Rewolucja na kolei w Hiszpanii, Madryt – Barcelona od 5 EUR

Prawdziwa rewolucja na kolei w Hiszpanii. Wchodzą Francuzi, czekają w blokach Włosi. Ceny spadają do 5 Eur za bilet. To jest wolny rynek.
Hiszpania jakiś czas temu podjęła decyzje o liberalizacji przewozów kolejowych na swoim rynku. Dziś rośnie kolejka chętnych do oferowania kolejowych połączeń w tym kraju. Naturalnie największym obłożeniem cieszy się linia Madryt – Barcelona.
Francuzi wchodzą na najważniejszą biznesową linie kolejową Hiszpanii ceny od 8 Euro
Z okazji jaką jest liberalizacja rynku skorzystały w pierwszej kolejności koleje francuskie SNCF. Powołały one spółkę córkę Ouigo, która ma być ich odnogą w Hiszpanii. Plany francuskiej ekspansji w Hiszpanii nieco zakłócił Covid. Planowana inauguracja kursów szybkiej kolei była wielokrotnie opóźniania. Ostatecznie pociągi wyjechały na najważniejszą trasę w Hiszpanii 10 maja. Oferując 5 częstotliwości w tą i z powrotem. Co jest ciekawym produktem zarówno dla ruchu biznes, jak i turystycznego. Rewolucyjna była też cena, Francuzi reklamowali się ofertą z cenami od 8 EUR.
Renfę odpowiada – jeszcze niższe ceny i więcej ciekawych zatrzymań
Na odpowiedź kolei francuskich nie trzeba było długo czekać. Ogłosiły one stworzenie specjalnej nowej marki na potrzeby rywalizacji z tanią oferta kolei francuskich. Avlo, bo tak ma się nazywać, wystartowało tuż przed wakacjami z 4 częstotliwościami na trasie Madryt Barcelona. Ceny u Hiszpanów mają być jeszcze niższe i startować od 5 EUR(dzieci poniżej 14 lat). Hiszpanie chwalą się, iż trzy poprzedzające debiut tygodnie sprzedali 60 tysięcy biletów. A pierwsze pociągi wyjadą na trasę z zapełnieniem rzędu 90%.
Tania hiszpańska alternatywa, ma też oferować szereg zatrzymań w mniejszych turystycznych miastach, jak Girona czy Figueres. To bardzo ciekawy pomysł, dodatkowo, wspierając ruch turystyczny do tych ciekawych miejsc. Hiszpańskie pociągi zabierają 438 pasażerów, więcej o 20%, niż podstawowa wersja. Tu również widać podobieństwo do oferty linii low-cost, gdzie linie starają się nieco „upychać” pasażerów. Czas przejazdu pociągów Avlo i tradycyjnego Renfę będzie jednak taki sam.
To nie koniec dojdą kolejni konkurenci
Wydawałoby się, iż takie zagęszczenie ruchu zniechęci innych konkurentów, nic z tych rzeczy. Do operowania na tej trasie przygotowują się włoskie koleje wraz z lokalnym hiszpańskim operatorem Air Nostrum. Znanym wcześniej raczej jako krajowy operator lotniczy. Tu także możemy mieć analogię do oferty tanich linii, być może włosi chcą pozyskać od hiszpańskiego partnera technologiczne know-how. Dostęp do sieci agentów i znajomości lokalnego rynku tez nie są bez znaczenia. Start włosko-hiszpańskiego join venture przewidywany jest na 2022 rok.
Liberalizacja uderzy w rynek lotniczy daje też, jednak potężne możliwości dla turystyki
Z pewnością tak radykalny wzrost oferty przełoży się na spadek cen. Mocno oberwą przewoźnicy lotniczy, którzy stracą dużą część ruchu służbowego. Dodatkowo będzie tu też działała presja na eliminacje śladu węglowego. Bogata oferta kolejowa to też wielka szansa dla branży turystycznej. Zyskają przede wszystkim miasta, które wcześniej nie mogły liczyć na tak szeroki dostęp do wysokiej klasy produktu kolejowego. Zaragoza, Lejda, Tarragona, Girona i Figures na pewno już się cieszą.
