Biura podróży – drugi tydzień optymizmu

AG

W ostatnich dwóch tygodniach, w biurach podróży odnotowano większą liczbę rezerwacji i klientów niż w analogicznym okresie 2015 roku. Wciąż największe wzrosty liczby klientów odnotowują: Chorwacja, Austria, Czechy i Polska. W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku 2015, w biurach podróży liczba rezerwacji wzrosła o 12,4 proc., zaś liczba klientów – o 12,1 proc.
Raport podsumowujący sprzedaż wyjazdów turystycznych opracowany na podstawie danych systemu rezerwacyjnego MERLINX, który przedstawił PZOT (Polski Związek Organizatorów Turystyki) pokazuje, że imprezy samolotowe w ostatnim tygodniu, stanowiły 91,8 proc. sprzedaży, z dojazdem własnym – 3 proc. a autokarowe – 4,9 proc. W ostatnim tygodniu, w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego, zmalała liczba sprzedanych imprez autokarowych – o minus 4,7 proc., imprez z dojazdem własnym wzrosła – o 0,7 proc., zaś liczba samolotówek – o 13,4 proc.

Jeśli chodzi o sprzedaż oferty na imprezy od 1 listopada 2015 do 31 października 2016 roku, to pierwsza dziesiątka najchętniej wybieranych krajów nie zmienia się specjalnie, choć zwraca uwagę stała już obecność w pierwszej dziesiątce Cypru. Dycha wygląda następująco: Grecja, Hiszpania, Bułgaria, Turcja, Włochy, Chorwacja, Egipt, Albania, Portugalia, i Cypr. Wśród dziesiątki najpopularniejszych kierunków znajduje się sześć greckich i dwa bułgarskie a na podium znajdują się Heraklion, Burgas i Korfu. Najmniej kosztują imprezy w Burgas (1 990 zł) i w Warnie (1 939 zł). Najdrożej jest na Majorce (3 028 zł) i na Kos (2 879 zł).

Jeśli chodzi o dynamikę sprzedaży, to Raport PZOT pokazuje, że sprzedaż oferty lato 2016 zmalała w ostatnich czterech tygodniach o minus 1,4 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku ubiegłego. Sprzedaż wycieczek samolotowych zmalała o minus 1,5 proc., imprez z dojazdem własnym wzrosła o 4,4 proc., zaś autokarówek spadła o minus 2,7 proc. Od rozpoczęcia przedsprzedaży Lata 2016 liczba klientów zmalała o minus 7,6 proc. Wycieczki samolotowe stanowią 84,5 proc. wszystkich imprez.

Jeśli chodzi o porównanie pierwszej dziesiątki krajów, które najlepiej się sprzedają w porównaniu z ubiegłym sezonem, to pierwsza wygląda następująco. Na pierwszym miejscu znajduje się zaś Grecja (wzrost sprzedaży o 6 proc. w porównaniu do ubiegłego roku). Dalej zaś: Hiszpania (+41 proc.), Bułgaria (+40 proc.), Włochy (+49 proc.), Turcja (minus 64 proc.), Egipt (minus 73 proc.), Chorwacja (+89 proc.), Portugalia (+27 proc.), Cypr (+14 proc.) i Albania (brak danych). Zwracają uwagę znajdujące się od kilkunastu tygodni na dziewiętnastej pozycji Czechy – wzrost w porównaniu z ubiegłym rokiem wyniósł 125 proc oraz na pozycji dwunastej Polska ze wzrostem wynoszącym 141 proc., zaś na pozycji jedenastej – Austria (+120 proc.).