Biura podróży – na lato nabardziej drożeje Majorka
W ostatnim tygodniu w biurach podróży w Polsce, wśród ofert na sierpień 2020 najbardziej podrożały imprezy na Majorce – średnio o 143 złote.
Analiza cen imprez turystycznych opracowana przez Instytut Badań Rynku Turystycznego TravelDATA, zajmujący się gromadzeniem danych z rynku zorganizowanej turystyki wyjazdowej obejmuje pierwszy pełny tydzień sierpnia, czyli 3 sierpnia – 9 sierpnia 2020 roku.
W minionym tygodniu, dla wycieczek z wylotami pomiędzy 3 i 9 sierpnia 2020, średnia cena wzrosła o 6 złotych.
Największa zwyżka cen wystąpiła na Majorce – o średnio 143 złote, a nieco mniej istotne zwyżki miały miejsce na Synaju i Fuerteventurze – o 79 i 64 złote.
Największe spadki średnich cen w ostatnim tygodniu odnotowano na greckich wyspach Korfu i Kos – o 211 i 121 złotych, a mniejsze w Maroku – o średnio 98 złotych.
W takim samym okresie przed rokiem i dwoma laty bieżące ceny wycieczek ogółem również rosły o odpowiednio 23 i 10 złotych.
Badanie średniej ceny imprez wobec cen sprzed roku dla wylotów w pierwszym tygodniu sierpnia 2020 pokazuje, że obecna średnia cena jest wyższa wobec średniej ceny dla poprzedniego sezonu o 207 złotych. Największy wzrost cen wycieczek odnotowano na Malcie – o 471 złotych, a również bardzo wysokie zwyżki rocznych cen miały miejsce na greckiej wyspie Kos i w Portugalii – o średnio 404 i 396 złotych. Jedynym z badanych 24 kierunków, na którym odnotowano spadek średniej ceny wycieczek była tunezyjska wyspa Dżerba gdzie średnia cena spadła o symboliczne 5 złotych.
Wśród wiodących kierunków, podobnie jak w minionym roku turystycznym dla wyjazdów w pierwszych tygodniach sierpnia 2019, zwyżki średnich cen wycieczek nadal występują na zyskujących na popularności już od trzech sezonów kierunkach o bardzo korzystnym stosunku jakości do ceny, czyli Egiptu i Turcji, na których średnie ceny wzrosły w skali rocznej o 273 i 195 złotych.
Podobnie jak w drugiej części poprzedniego sezonu letniego pod względem wzrostów średnich cen wycieczek z wymienionymi kierunkami mocno konkuruje Grecja, gdzie tym razem roczne zwyżki wyniosły średnio 239 złotych.
Dość systematycznie rosnący i relatywnie duży roczny wzrost cen – w stosunku do rocznych zmian cen w poprzednim sezonie – notują w ostatnich tygodniach Wyspy Kanaryjskie, które były droższe w relacji z tym samym okresem ubiegłego roku o 213 złotych, co stanowi obecnie wzrost nawet nieco większy niż ma to miejsce w Turcji. Na obecną skalę wzrostu cen istotny wpływ ma jednak stosunkowo niska baza porównawcza sprzed roku, gdyż o tej samej porze przed rokiem ceny notowały tam spadek cen o średnio 56 złotych.
Wyraźnie najmniejsza skalę rocznego wzrostu cen prezentuje obecnie Bułgaria (o zaledwie 72 złote), w której wiele bardzo atrakcyjnych cen oferuje biuro TUI Poland (podobnie było przed rokiem).
Na mniej masowych kierunkach największe zwyżki cen w ujęciu rocznym nadal odnotowywano na Malcie i w Portugalii – o średnio 471 i 386 złotych, w mniejszym stopniu, ale również znacząco wzrosły średnie ceny na Majorce – o średnio 270 złotych. Umiarkowany wzrost odnotowano w Albanii – o 148 złotych, zaś w obecnej sytuacji zupełnie niewielki w Tunezji, na Cyprze i w Maroku – o odpowiednio 77, 165 i 43 złote.
W porównaniach średnich cen wycieczek wśród dużych i średnich organizatorów październikowe ceny te w najmniejszym stopniu wzrosły w biurach Rainbow i Sun & Fun – o około 35 i 60 złotych. Pozostali organizatorzy proponowali wyższe średnie ceny niż w tym samym okresie poprzedniego sezonu w granicach od około 95 złotych (biuro Best Reisen) do około 330 złotych.
