Amex GBT przejmuje Egencie – konsekwencje dla polskiego rynku
Ciekawe przejęcie na globalnym rynku biznes travel. Jakie konsekwencje niesie dla Polski ? Czy to znak, że duzi gracze patrzą na rynek małych i średnich firm?
Kolejna bardzo istotna informacja dotarła ze światowego rynku biznes travel. Jeden z globalnym liderów American Express GBT uzgodnił przejęcie biznesowej odnogi Expedii Egenci. Co to może oznaczać w kontekście polskiego rynku? Z pewnością co najmniej dwie indykacje, globalni gracze pochylą się nad segmentem małych i średnich przedsiębiorstw, zaczyna się też czas przejęć i fuzji na rynku.
Egencia a rynek polski – tutaj stracić może eTravel ?
Mimo, że Egencia nie była przesadnie aktywna handlowo na naszym rynku, to o jednak nie można stwierdzić, iż jej obecności nie była w ogóle widoczna. Od wielu lat biuro współpracowało z liderem polskiego rynku biznes travel, a mianowicie eTravel. eTravel świadczyło dla Egencii min usługi tickingu.
Międzynarodowe partnerstwa były dla polskiej spółki jednym z mocnych wsparć w okresie kryzysu związanego z covidem. Teraz jedno z nich z pewnością stanie pod znakiem zapytania. American Express (polski oddział) chętnie sam obsłuży dotychczasowych klientów serwisowanych via eTravel.
Przejęcie Egencii to znak, że wielcy gracze zwrócą się w stronę SME
Ważniejszą konsekwencją dla rynków takich jak Polska, może być jednak inny płynący z tej transakcji wniosek. Wielcy gracze mogą mocniej przyjrzeć się rynkowi małych i średnich przedsiębiorstw. A w szczególności lokalnym polskim championom, których przecież mamy z każdym rokiem więcej. Postępująca internacjonalizacja polskich przedsiębiorstw jest widoczna m.in w zainteresowaniu tegoroczną wystawą Expo w Dubaju.
Covid uderzył w sposób szczególny w rynek wielkich globalnych korporacji, wiele z nich wprowadziło całkowity zakaz podróży. W średnim terminie także ten segment najszybciej będzie je redukował używając justification tool, czy zwracając szczególną uwagę na aspekt sustainability i eliminacje śladu węglowego.
Segment małych i średnich firm nie jest aż tak bardzo podatny na te trendy. Co więcej, podróżuje on dużo na rynku wewnętrznym. A ten rodzaj podróży odradza się najszybciej. Z pewnością te trendy nie umknęły światowym gigantom.
Zaczyna się czas fuzji i przejęć – czy w Polsce są jeszcze potencjalne cele
Transakcja przejęcia Egencii zdaje się wyznaczać trend na rynku. Wchodzimy w czas przejęć i przeorganizowania w szeregach TMC (biur zarządzających kompleksowo biznes travel). Że coś jest na rzeczy pokazuje ogłoszony właśnie w tym tygodniu inny zakup. Chodzi o przejecie przez TripActions – aspirującego amerykańskiego gracza – agencji Reed&Mackay wyspecjalizowanej w obsłudze klienta high-end.
Ta ostatnia transakcja pokazuje, że klasyczni gracze biznes travel szukają uzupełnienia swoich portfeli produktowych. Niewątpliwie obsługa luksusowych FIT ma bardzo wiele synergii z klasycznym biznes travel. Jeżeli tylko kupujący zdołają utrzymać wysoki poziom obsługi i kulturę organizacyjną przejmowanych podmiotów mogą liczyć na benefity.
Jeżeli chodzi o Polskę, to duży proces konsolidacji dokonał się już przed pandemią. Obecnie napływające informacje, a szczególnie ta o zamknięciu działu biznes travel przez eSky pokazują, że o potencjalnych kupców nie jest łatwo.
Quo Vadis agencje biznesowe – eSky zamyka, WNT idzie w obsługę touroperatorów
Potencjalnych obiektów przejęć dla światowych graczy, jest na polskim rynku niewiele. Z pewnością światowych liderów może zainteresować wspomniany już na początku eTravel. Portfel tego agenta jest niezwykle interesujący. Ma on też doświadczenie we wdrożeniach narzędzi do samodzielnej rezerwacji.
