Będziemy latali żabimi skokami jak przed wojną? Szansa dla regionów?

Pandemia zmusi do latania żabimi skokami? Czy mogą na tym zyskać lotniska regionalne? Pojawią się nowe destynacje?
Nie wygląda na to by ruch służbowy wrócił wcześniej niż na wiosnę 2022 roku. To może zmusić linie do szukania kreatywnych rozwiązań w zakresie oferowanych polaczeń. Takim może być latanie żabimi skokami tak jak to miało miejsce przed II wojna światową. Vide rozkład Lotu sprzed wojny.
Znikomy potencjał na podróże służbowe wymusi łącznie potencjałów
Międzynarodowy ruch służbowy w dużej mierze wyparował. To powoduje istotne konsekwencje dla linii nastawionych do tej pory stricte na ten segment rynku. Odpowiedzią przynajmniej na najbliższe 2-3 sezony może być łączenie rejsów, by łączyć resztkowe potencjały dla poszczególnych destynacji.
Z pewnością w polskim przypadku największy potencjał do tego typu praktyk widać w łączeniu rejsów krajowych z międzynarodowymi. Idealnymi kandydatami do takowych wydają się takie trasy jak Warszaw-Katowice-Turyn, Lublin-Warszawa-Malpensa, Warszawa-Wrocław-Bruksela czy Warszaw-Wrocław-Stuttgart.
Próby tego typu działań mają już miejsce LOT lata do Pragi ze stopem w Ostrawie. Nabyte doświadczenie może pomóc w przypadku innych podobnych tras.
Szukając synergii między różnymi potencjałami – turystyka i pielgrzymki?
Poza stricte biznesowymi kierunkami o których była mowa wyżej. Można wyobrazić sobie połączenia, w przypadku których uzyskamy synergie turystyczno/pielgrzymkowe lub turystyczno/biznesowe.
Dobrym hipotetycznym przykładem może być rejs Warszaw-Mostar-Rzym. LOT mógłby tu wyzyskać potencjał pielgrzymkowy/turystyczny obu tych połączeń. Przy okazji wrócić po latach do Rzymu. Mało tego , w przypadku Mostaru potencjalnie byłaby też szansa na połączenie Warszawa-Mostar-Bejrut. I w ten sposób ratowanie połącznia do Libanu.
Oczywiście w powyższym casie dochodzą prawa handlowe i umowy międzynarodowe które mogą blokować możliwości. Pandemia jednak i spowodowane przez nią spustoszenie na rynku będzie otwierać wiele drzwi.
LOT połączy rejsy krajowe i międzynarodowe operacje szansą dla regionalnych lotnisk
Takie łączenie rejsów krajowych z międzynarodowymi w jedną operacje to także szansa dla regionalnych lotnisk. Przede wszystkim by ratować połączenia z centrami biznesowymi. Dla wspomnianego wyżej Wrocławia kluczowe będą Stuttgart , Zurich i Bruksela, Kraków będzie walczył o Genewę, a Katowice o Turyn. W przypadku Lublina – kluczowy jest Mediolan.
A gdyby spróbować z long-haulem ? Wrocław – Warszawa – Seul i Seul -Wrocław-Warszawa
Dużo trudniejsza wydaje się sprawa jeżeli chodzi o rejsy long haul. Można sobie jednak i w tym przypadku wyobrazić podobne działanie. Kandydatem na test były Wrocław-Warszawa-Seul. Rosnące inwestycje Koreańskie na Dolnym Śląsku będą wymagały obsłużenia, zarówno w obszarze pasażerskim jak i cargo.
Z pewnością operacja tego typu to większe wyzwanie, także kosztowe. Jednak wsparcie organizacji turystycznych/wspierających inwestycje zarówno na szczeblu krajowym jak i lokalnym mogłoby istotnie pomóc w przeprowadzeniu tego tupu projektu.
Być może bardziej łaskawym okiem na współprace z LOT spojrzy Korean air on już za moment całkowicie straci partnera w Pradze. Czeskie linie są bowiem na skraju upadłości.
Z pewnością latanie metodą żabich skoków jest cofnięciem się lotnictwa o kilka kroków w tył. Może jednak nie być innego wyboru by utrzymać choćby ułomne połączenia z kluczowymi punktami na mapie Europy i świata. Rosnący potencjał Cargo mógłby pomóc w zbliżeniu się do rentowności tego typu konceptu.
Agenci obsługujący ruch służbowy „uciekają w Cargo” – koniunktura sprzyja
POWIĄZANE WPISY
17 grudnia 2025
Polskie Linie Lotnicze LOT połączą Warszawę z Bangkokiem
Polskie Linie Lotnicze LOT poszerzają swoją siatkę połączeń dalekodystansowych o nową…
0 Komentarzy3 Minuty
17 grudnia 2025
Nowe przepisy dotyczące imprez turystycznych. Touroperatorzy zyskają łatwiejszy dostęp do gwarancji ubezpieczeniowej
Podpisano nowelizację ustawy o imprezach turystycznych, która ułatwi touroperatorom…
0 Komentarzy4 Minuty
17 grudnia 2025
Itaka Złotym Partnerem V Gali Waszej Turystyki
9 stycznia w hotelu Renaissance Warsaw Airport odbędzie się V Gala Waszej Turystyki,…
0 Komentarzy2 Minuty
16 grudnia 2025
Gąsiory Turystyki 2025 przyznane! Poznajcie młode talenty polskiej branży turystycznej
W drugiej edycji konkursu Gąsiory Turystyki ponownie nagrodziliśmy nowe talenty branży…
0 Komentarzy6 Minuty
16 grudnia 2025
Blisko 200 agentów na Wielkiej Gali Nekera: sukcesy, wyróżnienia i plany na przyszłość
Blisko 200 agentów turystycznych oraz partnerzy biznesowi i przedstawiciele mediów wzięli…
0 Komentarzy2 Minuty
16 grudnia 2025
eSky: Rośnie zainteresowanie zimowymi wyjazdami do Hiszpanii, Portugalii i Maroka
Polacy coraz częściej planują ferie zimowe poza krajem, wybierając kierunki o…
0 Komentarzy2 Minuty
15 grudnia 2025
Ponad 10 mln zł na modernizację punktu kontroli bezpieczeństwa w Jasionce
Port Lotniczy Rzeszów-Jasionka im. Rodziny Ulmów podpisał umowę na dostawę nowoczesnego…
0 Komentarzy2 Minuty
15 grudnia 2025
Malta w czołówce wyborów użytkowników eSky
Malta od lat przyciąga Polaków swoją historią, śródziemnomorskim klimatem i urokiem. W…
0 Komentarzy2 Minuty
12 grudnia 2025
eSky: Rok 2026 sprzyja podróżom. Polacy mogą wykorzystać do 61 dni wolnych
Według danych eSky, rok 2026 stwarza Polakom okazję do maksymalnego wykorzystania dni…
0 Komentarzy3 Minuty











[…] Będziemy latali żabimi skokami jak przed wojną? Szansa dla regionów? […]