W tym, co dla turystów ma większe znaczenie, a zatem w liczbie najatrakcyjniejszych poziomów bieżących cen wycieczek, czyli na pierwszym lub drugim miejscu na 24 kierunkach sezonu letniego i w trzech kategoriach hoteli, to tym razem na pozycji lidera nadal znajdowało się biuro TUI Poland z liczbą 34 ofert (poprzednio 53 oferty, przed rokiem 49, a przed dwoma laty 37 ofert). Organizator wyprzedził biura Itaka z liczbą 28 ofert (poprzednio 21 oferty, przed rokiem 33, a przed dwoma laty 31 oferty) oraz Rainbow z liczbą 23 ofert (poprzednio 19, przed rokiem 15, a przed dwoma laty 14 ofert). Biuro TUI Poland miało w tym ujęciu znacznie niższą liczbę najbardziej atrakcyjnych ofert niż przed dwoma tygodniami, gdyż w okresie badania przejściowo nie przedstawiło propozycji w 13 przypadkach (5 kierunków w różnych kategoriach hoteli), które poprzednio w zdecydowanej większości weszły do grona najatrakcyjniejszych ofert.
Najwięcej atrakcyjnych cenowo ofert na kierunkach egipskich proponowały biura Coral Travel – 6 ofert i Sun & Fun – 4 oferty, na kierunkach greckich tym razem przodowały biura Itaka i Rainbow 12 i 11 ofert, przed biurem TUI Poland – 7 ofert, na kierunkach kanaryjskich biura TUI Poland – 8 ofert oraz Itaka i Rainbow – 6 i 5 ofert, a na tureckich biura TUI Poland – 6 ofert i Coral Travel – 5 ofert. W Tunezji najwięcej atrakcyjnych ofert miały biura TUI Poland i Coral Travel 4 i 3 oferty, natomiast w Bułgarii biura TUI Poland i Exim Tours – 3 i 2 oferty. W porównaniu z okresem sprzed roku TUI Poland wzmocniło swoją pozycję w Tunezji, biuro Rainbow w Grecji i na Wyspach Kanaryjskich, zaś Coral Travel w Grecji, Tunezji kontynentalnej i w Turcji.
POWIĄZANE WPISY
18 czerwca 2025
Seszele stawiają na ekoturystykę i jakość
Przedstawiciele branży turystycznej mieli okazję wziąć udział w wydarzeniu prezentującym…
0 Komentarzy1 Minuty
18 czerwca 2025
Czerwcowy urlop last minute: słoneczne kierunki do 2000 zł
Ciepłe morze, pewna słoneczna pogoda, plaże mniej zatłoczone niż w lipcu i sierpniu, a do…
0 Komentarzy6 Minuty
17 czerwca 2025
Włochy królują na długi weekend, ale Polacy coraz częściej szukają nowych miejsc
Jeśli organizować city break na Boże Ciało, to taki, który łączy słońce, dobrą kuchnię i…
0 Komentarzy9 Minuty
17 czerwca 2025
Rainbow uruchamia loty z Katowic do Tabarki
Tunezja to kraj, który cieszy się coraz większą popularnością wśród Polaków planujących…
0 Komentarzy3 Minuty
16 czerwca 2025
Bułgaria odczarowana! Pierwszy dedykowany Study Tour Urlop.pl zakończony sukcesem
Na początku czerwca Urlop.pl wspólnie z Exim Tours zaprosił Salony Urlop.pl na pierwszy w…
0 Komentarzy3 Minuty
11 czerwca 2025
Exim Tours rusza z nową kampanią wakacyjną
Exim Tours rusza w sezon letni z nową, zintegrowaną kampanią marketingową, promującą…
0 Komentarzy4 Minuty
11 czerwca 2025
Anex Poland uruchomił czartery do Antalyi z Bydgoszczy i Radomia
9 i 10 czerwca 2025 roku odbyły się pierwsze rejsy czarterowe Anex Poland z lotniska w…
0 Komentarzy1 Minuty
11 czerwca 2025
Polacy coraz chętniej wybierają luksus. Rainbow Elite spełnia marzenia o podróżach szytych na miarę
Globalny rynek podróży luksusowych w 2024 roku został wyceniony na 2509,71 mld dolarów…
0 Komentarzy5 Minuty