Być może polskim rynkiem zainteresują się gracze ze wschodu? Swego czasu mówiło się też o zainteresowaniu firm z Izraela. Z tego kraju pochodzi bardzo wiele innowacyjnych start-upów z obszaru biznes travel. Mogłyby one dać krajowemu rynkowi ciekawy technologiczny impuls.
Zainteresowanie globalnych graczy rynkiem SME da też technologiczny impuls
Z pewnością w ślad za inwestycjami globalnych graczy w rynek SME pójdzie tendencja do zwiększenia adopcji narzędzi do samodzielnych rezerwacji/obsługi biznes travel. To co na zachodzie w wielu krajach jest standardem, w Polsce wciąż ma problemy z przebiciem się.
Nawet bardzo duże polskie firmy z rosnących branż często albo nie korzystają z usług agentów, albo robią to w ograniczonej formie angażując często małe nawet non-iatowskie agencje. Z pewnością nie sprzyja to byciu na bieżąco z technologią, jak i potencjalnym oszczędnością w obszarze biznes travel. Być może wysiłki globalnych graczy pójdą w kierunku popularyzacji większej dostępności/tańszych narzędzi do automatycznej rezerwacji podróży służbowych.
Czekamy na rozwój wypadków z pewnością światowe trendy już za moment znajdą odbicie na polskim rynku agentów obsługujących podróże służbowe.
POWIĄZANE WPISY
22 kwietnia 2024
Biura podróży – wahania cen imprez turystycznych wokół poziomu równowagi
W ubiegłym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 5 i 11 sierpnia 2024,…
0 Komentarzy4 Minuty
22 kwietnia 2024
Cypr zaprezentował swoją ofertę na spotkaniach w Polsce
W dniach 8-10 kwietnia 2024 roku w Warszawie, Krakowie i Katowicach odbyły się Warsztaty…
0 Komentarzy3 Minuty
22 kwietnia 2024
Inauguracja sezonu letniego na Dolnym Śląsku już 27–28 kwietnia
Oficjalnie letni sezon turystyczny rozpocznie się na Dolnym Śląsku 27–28 kwietnia na…
0 Komentarzy6 Minuty
18 kwietnia 2024
Natalia Kaczmarek ambasadorką No Limits by Itaka. „Sport i podróże to najlepsze połączenie”
Rozwijająca się marka No Limits by Itaka to wynik konsekwentnego dążenia zarządu Itaka…
0 Komentarzy2 Minuty
17 kwietnia 2024
Grupa eSky z rekordową sprzedażą za 2023 rok. 3,3 mln klientów wydało na podróże blisko 3,5 mld zł
Polski właściciel globalnej platformy podróży po raz pierwszy w swojej historii…
0 Komentarzy6 Minuty
17 kwietnia 2024
Analiza Kiwi.com: rośnie popularność wyjazdów do Azji i USA na majówkę
Kiwi.com, firma travel tech i wyszukiwarka tanich podróży, przyjrzała się tegorocznym…
0 Komentarzy3 Minuty
17 kwietnia 2024
Mazowsze – Złoty Partner XIV Forum Promocji Turystycznej
Forum odbędzie się już 11 kwietnia 2024 we Wrocławiu. Złotym Partnerem wydarzenia jest…
0 Komentarzy2 Minuty
16 kwietnia 2024
Nekera stawia na Hiszpanię. Zapowiada się kolejne rekordowe lato: ponad 180 połączeń lotniczych z Polski
Nekera poinformowała ostatnio o znaczącym wzroście zainteresowania Hiszpanią wśród…
0 Komentarzy9 Minuty
16 kwietnia 2024
Targi IMEX Frankfurt 2024 odbędą się od 14 do 16 maja
Biuro Spotkań i Wydarzeń Polskiej Organizacji Turystycznej po raz kolejny organizuje…
0 Komentarzy2 Minuty
[…] Amex GBT przejmuje Egencie – konsekwencje dla polskiego rynku […]