Drastyczne podwyżki opłat lotniskowych. Branża lotnicza protestuje

70 proc. podwyżki opłaty terminalowej dla lotnisk regionalnych i 26 proc. więcej za opłatę trasową – to podwyżki zaplanowane w ramach zapewnienia skuteczności działania służb żeglugi powietrznej przez ULC. Branża lotnicza alarmuje: wejście w życie tych opłat zahamuje odbudowę polskiego lotnictwa pasażerskiego po lockdownie i sprawi, że polskie lotniska przegrają na rynku europejskim.
Niszczący „Plan skuteczności”
Jak podkreślają autorzy listu „Zapisy „Planu skuteczności działania służb żeglugi powietrznej na lata 2020-2024” opublikowanego przez Urząd Lotnictwa Cywilnego, są dla wszystkich interesariuszy biznesu lotniczego ogromnym zaskoczeniem i stoją w jawnej sprzeczności z deklaracjami wsparcia odbudowy rynku lotniczego w Polsce na skutek pandemii COVID-19 i wsparcia dla polskich lotnisk regionalnych. Niszczą również podstawowe zasady polityki spójności Unii Europejskiej, której celem jest wyrównywanie warunków ekonomicznych i społecznych w regionach Wspólnoty.”
Drastyczne podwyżki
Sprzeciw branży budzi również propozycja drastycznych i nierównomiernych podwyżek opłat terminalowych. W Polsce od kilku lat obowiązują dwie strefy pobierania tego typu opłat: dla Głównego Portu Lotniczego – PL im. F. Chopina w Warszawie oraz
dla wszystkich pozostałych, trzynastu certyfikowanych Portów Lotniczych Regionalnych.
Tymczasem ULC zaproponował zaproponowano podwyższenie od 1 stycznia 2022 r. opłat:
1) terminalowej (dotyczy pojedynczej operacji lotniczej):
a) dla Portu Lotniczego im. F. Chopina z kwoty 343,08 zł w roku 2021 do kwoty 524,58 zł – wzrost o 181,50 zł (wzrost o 53 proc.);
b) dla Portów Lotniczych Regionalnych z kwoty 791,12 zł dla roku 2021 do kwoty 1.347,76 zł – wzrost o 556,64 zł (wzrost o 70 proc.);
2) trasowej – z kwoty 195,70 zł dla roku 2021 do kwoty 245,81 zł – wzrost o 50,11 zł (wzrost o 26 proc.).
Jak piszą autorzy listu „Tak drastyczna podwyżka wpływa na utratę konkurencyjności polskiego rynku lotniczego w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej, a także wpłynie na pozbawienie konkurencyjności polskich Portów Lotniczych Regionalnych. To zaś spowoduje niewykorzystanie ich przepustowości…”
Europa z jedną strefą opłat
Branża lotnicza zwraca uwagę, że w 83 procentach państw europejskich dominuje system jednej strefy poboru opłaty terminalowej dla wszystkich lotnisk w danym kraju, co zwiększa konkurencyjność krajowego rynku lotniczego w stosunku do innych (przede wszystkim ościennych – Niemcy, Czechy, kraje bałtyckie) systemów krajowych.
Proponowana przez ULC różnica w opłacie między strefami wyniesie 823,18 zł, czyli 185 EUR i będzie najwyższą w Europie.
Ceny biletów pójdą w górę
Według autorów listu proponowana podwyżka opłat nie tylko spowoduje ograniczenie oferowania linii lotniczych z polskich Portów Lotniczych Regionalnych, ale też zostanie przerzucona na pasażerów poprzez podniesienie cen biletów lotniczych. Wynik decyzji ULC będzie więc dodatkowym „opodatkowaniem” pasażerów polskich portów regionalnych.
Protest i deklaracja współpracy
Sygnatariusze listu protestują przeciwko przerzucaniu na nich kosztów pandemii COVID-19 i dyskryminowanie w szczególny sposób polskich portów regionalnych. Jednocześnie deklarują wolę ścisłej współpracy przy przygotowaniu nowych, zmienionych zasad.
Oto pełna treść listu
Urząd Lotnictwa Cywilnego przekazał do zarządzających portami lotniczymi w Polsce oraz do przewoźników lotniczych operujących w Polsce zrewidowany „Plan skuteczności działania służb żeglugi powietrznej na lata 2020-2024”.
Zapisy tego dokumentu są dla wszystkich interesariuszy biznesu lotniczego ogromnym zaskoczeniem i stoją w jawnej sprzeczności z deklaracjami wsparcia odbudowy rynku lotniczego w Polsce na skutek pandemii COVID-19 i wsparcia dla polskich lotnisk regionalnych. Niszczą również podstawowe zasady polityki spójności Unii Europejskiej, której celem jest wyrównywanie warunków ekonomicznych i społecznych w regionach Wspólnoty.
