HRS odcina się od agentów obsługujących podróże służbowe – rewolucja w dystrybucji ?
Elektryzująca informacja krąży po rynku agentów podróży służbowych. Jeden z liderów oferujących kontent hotelowy niemiecki HRS, rozpoczął rewolucję.
Wycofać się ze współpracy z agentami
Z informacji krążących po rynku jasno wynika iż HRS wypowiedział umowy głównym sieciom TMC. To jest agentom stricte wyspecjalizowanym w obsłudze podróży służbowych korporacji. Nie dotyczy to tylko drugo czy trzeciorzędnych agentów bowiem informacje o takim działaniu HRS docierają od biur z kategorii TO10( największych w Polsce).
Tak radykalna zmiana nie dotyczy jednak też całego rynku. Kilka największych biur ma wciąż dostęp do kontentu HRS. Być może za taką decyzją stoi presja ze strony samych korporatów którzy wyraźnie życzą sobie obsługi za pośrednictwem agenta.
Własne innowacyjne narzędzia przekonają kontrahentów do współpracy bezpośredniej?
Trudno odgadnąć motywacje niemieckiego giganta. Zapewne na taki krok wpłynęło kilka czynników. Możemy założyć iż niemiecki gigant pokłada wielką wiarę w swoich innowacyjnych narzędziach jak platforma zakupowa /przetargowa czy narzędzie do rezerwacji grupowych/eventów.
Zwiększone zainteresowanie narzędziami oferowanymi bezpośrednio korporacjom będzie przekładało się na popyt na stawki specjalne. W przypadku korzystania z tego rodzaju stawek rola agenta się wyczerpuje. Nie otrzymuje on prowizji, nie może też dodatkowo marżować produktu. De facto na nim nie zarabia.
Być może HRS skupi się na bezpośredniej spersonalizowanej obsłudze największych globalnych klientów a innym zaoferuje zakupy przez własną stronę. Choć nie można nie zauważyć iż w ostatnich latach aktywność platformy w segmencie małych i średnich firm w Polsce mocno osłabła. Vide pozostawiony bez aktualizacji blog/ narzędzie popularyzacji wiedzy dla tego segmentu rynku.
Czy prawdziwym powodem jest strach o straty finansowe/ bankructwo TMCs ?
Być może decyzja o wycofaniu kontentu agentom ma też inne przesłanki. Tajemnicą poliszynela jest fakt trudnej sytuacji na rynku biznes travel. Wielu z agentów tnie zatrudnienie. Cześć z nich może nie przetrwać. Być może niemiecki gigant chce ograniczyć ryzyko finansowe związane z ewentualną upadłością na rynku biznes travel.
Co z płatnościami, jak HRS załata dziurę po agentach?
W całej układance mamy jedną istotną lukę, do tej pory agenci byli przydatni HRS jako podmiot przejmujący płatności. Sam HRS nie miał skutecznego narzędzia by obsłużyć w tym aspekcie korporacje na warunkach na jakich robili to agenci.
Na razie trudno o informacje jak niemiecki gigant poradzi sobie z tym problemem. Być może rozwiązanie jest już gotowe, było by dziwne gdyby pozostawiono taką technologiczną lukę. Może być jednak tak iż rynek polski jako nie strategiczny, zostanie odpuszczony. Trudno jednak w to uwierzyć.
A może ten ruch ma ograniczyć politykę mark-upowania i wprowadzić transparentność ?
Jest też jeszcze jeden arcyciekawy aspekt takiego postepowania niemieckiego giganta. Przejście do bezpośredniej obsługi i dalsze popularyzowanie stawek prywatnych przekłada się na eliminacje wspomnianych wyżej „problemów” we współpracy z agentami.
Tj prowizyjności i mark-upowania – stawki specjalne ucinają obydwie możliwości. Wprowadzając do relacji z kontrahentem 100% transparentność, jednocześnie gwarantując dodatkowe oszczędności.
Należy pamiętać iż obszar rezerwacji hotelowych obok lotniczych podróży grupowych jest tym narażonym na największe ryzyko hiper marżowania przez agentów. Nie rzadko mieliśmy na rynku przypadki dokładania do ceny netto 30-40 procentowych marż.
