Biura podróży – kryzys sprzedaży trwa

AG

Początek roku w biurach podróży był niewiele lepszy od kilku ostatnich ubiegłego roku. W ostatnim tygodniu, w biurach podróży odnotowano o minus 23,5 proc. mniej rezerwacji niż w analogicznym okresie roku 2014 oraz o minus 27,4 proc. klientów.

Raport podsumowujący sprzedaż wyjazdów turystycznych opracowany na podstawie danych systemu rezerwacyjnego MERLINX , który przedstawił PZOT (Polski Związek Organizatorów Turystyki) pokazuje, że imprezy samolotowe w ostatnim tygodniu, stanowiły 85,8 proc. sprzedaży, z dojazdem własnym – 8,5 proc. a autokarowe – 5,7 proc. W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego, wzrosła liczba sprzedanych imprez autokarowych – o 7,1 proc., zmalała liczba imprez z dojazdem własnym – o minus 7,4 proc., oraz liczba samolotówek – o minus 30,4 proc.

Jeśli chodzi o sprzedaż oferty na imprezy od 1 listopada 2015 do 31 października 2016 roku, to pierwsza dziesiątka najchętniej wybieranych krajów nie zmienia się specjalnie, choć zwraca po raz trzeci wysoka (ósma) pozycja Cypru. Dycha wygląda następująco: Grecja, Hiszpania, Bułgaria, Włochy, Turcja, Egipt, Portugalia, Chorwacja, Cypr i Dominikana. Wśród dziesiątki najpopularniejszych kierunków znajduje się pięć greckich a na podium znajdują się Heraklion, Fuerteventura i Burgas. Najmniej kosztują imprezy w Amarsa Alam (1 696 zł) i Burgaa(2 141 zł). Najdrożej jest na Teneryfie (2 875 zł) i w Chanii 2 880 zł).

Jeśli chodzi o dynamikę sprzedaży, to Raport PZOT pokazuje, że sprzedaż oferty lato 2016 zmalała w ostatnich czterech tygodniach o minus 35,7 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Sprzedaż wycieczek samolotowych zmalała o minus 38,6 proc., imprez z dojazdem własnym – o minus 13,5 proc., zaś autokarówek zmalała o minus 16,1 proc. Od rozpoczęcia przedsprzedaży Lata 2016 liczba klientów zmalała o minus 4,9 proc. Wycieczki samolotowe stanowią 79,8 proc. wszystkich imprez.

Jeśli chodzi o porównanie pierwszej dziesiątki krajów, które najlepiej się sprzedają w porównaniu z ubiegłym sezonem, to pierwsza wygląda następująco. Na pierwszym miejscu znajduje się zaś Hiszpania (wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem +67 proc.). Dalej zaś: Grecja (+4 proc.), Włochy (+57 proc.), Egipt (minus 65 proc.), Bułgaria (brak danych), Turcja (minus 69 proc.), Portugalia (+ 75 proc.), Austria (+118 proc.), Kuba (+116 proc.), Cypr (+39 proc.). Zwracają uwagę znajdujące się na siedemnastej pozycji Czechy – wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem wyniósł 162 proc.