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej (PAŻP) pobiera dwie opłaty związane z zapewnieniem służb żeglugi powietrznej w Polsce. Są nimi: opłata terminalowa (ang. Terminal Navigation Charges) czyli stawka pobierana przez PAŻP za obsługę samolotów podczas startu i lądowania na każdym lotnisku. Oraz opłata trasowa (ang. Enroute Navigation Charges) pobierana za każdy lot samolotu w przestrzeni powietrznej kontrolowanej przez służby kontroli ruchu lotniczego (uzależniona od pokonywanego dystansu w przestrzeni powietrznej).
W Polsce od kilku lat obowiązują dwie strefy pobierania opłat terminalowych:
a) pierwsza dla Głównego Portu Lotniczego – PL im. F. Chopina w Warszawie;
b) druga dla wszystkich pozostałych, trzynastu certyfikowanych Portów Lotniczych Regionalnych.
W przedłożonej propozycji w sposób drastyczny, nierównomierny i niekonkurencyjny zaproponowano podwyższenie od 1 stycznia 2022 r. opłat.
1) terminalowej (dotyczy pojedynczej operacji lotniczej):
a) dla Portu Lotniczego im. F. Chopina z kwoty 343,08 zł w roku 2021 do kwoty 524,58 zł – wzrost o 181,50 zł (wzrost o 53 %);
b) dla Portów Lotniczych Regionalnych z kwoty 791,12 zł dla roku 2021 do kwoty 1.347,76 zł – wzrost o 556,64 zł (wzrost o 70%);
2) trasowej – z kwoty 195,70 zł dla roku 2021 do kwoty 245,81 zł – wzrost o 50,11 zł (wzrost o 26%).
Tak drastyczna podwyżka wpływa na utratę konkurencyjności polskiego rynku lotniczego w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej, a także wpłynie na pozbawienie konkurencyjności polskich Portów Lotniczych Regionalnych. To zaś spowoduje niewykorzystanie ich przepustowości, a także bezpośrednio będzie wpływać na zablokowanie odbudowy lotnictwa i ruchu pasażerskiego po pandemii COVID-19.
Już wcześniej (przed pandemią COVID-19) obowiązujące opłaty w Polsce zasadniczo dyskryminowały polskie Porty Lotnicze Regionalne, gdyż w 2019 roku średnia stawka opłaty terminalowej w Europie wynosiła 166 EUR, gdy dla Portu Lotniczego im. F. Chopina opłata wynosiła 90 EUR, a dla polskich lotnisk regionalnych 181 EUR.
Zwracamy również uwagę, że dominującym w Europie jest system JEDNEJ STREFY poboru opłaty terminalowej dla wszystkich lotnisk w danym kraju (83% państw), co zwiększa konkurencyjność krajowego rynku lotniczego w stosunku do innych (przede wszystkim ościennych – Niemcy, Czechy, kraje bałtyckie) systemów krajowych. Porównanie sprzed pandemii COVID-19 trzech (z 5) krajów, w których obowiązywała więcej niż jedna strefa poboru opłat terminalowych wskazuje, że:
a) we Włoszech różnica w opłacie między pierwszą a drugą strefą wynosiła ok. 7 EUR;
b) we Francji różnica w opłacie między pierwszą a drugą strefą wynosiła 40 EUR;
c) w Polsce różnica w opłacie między pierwszą a drugą strefą wynosiła 91 EUR
Zgodnie z nową propozycją różnica w opłacie między strefami wyniesie 823,18 zł, czyli 185 EUR i będzie najwyższą w Europie!
Nie tylko pozbawi to polskie regionalne Porty Lotnicze możliwości odbudowy gigantycznych strat w okresie po pandemii, ale również zmniejszy w ogóle konkurencyjność naszego rynku lotniczego.
Proponowana podwyżka opłat nie tylko spowoduje ograniczenie oferowania linii lotniczych z polskich Portów Lotniczych Regionalnych, ale też najpewniej zostanie przerzucona na pasażerów poprzez podniesienie cen biletów lotniczych.
Czy naprawdę w obecnych czasach chcecie Państwo dodatkowo „opodatkować” pasażerów polskich portów regionalnych?
Podpisani poniżej: linie lotnicze, porty lotnicze, touroperatorzy i inni interesariusze polskiego rynku lotniczego, reprezentując również miliony naszych pasażerów, PROTESTUJEMY przeciwko przerzucaniu na nas po raz kolejny kosztów pandemii COVID-19 i dyskryminowanie w szczególny sposób polskich portów regionalnych.
Licząc na wsparcie odbudowy branży lotniczej w Polsce i zrozumienie specyfiki prowadzonej przez interesariuszy rynku lotniczego działalności, deklarujemy wolę ścisłej współpracy przy przygotowaniu nowych, zmienionych zasad, które będą stanowiły czynnik rozwojowy nie tylko o znaczeniu regionalnym, ale przede wszystkim ogólnopolskim.
