Analiza Cen opublikowana przez TravelData wskazuje, że w trzecim tygodniu czerwca średnia cena imprez letnich w biurach spadła o 9 złotych (poprzednio spadła o 33 złote). Tańsze stały się Baleary, wybrzeże Hiszpanii, Turcja Egejska i Riwiera – o 40, 23, 25 i 22 złotych, a podrożały Portugalia i Maroko – o 63 i 34 złote. Z kategorii hoteli sporo potaniały obiekty 5* – o 32 złote.
Analiza Cen wakacyjnego high season ukazuje, że w trzecim tygodniu czerwca średnia cena imprez letnich w biurach spadła o 9 złotych (poprzednio spadła o 33 złote). Tańsze stały się Baleary, wybrzeże Hiszpanii, Turcja Egejska i Riwiera – o 40, 23, 25 i 22 złotych, a podrożały Portugalia i Maroko – o 63 i 34 złote. Z kategorii hoteli sporo potaniały obiekty 5* – o 32 złote.
Spadki cen w ostatnim tygodniu utrwaliły sytuację, że średnie ceny na ośmiu głównych kierunkach były już po raz piętnasty niższe od poziomów sprzed roku, a różnica wyniosła tym razem 117 złotych (poprzednio 121 złotych). Dużo tańsze były Egipskie Wybrzeże i Synaj – o 244 i 243 złote, a w mniejszym stopniu Wyspy Kanaryjskie, Turecka Riwiera i Bułgaria – o 118, 106 i 102 złote. Tańsze, choć w dużo mniejszym stopniu, były też Kreta, Tunezja i Turcja Egejska – o 76, 36 oraz 10 złotych.
“Średnie ceny lastów w ostatnim tygodniu ponownie bardzo podrożały. Nie przekroczyły one jednak cen ubiegłorocznych, ponieważ właśnie w tym czasie przed rokiem ceny lastów mocno poszły w górę.” – informuje Jacek Dąbrowski współzałożyciel TravelDATA i portalu www.wczasopedia.pl. “Dlatego też ceny lastów są średnio o 60 złotych niższe niż przed rokiem. Niższe ceny lastów mamy już od połowy kwietnia, a przeciętna różnica wobec zeszłego roku wynosiła zwykle ponad 150 złotych. Niebawem tanich lastów może być jednak mniej z powodu cięć programów dokonanej przez część touroperatorów.“
Średnia cen najatrakcyjniejszych last minute (wyjazdy w dniach 03.07 – 09.07.2014) wzrosła o 157 złotych, a przed rokiem podrożały one o 207 złotych . Najbardziej zdrożały lasty do Bułgarii, Tunezji i na Wyspy kanaryjskie – o odpowiednio o 400 , 265 i 165 złotych, a najmniej na Kretę – po 55 złotych. Nieco spadły natomiast ceny lastów na Synaj – o 15 złotych.
Dużo niższe ceny wakacji niż przed rokiem nadal oferują Wezyr, Rainbow Tours/BeeFree i Alfa Star – odpowiednio o 230, 218 i 198 złotych, a także Itaka, Neckermann i Exim Tours – o 171, 143 i 102 złote. Tańsze są również Sun & Fun i TUI – o 86 i 65 złotych. Droższy niż w 2013 roku jest tylko Grecos – o 119 złote. Bardzo niskie ceny w Wezyrze na Riwierę, Kretę i Rodos mają zapewne związek z nadal słabym popytem – w ramach OTI Holding – ze strony turystów rosyjskich. W ujęciu bieżących porównań na oferowanych kierunkach i klasach hoteli, najkorzystniejszą ofertę posiadają Rainbow Tours/BeeFree i Wezyr zdecydowanie najdrożej sprzedają Neckermann i TUI.