Tania oferta kolejowa to także szansa dla Tour Operatorów na uruchomienie produktu turystycznego na bazie kolei. Na rynkach DACH jest on bardzo popularny może teraz kolei na Europę Południową. Otworzą się też inne szanse, alianse turystyczne miast i wspólna promocja będą miały dużo większy sens w sytuacji, gdy partnerzy będą połączeni atrakcyjną cenowo siatką połączeń. O turystycznym aliansie Barcelony i Sewilli pisaliśmy już na portalu.
Barcelona i Sewilla łączą siły by wspólnie promować się na zagranicznych rynkach
A w Polsce PKP Intercity chce być jak linie lotnicze
W Polsce na prawdziwą liberalizacje jeszcze poczekamy, drzwi próbują wyważać czescy przewoźnicy, ale na razie robią to z mizernym skutkiem. Zobaczymy jak uda się projekt pociągu w Alpy RegioJeta, na papierze wygląda ok. Polskie Intercity nie jest na razie w ogóle gotowe do rywalizacji z nowoczesnymi przewoźnikami.
RegioJet zawiezie Polaków pociągiem na narty z Warszawy w austriackie Alpy
System sprzedaży i systemy do zarządzania ceną są w proszku. Kolei zdaje się być świadoma tych wyzwań. Właśnie dziś na łamach Pulsu Biznesu pojawił się kolejny artykuł zapowiadający zmiany w tym względzie. Jeżeli jednak za nowy system sprzedaży wezmą się Państwowe spółki to trudno o optymizm. Rywalizacją taka jak w Hiszpanii obnażyłaby nieprzygotowanie polskiej kolei. Na razie ma one jeszcze trochę czasu, by nadrobić zaległości, ale zegar już tyka. Warto obserwować to, co dzieje się w Hiszpanii.
POWIĄZANE WPISY
4 grudnia 2025
Ryanair powiększa bazę w Gdańsku i ogłasza rozkład lotów na lato 2026
Ryanair powiększa bazę w Gdańsku i ogłasza rekordowy rozkład lotów na lato 2026,…
0 Komentarzy1 Minuty
2 grudnia 2025
TAP Air Portugal rozszerza program NDC i podpisuje nową umowę z Amadeus
TAP Air Portugal ogłosił rozwój programu NDC dzięki podpisaniu nowej umowy z Amadeus oraz…
0 Komentarzy1 Minuty
2 grudnia 2025
PLL LOT uruchamia świąteczny kalendarz adwentowy z codziennymi promocjami
Polskie Linie Lotnicze LOT uruchomiły świąteczną akcję promocyjną inspirowaną kalendarzem…
0 Komentarzy1 Minuty
1 grudnia 2025
Wizz Air otworzył szóstą bazę operacyjną w Polsce. 11 nowych tras z Lotniska Warszawa-Modlin
Dziś, 1 grudnia 2025 roku, linia lotnicza Wizz Air uruchomiła bazę operacyjną na Lotnisku…
0 Komentarzy2 Minuty
1 grudnia 2025
Zielona Góra-Babimost ma nową halę Non-Schengen
Lotnisko Zielona Góra-Babimost zakończyło kluczowy etap modernizacji, obejmujący m.in.…
0 Komentarzy1 Minuty
1 grudnia 2025
Enter Air i Coral Travel z nową umową czarterową na sezon 2026/2027
Enter Air podpisał z Coral Travel Poland umowę czarteru obejmującą współpracę w sezonie…
0 Komentarzy1 Minuty
28 listopada 2025
Ryanair ogłasza ofertę Black Friday: drugi bilet za połowę ceny
Ryanair uruchomił wyprzedaż z okazji Black Friday, oferując promocję „drugi bilet za pół…
0 Komentarzy1 Minuta
28 listopada 2025
Enter Air podsumowuje III kwartał 2025 roku
Przychody Enter Air po trzech kwartałach 2025 roku osiągnęły 2 422,8 mln zł, a EBITDA…
0 Komentarzy3 Minuty
28 listopada 2025
PLL LOT uruchomiły nowe połączenie z Warszawy do Rovaniemi
PLL LOT uruchomiły nowe sezonowe połączenie z Warszawy do Rovaniemi w północnej…
0 Komentarzy2 Minuty










[…] Rewolucja na kolei w Hiszpanii, Madryt – Barcelona od 5 EUR […]