Emirates: miliard dolarów straty za 2021-22, ale przychody o 86 proc. wyższe niż rok temu

Grupa Emirates opublikowała roczne sprawozdanie za 2021-22, które wskazuje na wyraźne ożywienie we wszystkich spółkach. Została przywrócona rentowność dnata, która wspólnie z Emirates odnotowała znaczący wzrost przychodów w związku ze wznowieniem lotów i usług związanych z podróżami ograniczonych lub wstrzymanych w wyniku pandemii Covid-19.

W roku finansowym zakończonym 31 marca 2022 r. Emirates wykazała stratę 1 mld dolarów w porównaniu ze stratą 6 mld dol. w roku poprzednim. Grupa osiągnęła przychody na poziomie 18,1 mld dolarów – o 86 proc. wyższy w stosunku do zeszłego roku. Stan środków pieniężnych grupy wyniósł 7 mld dol., tj. o 30 proc. więcej niż w ubiegłym roku – przede wszystkim ze względu na wysoki popyt w kluczowych działach i krajach wywołany złagodzeniem obostrzeń sanitarnych.

„W tym roku skoncentrowaliśmy się na szybkim i bezpiecznym wznowieniu działalności wszędzie tam, gdzie zostały zniesione obostrzenia sanitarne. Ożywienie gospodarcze nabrało tempa szczególnie w drugiej połowie roku. Dzięki wysokiemu zapotrzebowaniu wśród klientów nasze wyniki finansowe znacznie się poprawiły w porównaniu z niespotykanymi dotąd stratami, jakie odnotowaliśmy w zeszłym roku – powiedział Jego Wysokość Szejk Ahmed bin Saeed Al Maktoum, prezes zarządu Grupy Emirates.

„Rok 2021-22 był szczególny także ze względu na obchody 50. rocznicy powstania Zjednoczonych Emiratów Arabskich, gospodarza wystawy światowej Expo 2020 w Dubaju, która zaowocowała większym zainteresowaniem krajem i napływem gości z całego świata. Grupa Emirates z dumą uczestniczyła zarówno w wystawie, jak i obchodach 50-lecia ZEA” – dodał.

W roku 2021-22 linie Emirates otrzymały zastrzyk kapitałowy w wysokości 954 mln dolarów od największego akcjonariusza, rządu Dubaju.

W związku z intensyfikacją działalności pracowników, którzy pozostawali na przestoju lub zostali zwolnieni, przywrócono ich do pracy, przeprowadzono także nowe kampanie rekrutacyjne w celu uzupełnienia puli talentów grupy i zwiększenia jej przyszłych możliwości. W rezultacie całkowita liczba zatrudnionych w grupie wzrosła o 13 proc. do 85 219 przedstawicieli ponad 160 narodowości.

W roku 2021-22 Grupa przeznaczyła łącznie ponad 2,2 mld dolarów na nowe samoloty, infrastrukturę i najnowsze technologie, aby przygotować firmę na odrobienie strat i przyszły rozwój. Grupa kontynuowała także realizację strategii środowiskowej z naciskiem na zmniejszenie emisji dwutlenku węgla, odpowiedzialne zużycie zasobów oraz ochronę dzikiej przyrody i siedlisk zwierząt. W ciągu roku grupa wspierała inicjatywy na rzecz społeczności oraz akcje humanitarne i dobroczynne w różnych krajach, a także inkubatory innowacji i inne programy na rzecz rozwiązań, które pozwolą branży rozwijać się w przyszłości.

„Rok 2021-22 upłynął Grupie Emirates w znacznej mierze pod znakiem odbudowy po najcięższym roku w naszej historii. Chodzi nie tylko o przywrócenie naszej zdolności przewozowej, ale także o zwiększenie naszych przyszłych możliwości. Naszym celem jest zbudowanie lepszych i mocniejszych fundamentów, dzięki którym zapewnimy naszym klientom jeszcze lepszą jakość usług i zaoferujemy większe wsparcie społecznościom, które obsługujemy” – powiedział Szejk Ahmed.

„Spodziewamy się powrotu grupy do rentowności w roku 2022-23, i dokładamy wszelkich starań, żeby zrealizować nasze cele, jednocześnie uważnie obserwując problemy w postaci wysokich cen paliwa, inflacji, nowych wariantów koronawirusa czy niestabilnej sytuacji polityczno-gospodarczej” – dodał.

Loty do Miami

Całkowite oferowanie połączeń pasażerskich i cargo Emirates wzrosło w roku 2021-22 o 47 proc. do 36,4 mld tonokilometrów (ATKM) dzięki stopniowemu wznawianiu lotów pasażerskich w związku ze zniesieniem ograniczeń w podróżowaniu nakładanych w czasie pandemii.

Zwiększając oferowanie i liczbę obsługiwanych kierunków ze 120 na początku roku finansowego do przeszło 140 wg stanu na 31 marca 2022 r., linie Emirates były w stanie reagować dynamicznie zgodnie z rosnącym zapotrzebowaniem pasażerów dzięki odporności zespołu i modelu biznesowego przewoźnika. W lipcu linie rozpoczęły loty do Miami, zwiększając liczbę obsługiwanych połączeń pasażerskich w USA do 12.

