Diners Club Polska: co drugi Polak jedzie na wakacje bez ubezpieczenia
Ponad 54 proc. turystów wyjeżdżających na zagraniczne wakacje nie skorzysta z żadnego ubezpieczenia. Turyści, którzy zdecydują się na polisę wybiorą głównie kartę EKUZ lub standardowe ubezpieczenie w biurze podróży – wynika z badania Diners Club Polska.
Kartę EKUZ (Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego) tak wybierze 13,5 proc., zaś standardowe ubezpieczenie w biurze podróży – 12 proc. Niecałe 8 proc, wykupi polisę w firmie ubezpieczeniowej, a 2,2 proc. turystów skorzysta z innej polisy np. oferowanej w karcie kredytowej. Ponad 10 proc. jeszcze nie zdecydowało czy skorzysta z ubezpieczenia.
Monika Masztakowska z Diners Club Polska, powiedziała: „Niestety nadal większość Polaków wyjeżdża na zagraniczne wakacje bez ubezpieczenia. Podobnie jak rok temu, zrobi tak co drugi turysta. Jest to mniej niż jeszcze w 2017 r., kiedy zagranicę bez polisy wyjeżdżało ponad 70 proc. badanych, jednak odsetek nadal jest duży. Powodów takich decyzji może być wiele, jednym z nich są oszczędności. Musimy jednak pamiętać, że wyjazd bez ubezpieczenia jest bardzo ryzykowny, szczególnie jeśli podróżujemy w dalsze zakątki świata. Warto też pamiętać, że ubezpieczenie nie musi być drogie, np. niektóre instrumenty płatnicze oferują takie polisy w pakiecie.”
Bez ubezpieczenia na zagraniczne wakacje wyjedzie aż 70 proc. badanych z małych miast (do 50 tys. mieszkańców).
Jeśli już zdecydują się na polisę to wybiorą standardowe ubezpieczenie w biurze podróży – zrobi tak co czwarty. Podobnie jest w przypadku mieszkańców wsi. Ponad 62 proc. wyjedzie bez żadnej polisy, 12 proc. wykupi standardowe ubezpieczenie w biurze podróży, a z karty EKUZ skorzysta 5,5 proc. Specjalną polisę u ubezpieczyciela wykupi 12,4 proc.
Monika Masztakowska dodała: “Wybierając rodzaj ubezpieczenia powinniśmy wiedzieć o kilku aspektach. Na przykład wyjeżdżają na teren UE z kartą EKUZ, warto pamiętać, że pokrywa ona różne świadczenia w zależności od kraju członkowskiego. Jeśli dane świadczenie jest refundowane w Polsce nie znaczy to, że w innym państwie również będzie. Natomiast w przypadku standardowych ubezpieczeń w biurze podróży, często mają one niskie sumy gwarantowane. Wyjeżdżając w dalszą podróż istnieje ryzyko, że w razie nieszczęśliwego wypadku polisa może nie pokryć wszystkich kosztów i resztę będziemy musieli zapłacić sami.”
Najrzadziej bez polisy wyjeżdżają ankietowani z metropolii powyżej 500 tys. mieszkańców – 28,4 proc. Ponad 15 proc. wykorzystuje kartę EKUZ, 6,6 proc. zdecyduje się na standardowe ubezpieczenie w biurze podróży, a 6,1 wykorzysta inną polisę np. oferowaną przez karty kredytowe. Badani z tej grupy najchętniej wybiorą się po ubezpieczenie bezpośrednio do ubezpieczyciela – co czwarty.
Im mniejsze zarobki tym rzadziej decydujemy się na polisę
Jak wynika z badań Diners Club Polska, wyjazdy bez ubezpieczenia determinują m.in. zarobki. Im większy dochód tym chętniej wykupujemy polisę. Ponad trzy czwarte ankietowanych o dochodach do 2 tys. zł wyjedzie bez ubezpieczenia. W przypadku osób z zarobkami między 2 a 3 tys. zł już 56,2 proc. Natomiast badani, którzy mają dochód na poziomie 4-5 tys. zł, bez polisy wyjedzie 18,8 proc., a z zarobkami powyżej 5 tys. zł tylko 21 proc. Osoby najlepiej zarabiające (powyżej 5 tys. zł) najczęściej wykupią również polisę bezpośrednio w firmie ubezpieczeniowej – 44,4 proc.