Być może HRS postanowił raz na zawsze ukrócić te praktyki , stając się ambasadorem rynkowej transparentności. Takie podejście byłoby też pomocne we wprowadzeniu istotnych zmian w obszarze przetargów publicznych gdzie rezerwacje hotelowe robione są właśnie częstokroć na zasadzie “wolnej amerykanki”.
Konkurenci jak RateHawk i TBO holidays czekają na taki prezent
Bardzo ciekawe jest też to iż takie działania niemieckiego koncernu przypadają na czas rynkowej ekspansji konkurencji. Dynamicznie rozpychający się na rynku RateHawk ostatnio zaoferował też bilety lotnicze swoim agentom/partnerom. Pracuje też nad dalszymi technologicznymi innowacjami.
Lada chwila na rynek wejdzie też mocniej hinduski TBO Holidays – tu także będziemy mieli do czynienia z filozofią opartą na współpracy B2B z polskimi agentami.
Wymienieni wyżej agregatorzy hotelowego kontentu jak RateHawk czy krakowski Tripnet wciąż mają dostęp do oferty HRS. Pojawia się więc tu pewna niespójność, być może tylko czasowa i podyktowana inercją we wprowadzaniu rewolucyjnych zmian przez niemiecką firmę.
Tak czy inaczej kontekst konkurencyjny wydaje się dla takiej decyzji HRS bardzo wymagający.
POWIĄZANE WPISY
6 maja 2024
Słowacja zaprasza na XVII Dni Otwartych Piwnic
Słowacja i wino nie dla wszystkich osób w Polsce są oczywistym połączeniem, a przecież…
0 Komentarzy3 Minuty
30 kwietnia 2024
Wakacje.pl na rynku touroperatorskim. Nowym dostawcą ofert dla marki Easygo jest OTI
Największy multiagent turystyczny w Polsce coraz mocniej interesuje się działalnością…
1 Komentarz10 Minuty
30 kwietnia 2024
Itaka wypowiedziała umowę agencyjną z Wakacje.pl
Wiodący polski touroperator wypowiedział umowę największej na rynku multiagencji…
0 Komentarzy2 Minuty
29 kwietnia 2024
Travelist.pl: majówka 2024 – jest taniej niż rok temu
Polacy planują spędzić majówkę poza domem. Termin, który cieszył się dużym…
0 Komentarzy3 Minuty
29 kwietnia 2024
Biura podróży – wycieczki nieco tańsze, ale marże podobne jak przed rokiem
W ubiegłym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 5 i 11 sierpnia 2024,…
0 Komentarzy3 Minuty
29 kwietnia 2024
Corendon Airlines: nowe połączenie z Warszawy do Alanyi
Corendon poszerza siatkę połączeń z Polski. Nowością jest trasa z Warszawy do Alanyi,…
0 Komentarzy3 Minuty
26 kwietnia 2024
Triverna: w majówkę chcemy wypoczywać w Polsce
Wystarczą trzy dni urlopu, by majowy urlop trwał dziewięć dni. Według badania…
0 Komentarzy1 Minuty
23 kwietnia 2024
Marriott International: planujemy blisko 100 konwersji i adaptacji hoteli w Europie do 2026 roku
Podczas Międzynarodowego Forum Inwestycji Hotelarskich w Berlinie Marriott International,…
0 Komentarzy3 Minuty
22 kwietnia 2024
Biura podróży – wahania cen imprez turystycznych wokół poziomu równowagi
W ubiegłym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 5 i 11 sierpnia 2024,…
0 Komentarzy4 Minuty
[…] HRS odcina się od agentów obsługujących podróże służbowe – rewolucja w dystrybucji ? […]
[…] HRS odcina się od agentów obsługujących podróże służbowe – rewolucja w dystrybucji ? […]
[…] dystrybucji produktów turystycznych. Pod ostrzałem są zarówno OTA jak i TMC – vide ostatni casus działań HRS. Cel jest jeden – ograniczyć koszty i uprościć dystrybucje. Propozycja hiszpańskiego start-upu […]
[…] ruch na rynku dystrybucji produktu dla firm w kierunku omijania pośredników. Po rewolucji zaproponowanej przez HRS, nowatorskim podejściu hiszpańskiego start-upu Roibos przyglądamy się nowemu rozwiązaniu od […]