Co drugi Niemiec jeździ na wycieczki rowerowe. A Łaba już nie jest najpopularniejsza
Jednym z wydarzeń towarzyszących największym na świecie targom turystycznym ITB w Berlinie jest coroczna gala ADFC – Powszechnego Niemieckiego Klubu Rowerowego, zajmującego się szeroko pojętym rozwojem ruchu rowerowego w Niemczech. Podczas godzinnej prezentacji w jednej z sal konferencyjnych berlińskiego kompleksu targowego wręczane są wyróżnienia najlepszym niemieckim trasom i regionom rowerowym, a także ogłaszane są wyniki badania niemieckiego rynku turystyki rowerowej.
Szczególnie ta druga część badania może, lub powinna, mieć wyjątkową wartość dla polskich organizatorów turystyki rowerowej, zarówno wśród samorządów odpowiedzialnych za budowę tras rowerowych w Polsce, jak i komercyjnych podmiotów świadczących usługi organizacji zorganizowanych wyjazdów rowerowych dla klientów z Polski i z zagranicy.
Co drugi tydzień na rower
Dla osób odwiedzających Niemcy nie będzie zaskoczeniem popularność roweru w niemieckim społeczeństwie. Rowery widać tu wszędzie – zarówno w codziennej drodze do szkoły i miejsca pracy, jak i podczas weekendowej i świątecznej rekreacji. Badanie ADFC mówi, że aż 79 proc. Niemców regularnie korzysta z roweru, z tego 75 proc. jako codziennego źródła transportu, 52 proc. podczas turystyki rowerowej i 29 proc. do aktywności sportowych (na rowerze szosowym lub górskim).
W 2018 roku co drugi Niemiec był na przynajmniej jednej wycieczce rowerowej. Średnia ich liczba to aż 11 wycieczek na pojedynczego turystę, czyli można przyjąć, że w sezonie wiosenno-letnim przeciętny niemiecki turysta jedzie na rowerową wycieczkę co drugi tydzień. Przy czym za wycieczkę rozumie się tutaj zarówno jednodniowy wyjazd, jak i kilkudniowe rowerowe trasy. Łącznie takich wyjazdów Niemcy w zeszłym roku odbyli aż 258 milionów! To ogromny rynek!
Wśród rowerowych podróżników w Niemczech 64% stanowią mężczyźni, jednak zaledwie 21 ptoc. z nich podróżuje samotnie. Aż 52 proc. – ponad połowa – to wycieczki z życiowym partnerem i 31 proc. – jedna trzecia – z przyjaciółmi. Interesujące, że aż 88% procent z tych wyjazdów jest organizowane samodzielnie, a nie za pośrednictwem biura podróży.
Rower z myślą o wycieczce
W przeciwieństwie do polskiego podwórka, bez porównania popularniejsze są rowery turystyczne – trekkingowe i crossowe, zamiast górskich – to stosunek 70 proc. do 16 proc. Świadczy to zaawansowaniu rynku i korzystania z pojazdów przeznaczonych i odpowiednio wyposażonych do uprawiania turystyki rowerowej – bagażnik, błotniki, oświetlenie, węższe opony stawiające mniejszy opór podczas jazdy. Istotnym trendem na niemieckim rynku jest korzystanie z rowerów elektrycznych – został zachowany 5-procentowy wzrost ostatnich lat i obecnie udział e-bike’ów w ruchu turystycznym w Niemczech wynosi 23 proc.
To co bardzo wyraźnie odróżnia polskiego turystę od sąsiada zza Nysy Łużyckiej i Odry, to kształt podróży – sposób pokonywania trasy. Prawie trzykrotnie częściej podczas wielodniowych wyjazdów Niemcy wybierają codzienną zmianę miejsca pobytu (72 proc.), pokonując w ten sposób długodystansowe trasy, niż wybierają jedno bazowe miejsce z którego wykonują wycieczki po okolicy (28 proc.). Taki wyjazd z codzienną zmianą miejsca noclegowego zwykle trwa aż 6 dni, podczas którego pokonywanych jest 69 kilometrów.
Tę powyższą różnicę między Polską a Niemcami można łatwo wytłumaczyć – Niemcy tras rowerowych z prawdziwego zdarzenia mają setki, co przekłada się na kilkadziesiąt tysięcy kilometrów dróg rowerowych w całym kraju. W Polsce takich tras mamy na razie… sześć. I wszystkie są wciąż dopiero budowane. To między innymi Wiślana Trasa Rowerowa na małopolskim odcinku i Velo Dunajec, ale też Blue Velo i Trasa Pojezierzy Zachodnich. Jeśli przeliczyć to na liczbę województw, okaże się, że wszystkie leżą w zaledwie dwóch polskich województwach: małopolskim i zachodniopomorskim. Choć gwoli sprawiedliwości należy dodać, że zaawansowane prace prowadzi również Pomorskie.