Kierujemy się głównie ceną
Turystom, którzy zdecydują się na zakup ubezpieczenia zależy przede wszystkim na tym, by było ona najtańsza – 32 proc. Drugim najważniejszym aspektem jest, żeby obejmował również członków rodziny (28 proc.). Natomiast tylko 16 proc. dobiera swoje ubezpieczenie do miejsca wyjazdu i rodzaju planowanych aktywności. 9 proc. badanych kieruje się wysokością sumy gwarantowanej, na jaką opiewa ubezpieczenie.
Monika Masztakowska skomentowała: “W porównaniu do zeszłego roku nadal niewiele osób zwraca uwagę na sumę gwarantowaną, czyli wysokość kwoty do jakiej obejmuje nas ubezpieczenie. Jest to niezwykle ważne zwłaszcza w przypadku dalekich podróży lub do państw, gdzie opieka medyczna jest bardzo droga. Koszty nagłej pomocy medycznej mogą wtedy wynieść nawet kilkaset tysięcy złotych. Gdy nie pokryje ich polisa, resztę zapłacić musi turysta.”
Rok temu Polacy najczęściej zwracali uwagę na miejsce i rodzaj wykonywanych czynności – 32 proc. W porównaniu do 2018 r. niepokojąco wzrósł odsetek osób, które kierują się głównie ceną – o 21 pkt. proc. Z kolei mniej badanych zwracało uwagę, by ubezpieczenie obejmowało także członków rodziny (o 11 pkt. proc.).
Badanie zostało zrealizowane przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych 25-26 kwietnia 2019 r. metodą telefonicznych, standaryzowanych wywiadów kwestionariuszowych wspomaganych komputerowo (CATI), na ogólnopolskiej grupie 1100 pełnoletnich Polaków.
POWIĄZANE WPISY
28 marca 2024
Rekordowy wzrost liczby polskich turystów w Niemczech. Ponad 4,1 mln noclegów w 2023 roku
Niemiecka Centrala Turystyki (DZT) uważa, że turystyka przyjazdowa jest na dobrej drodze…
0 Komentarzy4 Minuty
27 marca 2024
Gopass SKI Sezonówka: rusza przedsprzedaż na sezon 2024/25
Gopass uruchamia przedsprzedaż najpopularniejszego karnetu narciarskiego z nową nazwą i…
0 Komentarzy4 Minuty
26 marca 2024
V edycja ALLinTOO w Krakowie: siła współpracy, spotkania i wzrost zainteresowania wydarzeniem
Międzynarodowe workshopy Turystyczne ALLinTOO weszły na stałe do kalendarza imprez…
0 Komentarzy4 Minuty
25 marca 2024
Rozwój turystyki w Polsce: ESG, AI i najnowsze trendy
Zrównoważone podejście ESG i CSR, sztuczna inteligencja i najnowsze narzędzia w…
0 Komentarzy3 Minuty
22 marca 2024
PHH partnerem 5. edycji projektu społecznego Samodzielni
Polski Holding Hotelowy został Partnerem 5. edycji projektu społecznego Samodzielni,…
0 Komentarzy2 Minuty
22 marca 2024
DZT: Europa najważniejszym rynkiem źródłowym. Prognozy przewidują dalszy wzrost liczby turystów w 2024
Europa pozostaje najważniejszym rynkiem źródłowym – Ożywienie w Azji i Ameryce Północnej…
0 Komentarzy4 Minuty
20 marca 2024
Festiwal „Szlakiem wody” 22 marca w Hydropolis
Z okazji Światowego Dnia Wody 22 marca 2024 Hydropolis oraz kolektyw Outriders zapraszają…
0 Komentarzy3 Minuty
20 marca 2024
MROT: w 2023 województwo mazowieckie odwiedziło o 6,3 proc. turystów więcej niż rok wcześniej
Rok 2023 był udany dla turystyki w naszym regionie. Mazowiecka Regionalna Organizacja…
0 Komentarzy6 Minuty
20 marca 2024
Pomóżmy Alinie w walce z chorobą
Alina Dybaś, znana w świecie turystyki ze swojego zaangażowania i oddania, teraz…
0 Komentarzy1 Minuty