Podróże biznesowe w rejonie Azji i Pacyfiku, a szczególnie w Chinach, rozwijają się najbardziej dynamicznie w porównaniu z resztą świata. Tak wynika z najnowszego raportu opublikowanego przez Global Business Travel Association. Przewiduje się, że całkowita wartość podróży biznesowych na świecie wynosiła będzie w 2014 roku 1,18 biliarda dolarów, czyli wzrośnie o 6,9 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem.
Dynamika wzrostu podróży służbowych będzie przyspieszała. GBTA przewiduje, że w najbliższych latach wyniesie średnio 10,2 proc. Głównym motorem wzrostu będą kraje Azji i Pacyfiku, a wiodącą rolę w regionie odegrają Chiny. Jak wynika z raportu ” Annual Global Report & Forecast”, wartość wydatków na podróże biznesowe w Chinach wzrosła z 32 miliardów dolarów w 2000 roku do 225 miliardów dolarów w 2013 roku, co oznacza, że każdego roku rosła średnio o 16,2 proc. Dla porównania, wzrost wydatków na podróże biznesowe w Stanach Zjednoczonych rósł średnio o 1,1 proc. od 2000 roku.
Raport analizuje dane o wydatkach na podróże służbowe w 75 krajach, bierze pod uwagę najważniejsze czynniki, które wpływają na rozwój tego sektora. Z analizy wynika, że za rekordowy poziom wydatków odpowiada kilka kluczowych, dominujących rynków: Stany Zjednoczone, Chiny oraz Europa Zachodnia. Przewiduje się jednak, że dynamika wzrostu w tych regionach będzie bardzo zróżnicowana, z korzyścią dla Azji. Obecnie rejon Azji i Pacyfiku ma największy bo 38-procentowy udział w rynku podróży biznesowych. Udział Ameryki Północnej wynosi 21 proc., a Europy Zachodniej 24 proc. GBTA prognozuje, że do 2018 roku Azja Wschodnia zyska kolejne 5 proc. udziału w rynku, zaś Stany Zjednoczone i Europa Zachodnia stracą odpowiednio 3 proc. i 2 proc.
Kraje BRIC najbardziej dynamiczne
W raporcie opublikowano ranking 15 największych rynków turystyki biznesowej. Na pierwszym miejscu plasują się Stany Zjednoczone (274 miliardy dolarów), zaraz potem Chiny (225 miliardów dolarów) oraz Japonia (61 miliardów dolarów). Największy wzrost zanotowały trzy spośród czterech państw BRIC: Chiny (15,1 proc.), Indie (10,4 proc.) oraz Rosja (8,7 proc.).
„Raport ten potwierdza, że Chiny razem z innymi krajami BRIC: Brazylią, Rosją i Indiami potrafią wykorzystać znaczny wzrost wydatków na podróże służbowe. Oczekujemy, że wzrost tym sektorze będzie trwał.” – komentuje Michael W. McCormick, dyrektor wykonawczy GBTA.
Z raportu wynika również, że za 89 proc. wszystkich wydatków na podróże służbowe, czyli 984 miliardy dolarów, odpowiadają rynki Azji i Pacyfiku, Zachodniej Europy i Ameryki Północnej.
Chiny przegonią Stany Zjednoczone
Mimo ostatniego spowolnienia wzrostu gospodarczego w Chinach, GBTA oczekuje, że do 2016 roku Chiny prześcigną Stany Zjednoczone pod względem wydatków na podróże biznesowe.
Włochy i Hiszpania spadją o kolejne pozycje w rankingu państw, w których wartość wydatków na podróże służbowe rośnie najszybciej. Dla porównania, kraje BRIC (Brazylia, Rosja, Indie, Chiny) utrzymują się w pierwszej szóstce rankingu.
Raport GBTA “Annual Global Report & Forecast” analizuje najważniejsze czynniki i trendy, które wpływają na rozwój sektora podróży biznesowych. Należą do nich przede wszystkim niepokoje polityczne na Ukrainie oraz cena ropy.
Krymski kryzys spowolnił wzrosty w Europie Wschodniej
Niestabilna sytuacja na Ukrainie jest obecnie czynnikiem, który najbardziej spowolnił dynamikę wzrostu w rozwijających się krajach Europy. Wpływa negatywnie na prognozy ekonomiczne zarówno dla Rosji jak i dla Europy Wschodniej. Eskalacja konfliktu na Ukrainie może doprowadzić do recesji w tych regionach.
Rosja w ostatnich latach przodowała pod względem wysokości wydatków na podróże służbowe. Ze względów politycznych może teraz nastąpić spadek aktywności w tym sektorze. Rosyjska ekonomia już odczuwa sankcje nałożone na rosyjskich polityków, biznesmenów i banki. GBTA prognozuje, że wydatki na podróże biznesowe w Rosji spadną w 2014 roku o ponad 5 proc.
Ceny ropy sprzyjają lotnictwu
Ceny paliwa lotniczego utrzymują się od połowy 2011 roku na względnie stabilnym poziomie ok. 100 dolarów za baryłkę. Mimo politycznego kryzysu na Bliskim Wschodzie, podaż zaspokaja rosnący w niewielkim tempie popyt. Ma to pozytywny wpływ zarówno na zyski przewoźników, jak i na ceny biletów lotniczych.
POWIĄZANE WPISY
29 listopada 2023
Rainbow: zimą ciepłe kraje odwiedzi blisko 180 tys. turystów
W Rainbow zakończyły się pierwsze loty do wszystkich egzotycznych miejsc na zimę 2023/24.…
0 Komentarzy2 Minuty
27 listopada 2023
Atrakcyjna Mołdawia na wyciągnięcie ręki
Mołdawia jest jednym z nielicznych miejsc w Europie, które nadal pozostawia wiele do…
0 Komentarzy6 Minuty
25 listopada 2023
Prawie 80 mln euro inwestycji w ośrodki narciarskie Słowenii
76,5 mln euro przeznaczono na poprawę infrastruktury i rozszerzenie całorocznej oferty…
0 Komentarzy2 Minuty
20 listopada 2023
W Trentino zaczął się sezon narciarski. Ubiegłej zimy największym rynkiem była Polska
W ubiegły weekend rozpoczął się sezon narciarski w Trentino. Czy w tym roku Polacy także…
0 Komentarzy4 Minuty
17 listopada 2023
Kiwi.com: tej zimy podróżnicy z Polski stawiają na Tajlandię i Indie
Mimo pory deszczowej, Azja jest dostępna praktycznie przez cały rok. Jednak wielu…
0 Komentarzy1 Minuty
17 listopada 2023
Westminster Abbey głównym motywem Tatrzańskiej Świątyni Lodowej na Hrebienku
Najpopularniejsza zimowa atrakcja Tatr Wysokich – Tatrzańska Świątynia Lodowa – otwiera…
0 Komentarzy5 Minuty
14 listopada 2023
Saksonia – kraj na miarę światową
Od lat Saksonia jest uważana za jeden z najciekawszych w Europie kierunków podróży…
0 Komentarzy5 Minuty
8 listopada 2023
Ras Al Khaimah i Oman nawiązują partnerstwo w celu rozwijania produktów turystycznych
Urząd ds. Promocji i Rozwoju Emiratu Ras Al Khaimah (RAKTDA) ogłosił zawarcie…
0 Komentarzy3 Minuty
7 listopada 2023
Visit Hungary wznawia działania w Polsce. W 2023 Polska drugim największym rynkiem turystycznym dla Węgrów
Jeszcze przed pandemią Polska była dla Węgrów szóstym największym rynkiem turystyki…
0 Komentarzy3 Minuty