Aby poradzić sobie z wyraźnym ożywieniem popytu, w ciągu roku linie Emirates wprowadziły flagowy samolot A380 na kolejnych trasach, do 31 marca 2022 r. zwiększając liczbę kierunków obsługiwanych przez A380 do 29.

Współprace w celu ożywienia rynku

Ułatwiając dotarcie do jeszcze większej liczby kierunków, w roku 2021-22 linie Emirates zacieśniły współpracę z partnerami strategicznymi – liniami Qantas i flydubai – a także rozszerzyły porozumienia interline i code-share w Europie, Ameryce Północnej i Południowej, Afryce i Azji, m.in. z liniami Aeromar, airBaltic, Airlink, Azul, Cemair, Garuda Indonesia, Gulf Air, Maldivian, South African Airways i TAP Air Portugal. Ponadto linie Emirates podpisały porozumienia i rozpoczęły współpracę z partnerami w branży turystycznej w różnych kierunkach, aby pomóc w ożywieniu turystyki.

W minionym roku finansowym przewoźnik otrzymał pięć ostatnich nowych samolotów A380 wyposażonych w najnowsze wykończenie kabin, m.in. fotele klasy ekonomicznej premium. Linie wycofały także dwa starsze samoloty: Boeing 777-300ER i Boeing Freighter, wobec czego flota na koniec marca składała się z 262 maszyn. Średni wiek floty Emirates utrzymuje się na niskim poziomie 8,2 roku.

Księga zamówień przewoźnika nadal wynosi 197 samolotów. Linie nadal realizują wieloletnią strategię utrzymywania nowoczesnych i wydajnych samolotów zgodnie z obietnicą marki „Fly Better”, opartą na założeniu, że młode samoloty to korzyść dla środowiska, operacji lotniczych i klientów.

Dzięki znacznemu wzrostowi oferowania na większości rynków całkowity przychód Emirates w minionym roku finansowym zwiększył się o 91 proc. 16,1 mld dolarów. Tegoroczne wahania kursów walut zmniejszyły rentowność linii o 95 mln dolarów.

Całkowite koszty operacyjne wzrosły o 30 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem finansowym. Największymi składnikami kosztów przewoźnika w roku 2021-22 były koszty użytkowania (deprecjacja i amortyzacja) i paliwa, a w dalszej kolejności koszty zatrudnienia. Paliwo stanowiło 23 proc. kosztów operacyjnych w porównaniu z 14 proc. w roku 2020-21. Wydatki na paliwo przewoźnika w stosunku do poprzedniego roku niemal się podwoiły, wynosząc 3,8 mld dol., na co wpływ miały większe o 66 proc. dostawy paliwa związane ze wzrostem oferowania i wyższa średnia cena paliwa, która wzrosła o 75 proc.

Dzięki zniesieniu ograniczeń epidemiologicznych w podróżowaniu przewoźnikowi udało się znacząco poprawić wyniki finansowe, wykazując stratę 1,1 mld dolarów – dla porównania w poprzednim roku strata wyniosła 5,5 mld dol. – oraz marżę straty 6,6 proc., znacznie niższą od 65,6 proc. w roku poprzednim.

Inwestycje w nowe usługi i produkty

W roku 2021-22 linie Emirates przewiozły 19,6 mln pasażerów (wzrost o 199 proc.) i zwiększyły oferowanie o 150 proc. Przewoźnik odnotował współczynnik wypełnienia miejsc na poziomie 58,6 proc. w porównaniu z 44,3 proc. w roku poprzednim oraz spadek zysku z przewozu pasażerów na przychód z pasażerokilometra (RPKM) o 10 proc. do 35,1 fils (9,6 centa amerykańskiego) w związku ze zmianą podziału klas rezerwacyjnych, taryf i kursu walut. Powyższych wyników nie można porównywać z ubiegłorocznymi ze względu na sytuację nadzwyczajną w postaci trwającej pandemii.

Linie Emirates w dalszym ciągu inwestowały w produkty i usługi, aby oferować jeszcze lepsze doświadczenie klienta. W tym roku przewoźnik zapowiedział szeroko zakrojony program modernizacyjny, w ramach którego wyposaży 120 samolotów Boeing 777 i Airbus A380 w nowe fotele klasy ekonomicznej premium i najnowszy wystrój kabin.

Ponadto linie przyspieszyły działania w sferze cyfrowej mające zwiększyć wygodę i bezpieczeństwo podróży – od szybkiej i bezpiecznej weryfikacji dokumentów dotyczących Covid-19 po więcej rozwiązań biometrycznych i bezdotykowych na lotnisku w Dubaju.

Linie Emirates nadal wiodły prym w branży dzięki działaniom dającym pasażerom większą pewność w okresie, kiedy znoszone były kolejne ograniczenia i coraz więcej osób planowało podróż. Przewoźnik przedłużył bezpłatną zmianę rezerwacji i darmowe pokrycie kosztów poniesionych w wyniku zakażenia koronawirusem dla wszystkich klientów oraz zaoferował nowe formy gromadzenia punktów w programie lojalnościowym Emirates Skywards Miles przy jednoczesnym wydłużeniu ich ważności oraz statusu członkowskiego.

Emirates chce wysłać więcej turystów do RPA i pomóc w promocji tego kierunku