Zdetronizowana Łaba
Mocno oczekiwanym przez wszystkich turystów, ale również przez niemieckie regiony turystyczne, jest wynik głosowania w kategorii ulubionych tras rowerowych w Niemczech. Aż od 14 lat tą najpopularniejszą była Łaba ze słynną trasą rowerową Elbe-Radweg. Palmę pierwszeństwa odebrała jej jednak Wezera, dużo krótsza i jednocześnie o wiele bardziej kameralna rzeka Niemiec z atrakcyjną trasą rowerową Weser-Radweg. Autor niniejszych słów miał okazję przejechać fragment szlaku Wezery w Dolnej Saksonii i… zupełnie nie dziwi się werdyktowi niemieckich turystów. To rzeczywiście atrakcyjny, świetnie poprowadzony i bardzo popularny wśród Niemców szlak rowerowy.
Pozostałymi popularnymi turystycznymi trasami rowerowymi Niemiec, zajmującymi kolejne miejsca w pierwszej dziesiątce są Ruhrtal-Radweg prowadząca do zagłębia Ruhry, słynna trasa rowerowa nad Dunajem, trasy nad Menem, Mozelą i Renem, drogi rowerowe nad jeziorem Bodeńskim i bliska Polsce, doskonała na lato, Ostseeküsten-Radweg – trasa rowerowa wzdłuż niemieckiego wybrzeża Morza Bałtyckiego. Warto zauważyć, że z pierwszej dziesiątki wypadła obecna w niej w zeszłym roku trasa rowerowa Oder-Neisse Radweg biegnąca wzdłuż naszej zachodniej granicy.
Wszystkie niemieckie trasy rowerowe poprowadzone są po wydzielonych drogach rowerowych, odseparowanych od ruchu samochodowego lub przynajmniej biegnące po drogach, gdzie ruch ograniczony jest do niewielkiego grona mieszkańców i maszyn rolniczych. Nierzadko wąski asfaltowy dywanik ucieka na nadrzeczne wały czy bezpieczną drogą tylko dla rowerzystów przeprowadza przez okolice większych miast. To co w naszym kraju wciąż uważa się za rodzaj ekstremalnej rozrywki – wielodniową jazdę rowerem z sakwami – za Odrą stało się podstawową formą rekreacji całego społeczeństwa. Jednak zamiast tylko zazdrościć, warto robić wszystko, by te wartości stały się częścią polskiego stylu życia.
Źródło danych i infografik: 2019 ADFC-Travelbike Bicycle Travel Analysis
Zdjęcia: Szymon Nitka
* * *
Szymon Nitka – promotor turystyki rowerowej, autor bloga podróżniczego Znajkraj, autor w Magazynie Turystyki Rowerowej Rowertour. Uczestnik Turystycznych Mistrzostw Blogerów organizowanych przez Polską Organizację Turystyczną, wyróżniony przez National Geographic Polska nominacją do nagrody Traveler w kategorii Podróżnik Online.
POWIĄZANE WPISY
22 kwietnia 2024
Zmiany w Greckiej Organizacji Turystycznej. Nikoletta Nikolopoulou odchodzi ze stanowiska
Nikoletta Nikolopoulou, dyrektorka Biura Greckiej Organizacji Turystycznej w Polsce i…
0 Komentarzy1 Minuty
16 kwietnia 2024
Michelin wprowadza Litwę do swojego przewodnika
Michelin ogłasza dodanie Litwy do swojego przewodnika, uzupełniając w nim tym samym…
0 Komentarzy3 Minuty
13 kwietnia 2024
Prawdziwie włoskie wakacje w regionie Emilia-Romania
Polacy z roku na rok coraz bardziej doceniają Emilię-Romanię jako kierunek wypoczynku.…
0 Komentarzy4 Minuty
10 kwietnia 2024
Mistrzostwa Europy 2024 w Niemczech – nowe możliwości dla turystyki przyjazdowej
Od 14 czerwca Niemcy skupią się przede wszystkim na Mistrzostwach Europy w Piłce Nożnej…
0 Komentarzy4 Minuty
8 kwietnia 2024
Wenecja wprowadza opłaty za wstęp do miasta
Od 25 kwietnia 2024 roku Wenecja wprowadza pilotażowo opłaty za wstęp do najstarszej…
0 Komentarzy4 Minuty
4 kwietnia 2024
Grecja ogłasza program Rodos Week dla osób poszkodowanych przez pożary na Rodos
Ministerstwo Turystyki Grecji uruchomiło program „Rodos Week”, który zapewnia darmowe…
0 Komentarzy1 Minuty
3 kwietnia 2024
Litwa: liczba turystów z Polski stale rośnie
O działaniach marketingowych Litwy, planach dotyczących rozwoju sektora turystycznego,…
0 Komentarzy7 Minuty
2 kwietnia 2024
Chorwacja: żeglarskie królestwo Adriatyku
Adriatyk, jedno z najspokojniejszych i najbardziej przejrzystych mórz w basenie Morza…
0 Komentarzy7 Minuty
27 marca 2024
Rekordowa liczba gości w Lipsku. 3,8 mln noclegów w 2023 roku
Według danych Saksońskiego Urzędu Statystycznego, Lipsk odnotował 1 979 968 przyjazdów i…
0 Komentarzy4 Minuty