Ceny lata wciąż rosną, sprzedaż maleje

Najmocniej podrożały Hurghada – o 64 złote, Marsa Alam – o 48 złotych oraz Majorka – o 44 złote. Zniżki wystąpiły jedynie na Turcji Egejskiej oraz greckiej wyspie Korfu – o 18 i 6 złotych.
Analiza cen imprez turystycznych opracowana przez TravelDATA, spółkę zajmującą się gromadzeniem danych z rynku zorganizowanej turystyki wyjazdowej obejmuje pierwszy tydzień sierpnia, czyli czas największej liczby wyjazdów wakacyjnych w Europie i w naszym kraju.
Sprzedaż ofert na sezon letni wyraźnie słabnie. Przyczyną takiej sytuacji może być przekonanie niektórych klientów o zbyt wysokich bieżących cenach wycieczek, które nie uwzględniają niewiarygodnej wręcz obniżki cen ropy, a za to uwzględniają słabego złotego, który może się jednak okazać zjawiskiem nietrwałym.
Złoty osłabł już bardzo mocno do różnych walut – w tym nawet do tureckiej liry (o 8 proc.) i egipskiego funta (o 12 proc.), do tego toczą się rozmowy o deeskalacji napięcia związanego z Ukrainą, a nieokiełznana zniżka cen ropy też ma swoje granice. Stała się już tańsza niż gaz LNG sprzedawany przez Bliski Wschód do Azji w ramach zwyczajowych cen i długoterminowych kontraktów. Według współzałożyciela TravelData.pl,, Andrzeja Betleja, to co jest prawdopodobne, to powrót do normalności w relacjach gospodarczych przy zachowaniu jednak nadal atrakcyjnej ceny ropy. Wniosek: wycieczki mogą być tańsze, a energiczny popyt na wyjazdy wróci.
W porównaniu do poprzedniego tygodnia poziom średnich cen imprez szczytu sezonu lato 2014 wzrósł w pierwszym tygodniu stycznia o 22 złote. Zmiany średnich cen na poszczególnych kierunkach były nieco większe niż ostatnio. Najistotniejsze zwyżki odnotowały Hurghada – o 64 złote, Marsa Alam – o 48 złotych oraz Majorka – o 44 złote. Zniżki były mniejsze i wystąpiły jedynie na Turcji Egejskiej oraz greckiej wyspie Korfu – o 18 i 6 złotych. Możliwe, że ceny imprez ulegną w okresie najbliższych trzech tygodni stabilizacji aż do końca miesiąca, po którym powinniśmy zobaczyć kolejne większe ich modyfikacje.
Ceny szczytu lata 2015 w porównaniu ze szczytem sezonu letniego sprzed roku są sporo droższe, a ich średni poziom jest wyższy od ubiegłorocznego o 104 złote. (przed tygodniem o 93 złote). Podobnie jak przed tygodniem znacząco wyższe niż przed rokiem nadal były średnie ceny na Cyprze – o 304 i w Portugalii – o 276 złotych. Sporo wyższe średnie ceny odnotowano też w Maroku – o 204 złote, na kierunkach egipskich oraz tunezyjskich – o 185 i 116 złotych. Mniej podrożały Kanary i kierunki greckie – średnio o 80 i 54 złote. Na tych pierwszych najmniej podrożały Lanzarote i Fuerteventura – o 51 i 72 złote, a więcej Teneryfa i Gran Canaria – o 85 i 110 złotych. Na kierunkach greckich liderami wzrostów są Kreta i Kos – o 120 i 99 złotych, a outsiderami Chalkidiki i Korfu – o 18 i 2 złote. Stosunkowo niewiele zdrożała Turecka Riwiera – o 39 złotych, a jeszcze mniej Bułgaria – o 21 złotych.
