Łódź – turystyka dynamicznie wraca do normalności

Sezon wakacyjny 2021 roku był rekordowy w działalności Łódzkiej Informacji Turystycznej. Do końca września 2021 roku, centrum gościło łącznie 33 tys. turystów. Obłożenie hoteli w miesiącach letnich prawie się podwoiło.
Hubert Koper, kierownik Łódzkiej Informacji Turystycznej, powiedział: „O ile rok 2019 był bardzo dobry pod względem odwiedzalności punktu, to 2021 rok należy uznać za fenomenalny. W ciągu tylko pięciu miesięcy (od maja do września) centrum odwiedziło 28 tysięcy turystów z Polski i zagranicy. Warto tutaj dodać, że w całym, podkreślam – całym – pandemicznym roku 2020 wskaźnik ten wyniósł 25 tys. osób.”
Rekordowy pod tym względem był sierpień 2021 roku – kiedy w punkcie informacji obsłużono prawie 8 tys. gości.
W trakcie samego tylko Light Move Festival (24-26 września) centrum odwiedziło 1,6 tys. gości (średnio 533 osoby dziennie).
Mało gości zagranicznych
Wyraźnie zmieniła się struktura narodowościowa odwiedzających. O ile przed pandemią podział procentowy odwiedzających centrum informacji kształtował się na poziomie 80 proc. do 20 proc. na korzyść turystów krajowych, o tyle w 2021 roku jest to stosunek 92 proc. do 8 proc. na rzecz turystów z Polski.
Widać pewną obawę gości z zagranicy przed podróżami zagranicznymi.

Obłożenie hoteli – dwa razy większe
W porównaniu do analogicznego okresu 2020 roku, w sezonie letnim (od maja do sierpnia) obłożenie łódzkich obiektów noclegowych w 2021 roku niemal się podwoiło.
Tomasz Koralewski, prezes zarządu Łódzkiej Organizacji Turystycznej, podkreślił: „Wyraźnie widać, że sprawne zarządzanie obiektami noclegowymi, niezmiennie rosnące zainteresowanie Łodzią wśród turystów oraz skoordynowane i intensywne działania promocyjne z udziałem lokalnej branży turystycznej, Miasta Łódź i Łódzkiej Organizacji Turystycznej przynoszą efekty.
Jednak obserwowany „powrót na właściwe tory” turystyki przyjazdowej do Łodzi dotyczy przede wszystkim turystyki indywidualnej. Wciąż intensywnie pracujemy nad ponownym uruchomieniem turystyki biznesowej i grupowej, oczekując jednocześnie finalnego zniesienia obowiązujących restrykcji sanitarnych. W przypadku turystyki grupowej obserwujemy już jednak pewne ożywienie, chociażby dzięki coraz liczniejszym grupom seniorów odwiedzającym Łódź.”
Według raportu STR średnie obłożenie w łódzkiej bazie noclegowej w „lockdownowym” sezonie 2020 r. wyniosło jedynie 24 proc. Obecny rok przyniósł wyraźną poprawę i wskaźnik ten wyniósł 41 proc.
Nie jest to jeszcze ten sam poziom obłożenia co w rekordowym 2019 roku (wtedy notowania osiągnęły poziom 50-55 proc.). Najlepszy pod tym względem był sierpień 2021 r., kiedy wskaźnik obłożenia w łódzkich hotelach wyniósł 54 proc.

Ceny niewiele wyższe
Mniej dynamicznie, ale również wyraźnie „podskoczyły” słupki dla wskaźnika ADR określającego średnią cenę dnia dla sprzedanego pokoju. W okresie od maja do sierpnia 2020 roku było to średnio 192 zł na pokój, z kolei w analogicznym okresie 2021 r. było to 203 zł.
Wskaźnik dochodowości obiektu noclegowego, bez uwzględnienia kosztów poniesionych na prowadzenie działalności, tzw. RevPar w 2021 roku niestety nie powrócił do wartości z 2019 roku (wtedy było to ok. 100), ale wyraźnie zbliża się ku tej wartości. Co ciekawe, wskaźnik RevPar w Łodzi oscyluje wokół podobnych wartości jak w Warszawie i Krakowie (odpowiednio: 92, 89).
POWIĄZANE WPISY
15 grudnia 2025
Polscy turyści na drugim miejscu na Słowacji
Na konferencji prasowej w Warszawie przedstawiciele Slovakia Travel i Tatry Mountain…
0 Komentarzy2 Minuty
15 grudnia 2025
Travelist: Wysokie zainteresowanie feriami 2026. Ceny nieznacznie wzrosły
Rynek wyjazdów na ferie zimowe 2026 pozostaje stabilny – wynika z analizy Travelist.pl.…
0 Komentarzy4 Minuty
15 grudnia 2025
Ryanair przedstawia najpopularniejsze kierunki Polaków w okresie świątecznym
W okresie świąteczno-noworocznym Polacy najchętniej wybierają Włochy, Hiszpanię i Maltę,…
0 Komentarzy3 Minuty
12 grudnia 2025
Polacy wskazali najlepsze ośrodki narciarskie w kraju. Za nami pierwsza edycja rankingu Triverna.pl
Zimowy sezon w Polsce dopiero się rozpoczyna, a krajowe stoki już przyciągają narciarzy i…
0 Komentarzy2 Minuty
11 grudnia 2025
POWER podsumowuje branżę MICE w 2025: relacje ważniejsze niż efekty specjalne
Agencja POWER podsumowała działalność w mijającym roku i przedstawiła prognozy na 2026.…
0 Komentarzy2 Minuty
11 grudnia 2025
Turystyka dostępna dla wszystkich. Akademia Kompetencji TOO zapowiada cykl bezpłatnych szkoleń
Rosnąca liczba podróżnych o zróżnicowanych potrzebach oraz obowiązujące przepisy…
0 Komentarzy2 Minuty
10 grudnia 2025
Air Astana spotkała się z branżą w Warszawie
Kazachskie Linie Lotnicze Air Astana zorganizowały 8 grudnia w Warszawie przedświąteczne…
0 Komentarzy2 Minuty
10 grudnia 2025
II Warszawskie Forum Turystyki i Rekreacji: nauka i praktyka o zarządzaniu turystyką w jednym miejscu
28 listopada 2025 roku w Warszawie odbyła się II edycja Warszawskiego Forum Turystyki i…
0 Komentarzy1 Minuty
9 grudnia 2025
Spektakularna metamorfoza Urlop.pl: świeży wygląd, spójna komunikacja i nowoczesność
Podczas Konferencji & Gali Urlop.pl 2025, która odbyła się 3 grudnia, jedna z…
0 Komentarzy10 Minuty










