Hotele: w 2017 wzrośnie sprzedaż usług online

materiały prasowe

Branżę hotelarską w Polsce czekają kolejne wzrosty w sprzedaży online, gdzie przewidywany jest przyrost mogący przekroczyć nawet 20 proc.

W przyszłym roku hotelarze zwrócą większą uwagę na niezwykle ważną w kontekście budowania silnej marki sprzedaż bezpośrednią, a także na kwestię zrównoważonego rozwoju i wykorzystanie nowoczesnych technologii do optymalizacji zysku. Powyższe prognozy znajdują się w IV edycji raportu “Hotel Marketing & Technology Trends”, przygotowywanej przez ekspertów Profitroom przy współpracy z partnerem – firmą doradczą Deloitte.
Tegoroczny raport wskazuje na 13 trendów z zakresu technologii, marketingu i sprzedaży, które będą miały bezpośredni wpływ na funkcjonowanie obiektów hotelarskich w 2017 roku. Wśród nich znajdziemy między innymi technologię VR, coraz bardziej popularny livestreaming czy istotne dla komunikacji marketingowej zastosowanie emocji w przekazach do konsumentów. Wykorzystanie tych trendów pomoże hotelarzom w atrakcyjny sposób zaprezentować swój obiekt na tle konkurencji i zachęcić potencjalnych gości do wizyty właśnie w nim.
Podobnie jak w ostatnich 12 miesiącach, w 2017 roku wzrośnie sprzedaż usług hotelarskich przez internetowe kanały sprzedaży. Hotelarze w Polsce będą podejmować działania zmierzające do zwiększenia udziału w sprzedaży tzw. “direct bookingu”, czyli bezpośrednich rezerwacji przez stronę internetową obiektu. Są one korzystne nie tylko z ekonomicznego punktu widzenia, ale także ze względu na wizerunek marki, której siła stanowi swoistą polisę ubezpieczeniową dla hotelu.

Czego jeszcze powinni spodziewać się hotelarze w najbliższej przyszłości?

Marcin Dragan, dyrektor zarządzający w Profitroom, powiedział: “Po kolejnym rekordowym roku każdy przedsiębiorca naturalnie zastanawia się nad tym, czy jest to już szczyt koniunktury i czy przypadkiem nie czekają go spadki. W Profitroom jesteśmy w tym zakresie optymistami. Silny popyt powinien utrzymać się jeszcze przez dłuższy czas. Natomiast w tak niepewnych czasach warto zabezpieczać swój biznes. Inwestycja we własną markę może być swoistą polisą ubezpieczeniową hoteli, zapewniającą przychody, gdy popyt globalny okaże się niewystarczający, by obłożyć wszystkie obiekty.”

Planując działania marketingowe w 2017 roku warto także pamiętać o zmianach technologicznych. Rynek jest dziś zdominowany przez urządzenia mobilne. Jak czytamy w Hotel Marketing & Technology Trends, aż 51 proc. stron internetowych w 2016 roku zostało wyświetlonych na tabletach i smartfonach.

Magdalena Majchrzak, Project Manager w Profitroom, dodała: “Wyniki te potwierdzają, że posiadanie strony internetowej dostosowanej do urządzeń mobilnych jest w dzisiejszych czasach niezbędne. Dla internautów bardzo ważne jest, by strona WWW szybko się ładowała, była czytelna, przyjazna oraz wygodna w przeglądaniu na małych ekranach. Są to bardzo istotne kwestie potwierdzone badaniami Profitroom, które wykazały, że jeśli mobilna witryna internetowa nie działa prawidłowo na urządzeniach o mniejszych rozdzielczościach to aż 40 proc. użytkowników jest w stanie przerwać jej oglądanie i przejść do innego serwisu.”

Eksperci Deloitte zwracają z kolei uwagę na rosnące znaczenie modelu działania opartego o tzw. gospodarkę o obiegu zamkniętym na branżę hotelarską. Jej idea w głównej mierze kojarzy się z łańcuchem produkcyjnym, ale może się ona odnosić również do sektora usług, w tym hotelarstwa. Model gospodarki o obiegu zamkniętym obejmuje szereg działań, które pozwalają zwiększyć efektywność wykorzystania zasobów, wydłużyć czas użytkowania produktów, uniknąć tworzenia zbędnych odpadów oraz wpłynąć na rozwój innowacji.
Przykładem takich działań w branży hotelarskiej mogłoby być korzystanie ze źródeł energii odnawialnej czy implementacja efektywnej strategii zarządzania odpadami, ze szczególnym naciskiem na minimalizację odpadów spożywczych oraz ich wtórne wykorzystanie do produkcji energii. W Polsce funkcjonuje już kilka hoteli działających zgodnie z zasadami zrównoważonego rozwoju.

Julia Patorska, Senior Manager w zespole Sustainability Consulting Central Europe, Deloitte, podkreśliła: „Gospodarka o obiegu zamkniętym jest wyzwaniem, ale i ogromną szansą dla biznesu hotelarskiego. Poprzez zastosowanie takiej strategii hotele mogą wyróżnić się na tle konkurencji oraz wykazać swoje zaangażowanie w kwestie zrównoważonego rozwoju, na które współcześni konsumenci są coraz bardziej wrażliwi i które, coraz częściej uwzględniają w swoich wyborach.”

www.profitroom.pl/trends