Jeśli chodzi o wiodących organizatorów to w relacji do roku ubiegłego wyraźnie mniej niż przeciętnie podnieśli ceny liderzy ubiegłorocznej ekspansji rynkowej, czyli Rainbow Tours i Grecos Holiday – zaledwie o 8 i 23 złote. Zwyżka cen w Itace była tylko nieco niższa od przeciętnej, ale biuro ma nadal najniższy średni ich poziom wśród wiodących polskich organizatorów (niższe mają jedynie 7islands i Best Reisen). Mniej niż przeciętnie podniósł wobec roku ubiegłego ceny Wezyr (o 63 złote), a więcej Sun & Fun, Exim Tours i TUI. W przypadku tego ostatniego biura jest to sytuacja odwrotna niż w obecnym sezonie zimowym, w którym jego ceny są szczególnie atrakcyjne zwłaszcza po uwzględnieniu dość regularnie oferowanych rabatów. Aktualnie największą liczbę najtańszych ofert, czyli na pierwszym lub drugim miejscu w 22 analizowanych letnich destynacjach i w trzech kategoriach hoteli oferują biura Itaka (26) i Rainbow Tours (19), a także nieco już droższa niż w ostatnich tygodniach Alfa Star (13) oraz zyskujący ostatnio na atrakcyjności Best Reisen – też 13.
Na chwilę obecną z zestawień – bardzo podobnie jak przed tygodniem – wynika, że ogólnie nadal najwyższą opłacalność na okres wakacji wykazują kierunki bułgarskie oraz tunezyjskie, a także Turcja Egejska i Turecka Riwiera . W zakresie niższych kategorii hoteli bardzo opłacalna jest Kreta, a w zakresie hoteli 5-gwiazdkowych wysoką opłacalność wykazują też kierunki egipskie. Warto zauważyć, że wraz ze wzrostem kategorii hoteli opłacalność ofert greckich często maleje (ceny szybko rosną), a na kierunkach egipskich jest odwrotnie – wraz ze wzrostem kategorii hoteli względna opłacalność ofert rośnie (ceny rosną stosunkowo niewiele).
.
POWIĄZANE WPISY
22 marca 2023
Join Up! uruchamia wakacyjną promocję dla rodzin z dziećmi
Join Up! nowy na polskim rynku, lecz będący już od kilkunastu lat w Europie touroperator,…
0 Komentarzy4 Minuty
22 marca 2023
Anex Tour wchodzi na polski rynek. W 2023 chcą obsłużyć 200 tys. klientów
Tureckie biuro podróży w ostatnich dniach zorganizowało wydarzenie dla branży…
0 Komentarzy1 Minuty
22 marca 2023
Esky: Polacy wiosną wybiorą się na city breaks w Europie
Według ekspertów z eSky.pl tegorocznej wiosny podróżnicy z Polski w zdecydowanej…
0 Komentarzy6 Minuty
20 marca 2023
Wystawcy Africa Showcase przestawili swoje oferty w Polsce, na Węgrzech i w Czechach
Globalny roadshow – Africa Showcase – rozpoczął się w minionym tygodniu w Europie…
0 Komentarzy2 Minuty
20 marca 2023
Spanish Event – wielkie święto hiszpańskiej turystyki już za tydzień
16 silnych hiszpańskich marek, dwa dni workshopów, 250 profesjonalistów z branży i ogrom…
0 Komentarzy9 Minuty
17 marca 2023
Efe Türkel odchodzi z Join Up
Efe Türkel, po niespełna pół roku zrezygnował ze stanowiska prezesa Join Up! Polska,…
0 Komentarzy1 Minuta
16 marca 2023
Zima w biurach podróży: klienci zapłacili więcej, ale wyjechali tłumniej niż rok temu
Ponad milion Polaków zdecydowało się wyjechać tej zimy z biurami podróży – zarówno na…
0 Komentarzy12 Minuty
15 marca 2023
Ceny wycieczek na celowniku UOKiK. „Przepisy zniszczą pakietowanie dynamiczne”
Zarzut, który UOKiK postawił w styczniu multiagentowi Wakacje.pl, to problem dla całej…
0 Komentarzy14 Minuty
14 marca 2023
TUI Poland kontraktuje w Enter Air miejsca za 718 mln zł
Enter Air i TUI Poland podpisały umowę czarteru dotyczącą współpracy w sezonie lato 2023…
0 Komentarzy2 Minuty