Biura podróży – Maroko, Tunezja i Turcja tanieją

Średnia cena imprezy tutrystycznej sprzedawanej w biurach podróży w ostatnim tygodniu była niższa wobec średniej ceny dla poprzedniego sezonu o 15 złotych.
Analiza cen imprez turystycznych opracowana przez Instytut Badań Rynku Turystycznego TravelDATA, zajmujący się gromadzeniem danych z rynku zorganizowanej turystyki wyjazdowej obejmuje pierwszy pełny tydzień sierpnia, czyli 6-12 sierpnia 2018 roku.
W minionym tygodniu, największe zwyżki średnich cen zanotowano na Chalkidiki o 209 złotych oraz na wyspach Dżerbie i Korfu – o 105 i 71 złotych. Znacząca zniżka miała miejsce na Malcie – o 159 złotych, na której przed tygodniem ceny spadły o 58 złotych, a nieco mniejsza na Lanzarote – o 90 złotych. W analogicznym czasie przed rokiem i dwoma laty również odnotowano istotne wzrosty średniego poziomu cen wycieczek – o 59 i 24 złote, co jest charakterystyczne w tym okresie przedsprzedaży dla przełomu miesięcy.
Średnia cena była niższa wobec średniej ceny dla poprzedniego sezonu o 15 złotych. W poprzednim sezonie, czyli w pierwszym tygodniu marca 2017, średnia cena w porównaniu rok do roku była sporo wyższa, a mianowicie o 179 złotych.
Nadal w kierunku obniżania cen wycieczek działają w tym sezonie elementy o charakterze kosztotwórczym. Cena paliwa lotniczego stała się ponownie nieco wyższa niż przed rokiem (2,49 wobec 2,47 zł/litr, czyli o 0,8 procent), ale zdecydowanie większy jest wpływ silniejszego złotego, który w skali 12 miesięcy umocnił się dla rozliczeń turystycznych o średnio ponad 6 procent. W rezultacie nadal znaczny pozostaje wspólny wpływ zmian cen paliwa i kursów złotego w kierunku obniżania średnich kosztów wycieczek, który wyniósł w przybliżeniu 105-115 złotych.
Warto zauważyć, że zmiana średnich cen wycieczek nie odzwierciedla teoretycznego wpływu wymienionych czynników, co nadal można w dużej mierze tłumaczyć nadal wyraźnie wyższym od oczekiwań większości organizatorów popytem na imprezy turystyczne oraz walutowymi kontraktami zabezpieczającymi, które ograniczają przenoszenie się wpływu zmian kursów na koszty ponoszone przez biura podróży.
Tańsza niż przed rokiem stała się Turcja w znaczącym stopniu z powodu znaczącego wzrostu cen przed rokiem. Jednocześnie nieco opadła krzywa dla Bułgarii, ale podniosła się dla Egiptu, a także dla Tunezji, w której były one niższe niż przed rokiem o 145 złotych, podczas gdy przed tygodniem ujemna różnica była wyraźniejsza i wyniosła 179 złotych.
Z mniejszych kierunków istotnie wyższe ceny rok do roku notowano na Majorce i Cyprze – o średnio 185 i 140 złotych, ale na pozostałych kierunkach średnie ceny były niższe niż przed rokiem. W największym stopniu dotyczyło to Maroka I Tunezji gdzie ceny spadły rok do roku o 210 i 145 złotych, a w mniejszym Portugalii, na Malcie i w Albanii, w których średnie spadki wyniosły 96, 30 i 18 złotych.
W obecnym zestawieniu wśród dużych i średnich organizatorów największy spadek średnich cen w porównaniu z ubiegłym sezonem wykazują oferty biur Coral Travel Wezyr, 7islands I Exim Tours – o około 150, 110 i 70 złotych. Mniejszą skalę zniżek odnotowano w biurach TUI Poland i Rainbow – o około 40 i 20 złotych. Oferty pozostałych biur stały się bardziej kosztowne niż przed rokiem w granicach od 45 do 103 złotych. W ujęciu dwuletnim jedyną tańszą ofertą oferuje obecnie biuro Exim Tours – o średnio 35 złotych.