Sygnatariusze Apelu:
1. Tomasz Kloskowski – Prezes Zarządu Portu Lotniczego Gdańsk
2. Leszek Chorzewski – p.o. Prezesa Zarządu Portu Lotniczego Modlin
3. Anna Midera – Prezes Zarządu Portu Lotniczego Łódź
4. Dariusz Kuś – Prezes Zarządu Portu Lotniczego Wrocław
5. Tomasz Moraczewski – Prezes Zarządu Portu Lotniczego Bydgoszcz
6. Maciej Dziadosz – Prezes Zarządu Portu Lotniczego Szczecin-Goleniów
7. Tomasz Kądziołka – Prezes Zarządu Portu Lotniczego Olsztyn-Mazury
8. József Váradi – Prezes Zarządu Wizzair Group
9. Michał Kaczmarzyk – Prezes Zarządu Ryanair Sun S.A. (Ryanair Group)
10. Andrzej Kobielski – Członek Zarządu, Dyrektor Handlowy Enter Air
11. Ton Jochems – Senior Manager Groundservices KLM Cityhopper
12. Grzegorz Polaniecki – Członek Zarządu, Dyrektor Generalny Enter Air
13. Jan Szczepkowski – Prezes Zarządu SprintAir
14. Jarosław Chłopecki – Wiceprezes Zarządu SprintAir
15. Piotr Henicz – Wiceprezes Zarządu Biura Podróży ITAKA
16. Maciej Nykiel – Prezes Zarządu Biura Podróży Nekera Sp. z o.o.
17. Grzegorz Baszczyński – Prezes Zarządu Biura Podróży Rainbow Tours
18. Piotr Henicz – Wiceprezes Zarządu Polskiej Izby Turystyki
19. Wojciech Piotr Skwirowski – Prezes Zarządu Fundacji Polskie Niebo
20. Tomasz Buraś – Prezes Zarządu DHL Express (Poland)
21. Jan Szczepkowski – Prezes Zarządu SprintAir Cargo
22. Jarosław Chłopecki – Wiceprezes Zarządu SprintAir Cargo
23. Piotr Henicz – Wiceprezes Zarządu Polskiego Związku Organizatorów Turystyki
POWIĄZANE WPISY
6 listopada 2025
PLL LOT uruchomiły połączenie z Warszawy do Marrakeszu
Polskie Linie Lotnicze LOT uruchomiły bezpośrednie połączenie z Warszawy do Marrakeszu.…
0 Komentarzy1 Minuty
5 listopada 2025
PLL LOT prezentują zimową siatkę połączeń 2025/2026
Polskie Linie Lotnicze LOT zaprezentowały zimową siatkę połączeń na sezon 2025/2026. W…
0 Komentarzy2 Minuty
5 listopada 2025
ETI i Enter Air łączą siły. Pierwszy lot z Katowic do Hurghady już w listopadzie
Z początkiem sezonu zimowego ETI dołącza do grona partnerów Enter Air, oferując regularne…
0 Komentarzy1 Minuty
5 listopada 2025
Katowice Airport z nowym połączeniem czarterowym do Jordanii
Z Katowice Airport wystartował pierwszy lot czarterowy do jordańskiej Akaby, inaugurując…
0 Komentarzy1 Minuty
4 listopada 2025
Finnair zwiększa liczbę lotów do Tajlandii w sezonie zimowym 2026
Linie lotnicze Finnair ogłosiły rekordową siatkę połączeń do Tajlandii w sezonie zimowym…
0 Komentarzy2 Minuty
4 listopada 2025
Ryanair z rekordowym półroczem: 2,54 mld euro zysku i 119 mln pasażerów
Linia lotnicza Ryanair poinformowała o wynikach finansowych za pierwsze półrocze roku…
0 Komentarzy3 Minuty
4 listopada 2025
Air France i KLM prezentują zimowy rozkład lotów 2025/2026
Grupa Air France-KLM ogłosiła zimowy rozkład lotów na sezon 2025/2026, obowiązujący od 26…
0 Komentarzy2 Minuty
3 listopada 2025
Podstrategia MICE: kluczowe inicjatywy na lata 2026-2030
3 listopada 2025 roku w DoubleTree by Hilton Hotel and Conference Center Warsaw odbyła…
0 Komentarzy3 Minuty
3 listopada 2025
Frankfurt zamiast Monachium. Zmiana w siatce połączeń Lufthansy z Rzeszowa
Port lotniczy Rzeszów-Jasionka poinformował o zmianie w siatce połączeń Lufthansy. Od…
0 Komentarzy2 Minuty











Trzeba łatać pusty budżet który ten rząd okrada. Trzeba ciulić kasę na nowy port lotniczy bo nie ma prywatnych firm chętnych do inwestowania i budowy i wreszcie trzeba utrzymać PLL Lot kompletnie nierentowny.
Trzeba łatać pusty budżet który ten rząd codziennie okrada. Trzeba mieć dla Obajtków i temu podobnych. Trzeba ciulić kasę na nowy port lotniczy bo nie ma prywatnych firm chętnych do inwestowania i budowy bezsensownego nowego portu lotniczego CPK i wreszcie trzeba utrzymać PLL Lot kompletnie nierentowny. Wszystko czym zarządza Państwo i tam gdzie ma udziały w spółkach jest nierentowne i się wali szczególnie przy obecnym niekompetentnym rządzie w którym zasiadają ludzie z łapanki i znajomkowie kompletnie nie przygotowani do zarządzania biznesem.