Grupa Novaturas – przychody w 2018 większe o 28 proc.

W 2018 roku Novaturas obsłużył 305 660 klientów, o 31 proc. więcej niż w 2017 roku. i odnotował 29 proc. wzrost przychodów r/r do 181,8 mln euro.
Ubiegłoroczna EBITDA wyniosła 8 mln euro w porównaniu do 10,6 mln rok wcześniej, a skonsolidowany zysk netto wyniósł 5,4 mln euro wobec 8,2 mln euro w 2017 r.
Rentowność Grupy była pod wpływem wyjątkowo upalnego lata we wszystkich krajach bałtyckich oraz dodatkowych kosztów poniesionych w IV kwartale ub.r. związanych z zastąpieniem borykającego się z problemami przewoźnika lotniczego – Small Planet Airlines, z którym Grupa współpracowała na Litwie.
Audronė Keinytė, prezes zarządu i dyrektor generalna Grupy Novaturas, powiedziała: „W 2018 r. liczba klientów Grupy Novaturas wzrosła o ponad 30% na wszystkich naszych głównych rynkach, tj. na Litwie, Łotwie i w Estonii, a w Białorusi, gdzie sprzedajemy nasze produkty poprzez lokalne biura podróży, wzrost przekroczył 100%. W pełni zorganizowane wczasy lotnicze niezmiennie są głównym produktem Grupy i stanowią ponad 85% łącznej sprzedaży. Najpopularniejszymi kierunkami podróży wśród mieszkańców krajów bałtyckich w sezonie letnim są Turcja, Grecja, Hiszpania i Bułgaria, a zimą – Egipt. Każdego roku wprowadzamy do oferty nowe kierunki. W ramach oferty Lato 2018 dodaliśmy wczasy w Tunezji, a w sezonie Zima 2018/2019 – Jordanię i Kubę. Dzięki dużej różnorodności oferowanych produktów jesteśmy w stanie odpowiadać na zróżnicowane potrzeby naszych klientów.”
Największa cześć oferty Novaturas jest sprzedawana za pośrednictwem biur podróży.
W 2018 roku ten kanał dystrybucji odpowiadał za 72,7 proc. łącznej sprzedaży Grupy. Zamiast skupiać się na rozwoju własnych biur, Novaturas inwestuje w rozwój kanału e-commerce.
Audronė Keinytė dodała: „Zgodnie z planem, w ubiegłym roku uruchomiliśmy nową wersję naszej strony internetowej w kilku wersjach językowych we wszystkich krajach, w których działamy. Responsywny układ nowej strony jest znacznie lepiej dopasowany do urządzeń mobilnych, które użytkownicy coraz częściej wykorzystują nie tylko do wyszukiwania informacji, ale także do zakupów online. W 2018 r. nasza sprzedaż w kanale e-commerce wzrosła o ponad 26% do 26,7 mln euro.”
Po bardzo dobrych rezultatach i wysokiej rentowności zanotowanej w pierwszej połowie 2018 roku, w sezonie letnim wyniki Grupy Novaturas znalazły się pod wpływem wyjątkowo upalnego i suchego lata we wszystkich krajach bałtyckich, co przełożyło się na mniejsze zainteresowanie wyjazdami zagranicznymi.
Tomas Staškūnas, dyrektor finansowy Grupy Novaturas, dodał: „Aby pobudzić popyt, musieliśmy skorygować nasze ceny, godząc się na obniżenie rentowności, szczególnie w III kwartale, a także – w mniejszym zakresie – w IV kwartale ub.r. Ponadto, w ostatnim kwartale 2018 r. z powodu problemów finansowych Small Planet Airlines musieliśmy zmienić przewoźnika lotniczego na Litwie. Wiązało się to z odpisami w wysokości 0,4 mln euro i wyższymi kosztami usług lotniczych, co dodatkowo obciążyło wynik EBITDA i zysk netto za IV kwartał oraz cały ubiegły rok..
Z pozytywów warto natomiast wskazać utrzymanie pod kontrolą kosztów operacyjnych. Wzrosły one znacznie wolniej niż przychody, co oznacza poprawę efektywności Grupy. Wyłączając prowizje, które zależą od wielkości przychodów ze sprzedaży, oraz jednorazowe wydatki związane z IPO i zmianą przewoźnika lotniczego, koszty operacyjne w 2018 r. wzrosły tylko o 1% w porównaniu do 2017 r., podczas gdy w samym IV kwartale nawet zmalały o 11 proc. r/r.”
Ostatecznie EBITDA Grupy Novaturas w 2018 r. wyniosła 8 mln euro w porównaniu do 10,6 mln rok wcześniej, a skonsolidowany zysk netto wyniósł 5,4 mln euro wobec 8,2 mln euro w 2017 r.
POWIĄZANE WPISY
4 grudnia 2023
Biura podróży – kolejny tydzień ze spadkiem cen imprez turystycznych
W ubiegłym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 5 i 11 sierpnia 2024,…
0 Komentarzy4 Minuty
1 grudnia 2023
Sieć Fostertravel.pl podsumowała rok 2023
Piętnaście salonów franczyzowych więcej niż w roku ubiegłym, wzrost obrotu o 128 proc. –…
0 Komentarzy3 Minuty
1 grudnia 2023
Exim Tours: 30 lat na rynku, wzrost sprzedaży i nagrody dla najlepszych agentów
W ostatnią sobotę, 25 listopada, kolejny rok z rzędu, odbyła się Gala Exim Tours. Podczas…
0 Komentarzy5 Minuty
30 listopada 2023
Esky.pl: 64 proc. Polaków wyleci zimą do Bangkoku, Nowego Jorku i Miami
Ponad połowa podróżujących z Polski zdecydowała się na wyprawy do Bangkoku, Nowego Jorku…
0 Komentarzy7 Minuty
24 listopada 2023
Wycieczki szkolne, wyjazdy z klubem sportowym czy kolonie to imprezy turystyczne. PIT edukuje o turystyce młodzieżowej
Konferencja poświęcona bezpiecznemu wypoczynkowi dzieci i młodzieży, zorganizowana przez…
0 Komentarzy6 Minuty
20 listopada 2023
Traveldata: ceny wyjazdów letnich w idą dół. Najbardziej tanieją Wyspy Kanaryjskie, Egipt i Turcja
W minionym tygodniu ceny wycieczek z wylotami w dniach 5 - 11 sierpnia 2024 spadły w…
0 Komentarzy4 Minuty
15 listopada 2023
Nowa kampania Exim Tours. „Wybierz słoneczny piątek zamiast black friday”
Exim Tours uruchamia jesienną kampanię „Zamień black friday na słoneczny piątek”. Zachęca…
0 Komentarzy2 Minuty
13 listopada 2023
Biura podróży – ceny imprez turystycznych droższe niż przed rokiem
W ubiegłym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 5 i 11 sierpnia 2024,…
0 Komentarzy4 Minuty