W tym, co dla turystów ma większe znaczenie, a zatem w liczbie najatrakcyjniejszych bieżących cen wycieczek, czyli na pierwszym lub drugim miejscu na 24 kierunkach i w trzech kategoriach hoteli, to czołową pozycję ponownie zajęło biuro Itaka (30 ofert) wyprzedzając biura Exim Tours (22 oferty) i Coral Travel Wezyr (21 ofert). Po powtórnej dość znaczącej zwyżce cen na niższą pozycję przesunęło się biuro TUI Poland (15 ofert). Dużą liczbę atrakcyjnych ofert na niższych półkach cenowych oferują teraz Exim Tours, ale też Itaka i TUI Poland, podczas gdy w ofercie premium (5*) nadal zdecydowanym i samodzielnym liderem pozostaje biuro Itaka.
Najwięcej atrakcyjnych cenowo ofert na kierunkach egipskich proponują teraz Coral Travel Wezyr i Sun&Fun – 6 i 5 ofert, na kierunkach greckich Itaka – 9 ofert, ale też Coral Travel Wezyr – 7 ofert, na kierunkach kanaryjskich biura Itaka, TUI Poland i Rainbow – 9, 6 i 5 ofert, a na tureckich Coral Travel Wezyr – 6 ofert. W powracającej na rynek turystyczny Tunezji najwięcej atrakcyjnych cenowo ofert ma biur Exim Tours – 4 oferty.
POWIĄZANE WPISY
5 grudnia 2023
Fly.pl: listopad lepszy o 30 proc. niż rok temu
Listopad to tradycyjnie okres spowolnienia, firma odnotowała wzrost o 30 proc. w…
0 Komentarzy2 Minuty
4 grudnia 2023
Biura podróży – kolejny tydzień ze spadkiem cen imprez turystycznych
W ubiegłym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 5 i 11 sierpnia 2024,…
0 Komentarzy4 Minuty
1 grudnia 2023
Sieć Fostertravel.pl podsumowała rok 2023
Piętnaście salonów franczyzowych więcej niż w roku ubiegłym, wzrost obrotu o 128 proc. –…
0 Komentarzy3 Minuty
1 grudnia 2023
Exim Tours: 30 lat na rynku, wzrost sprzedaży i nagrody dla najlepszych agentów
W ostatnią sobotę, 25 listopada, kolejny rok z rzędu, odbyła się Gala Exim Tours. Podczas…
0 Komentarzy5 Minuty
30 listopada 2023
Esky.pl: 64 proc. Polaków wyleci zimą do Bangkoku, Nowego Jorku i Miami
Ponad połowa podróżujących z Polski zdecydowała się na wyprawy do Bangkoku, Nowego Jorku…
0 Komentarzy7 Minuty
24 listopada 2023
Wycieczki szkolne, wyjazdy z klubem sportowym czy kolonie to imprezy turystyczne. PIT edukuje o turystyce młodzieżowej
Konferencja poświęcona bezpiecznemu wypoczynkowi dzieci i młodzieży, zorganizowana przez…
0 Komentarzy6 Minuty
20 listopada 2023
Traveldata: ceny wyjazdów letnich w idą dół. Najbardziej tanieją Wyspy Kanaryjskie, Egipt i Turcja
W minionym tygodniu ceny wycieczek z wylotami w dniach 5 - 11 sierpnia 2024 spadły w…
0 Komentarzy4 Minuty
15 listopada 2023
Nowa kampania Exim Tours. „Wybierz słoneczny piątek zamiast black friday”
Exim Tours uruchamia jesienną kampanię „Zamień black friday na słoneczny piątek”. Zachęca…
0 Komentarzy2 Minuty