnictwa pasażerskiego, które będzie wysoko energooszczędne i dużo bardziej przyjazne planecie. W tym celu bardzo ważne jest opracowanie zupełnie nowych i wysoce efektywnych konstrukcji samolotów, takich jak Flying-V, a także zastosowanie nowych form napędu. Naszym ostatecznym celem jest lot z zerową emisją CO2. Podjęcie współpracy z KLM i połączenie naszych sił, to ogromna szansa na prawdziwe zmiany w lotnictwie w tym zakresie.”
POWIĄZANE WPISY
31 maja 2023
Enter Air: wzrost przychodów w pierwszym kwartale o 46 proc.
Enter Air, polska linia lotnicza specjalizująca się w lotach czarterowych, odnotowała…
0 Komentarzy5 Minuty
30 maja 2023
Dariusz Kuś kończy kadencję na czele Portu Lotniczego Wrocław. „Namawiam do jednego: latajmy z Wrocławia”
Dariusz Kuś po 16 latach pełnienia funkcji prezesa Portu Lotniczego Wrocław kończy swoją…
0 Komentarzy2 Minuty
29 maja 2023
PLL LOT zwiększa liczbę rejsów na trasie Poznań-Warszawa
Linie Lotnicze LOT ogłosiły zwiększenie liczby rejsów na trasie Poznań-Warszawa,…
0 Komentarzy1 Minuty
29 maja 2023
Enter Air wzmacnia flotę przed sezonem letnim o nowego Boeinga 737 Max 8
Enter Air wprowadza trzeci z czterech nowych Boeingów 737 MAX 8 do swojej floty. Samolot…
0 Komentarzy3 Minuty
27 maja 2023
Penelope Cruz nową ambasadorką linii lotniczych Emirates
Linie lotnicze Emirates ogłosiły, że Penelope Cruz, aktorka i filantropka, będzie nową…
0 Komentarzy2 Minuty
25 maja 2023
Wyższe ceny biletów i silne ożywienie ruchu w Ryanair. Zysk w wysokości 1,43 mld euro
Ryanair odnotował zysk w ciągu ostatniego roku zysk w wysokości 1,43 mld euro, pomimo…
0 Komentarzy3 Minuty
24 maja 2023
Wizz Air z nową usługą transmisji danych eSIM. Pozwoli ona zaoszczędzić na opłatach roamingowych
Wizz Air wprowadza usługę transmisji danych eSIM dla klientów podróżujących za granicę,…
0 Komentarzy1 Minuty
23 maja 2023
Air Astana świętuje 21. urodziny. „W tym roku liczba naszych pasażerów wzrośnie do 8,5 mln”
Air Astana obchodzi swoje 21. urodziny i jednocześnie świętuje osiągnięcie rekordowego…
0 Komentarzy3 Minuty