“Obserwowaną przez kilka miesięcy dodatnią różnicę cen imprez wakacyjnych wobec sezonu 2013 zastąpiła od 15 tygodni ujemna, która oscyluje wokół 120 złotych.” – wskazuje Andrzej Betlej, współzałożyciel TravelDATA. “Podwyżki po majówce i w czerwcu były za małe i ceny są teraz wyraźnie niższe od cen ubiegłorocznych. Te niższe średnie ceny nie muszą jeszcze oznaczać, że realizowane marże na sprzedaży wycieczek w wysokim sezonie stają się znacząco niższe od osiąganych w ubiegłym sezonie. Biura mogły bowiem uzyskać korzystniejsze oferty w hotelach na kierunkach egipskich i tureckich. Jednak przedłużająca się ponad miarę sytuacja niższych cen wakacji i jednocześnie bardzo tanich lastów, będzie jednak prowadzić do osłabiania kondycji finansowej niektórych biur podróży.”
Bardzo niskie ceny majówki (Turecka Riwiera, Kreta, Zakyntos, Korfu, Wyspy Kanaryjskie i Tunezja) i bardzo niskie ceny lastów w kolejnych tygodniach były symptomami dość istotnej nierównowagi na rynku wycieczek. Główną przyczyną były zbyt duże programy przygotowane na ten sezon przez organizatorów. Niedawno podjęli oni działania na rzecz konsolidacji niektórych lotów, bądź też rezygnacji z wylotów z mniej popularnych lotnisk. Można powiedzieć, że te kroki zostały podjęte niemal w ostatnim możliwym do tego momencie. Sytuacji nie sprzyjał też układ końca roku szkolnego i Świąt Bożego Ciała, co może oznaczać, że w tym sezonie tanie last minute będą się w czerwcu jeszcze utrzymywać. Na razie wygląda jednak na to, że ostatnie cięcia programów zrównoważyły nieco rynek wyjazdów wakacyjnych i mogą przyczynić się do stabilizacji cen.
POWIĄZANE WPISY
22 lipca 2024
Biura podróży – umiarkowane wzrosty cen imprez turystycznych
W ubiegłym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 5 i 11 sierpnia 2024,…
0 Komentarzy4 Minuty
19 lipca 2024
Objazdówki Rainbow – inny wymiar odkrywania świata
Rainbow od dawna znany jest jako specjalista od wycieczek objazdowych. I wbrew opiniom,…
0 Komentarzy9 Minuty
15 lipca 2024
Biura podróży – ceny imprez turystycznych nieznacznie spadają
W ubiegłym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 5 i 11 sierpnia 2024,…
0 Komentarzy4 Minuty
12 lipca 2024
Itaka SMART – dynamiczne wzrosty i jeszcze szybszy rozwój
Coraz większa oferta wyjazdów do najdalszych zakątków świata i wzrosty sprzedaży pakietów…
0 Komentarzy5 Minuty
11 lipca 2024
Badanie GfK i eSky.pl: Polacy chętniej jeżdżą na wakacje poza szczytem sezonu. 33 proc. wyjedzie w czerwcu lub wrześniu
Jedna trzecia Polaków wyjedzie w tym roku na wakacje poza szczytem sezonu. Połowa z nich…
0 Komentarzy7 Minuty
8 lipca 2024
Według Polaków do all inclusive warto dopłacić ok 500 zł. Wybierają ten typ wypoczynku nie tylko ze względu na alkohol
Wbrew obiegowym opiniom alkohol jest jednym z mniej istotnych powodów, dla którego…
0 Komentarzy7 Minuty
8 lipca 2024
Rejsy z Rainbow: luksus kurortu z bogatym programem objazdówki
Z myślą o miłośnikach komfortu i ciekawych destynacji biuro podróży Rainbow przygotowało…
0 Komentarzy8 Minuty
8 lipca 2024
Biura podróży – rosną ceny sierpniowych imprez turystycznych
W ubiegłym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 5 i 11 sierpnia 2024,…
0 Komentarzy4 Minuty
4 lipca 2024
Andrzej Bargiel nowym ambasadorem marki No Limits by Itaka
Marka No Limits by Itaka rozwija produkt adresowany do osób poszukujących aktywnego…
0 Komentarzy1 Minuty