Agenci Biznes Travel bez złudzeń – ruszają duże zwolnienia
Globalni liderzy rynku już nie czekają z redukcjami? Lawina ruszyła? Lokalny lider eTravel dzielnie opiera się trendowi, jak mu się to udaje ?
Nadzieja na rychłe ożywienie na rynku biznes travel wydaje się wyparowywać. Niektóre głosy mówią o roku 2024 który ma przenieść przybliżenie się do poziomów sprzedaży sprzed Pandemii. Bieżące wyniki sprzedaży bez wątpienia potwierdzają te obawy.
Koniec złudzeń czas wielkich zwolnień
Takie realistyczne podejście do rynku nie pozostaje bez konsekwencji jeżeli chodzi o decyzje dotyczące zatrudnienia. W ostatnich dniach na polskim rynku mieliśmy do czynienia z kilkoma spektakularnymi informacji dotyczącymi redukcji personelu.
Światowy gigant CWT przeprowadzi redukcje nawet kilkuset etatów w Polsce. Najbardziej ucierpi serwis center ulokowane w Warszawie na ulicy Domaniewskiej. Gigant ma jednak pewne możliwości relokowania pracowników/zadań do tańszych lokalizacji. Od lat bowiem inwestował w swoją rzeszowską palcówkę.
Nie lepsze wieści docierają też z HRG gdzie także w ostatnich dniach przeprowadzono istotne redukcje. W tym te dotykające doświadczonych związanych z firmą często powyżej 10 lat pracowników. To pokazuje dobitnie iż na rynku żarty się skończyły.
E-Travel ratuje współpraca z globalnymi graczami
W relatywnie lepszej sytuacji znajduje się lider rynku podróży służbowych eTravel. O takiej sytuacji decyduje nawiązana już przed laty współpraca z międzynarodowymi organizacjami jak Egencia czy Frontex. Ten pierwszy partner oprócz tego iż zapewnia dodatkowy obrót , to jeszcze z pewnością partycypuje w kosztach utrzymania dedykowanych pracowników. To duża ulga dla eTravel .
Z kolei kluczowy klient unijna placówka Frontex z racji swoich zadań musi dużo podróżować nawet w pandemii. Będzie więc nieustannie generował tak potrzebny w tych czasach obrót. Co ważne nie jest to też klient nisko marżowy. Za odpowiedni serwis potrafi rynkowo zapłacić.
eTravel korzysta z pewnością też z innych synergii m.in. potencjału do sprzedawania klientom korporacyjnym oferty wakacyjnej. Obsługując największe polskie firmy, ma duże pole do popisu w postaci “prywatnej” obsługi ich pracowników.
Czy skorzystają nowi gracze a kompaktowe biura przejmą pracowników ?
Na rynku widać zwiększoną aktywność mniejszych graczy. W reklamę inwestują m.in. Trivium, Stare Miasto czy Bissole. Wyniki sprzedaży jasno wskazują iż tego typu agenci mają się dużo lepiej od gigantów.
Z pewnością na problemach dużych graczy będą chcieli skorzystać nowo wchodzące na rynek podmioty. Szczególnie interesujący jest los innowacyjnych platform do rezerwacji biletów jak Hotaliors czy Stery. Te firmy też mogą mieć ambicje stania się quasi TMC.
Jak by tego było mało o rynek biletów lotniczych powalczą też platformy B2B – aktywny i znany do tej pory z hoteli RateHawk a także hinduski gigant TBO Holidays. To nie ułatwi życia pogrążonym w kryzysie tradycyjnym agentom biznes travel.
TBO Holidays gigant hotelowego kontentu B2B wchodzi mocniej do regionu Europy Centralnej
Zwolnienia u liderów mogą być okazją do pozyskania wartościowych kadr przez aspirujące agencje. Takie jak Profi Travel czy GAS.
Co w tym kontekście robi LOT Travel?
Warto przyjrzeć się też działaniom lotowskiej spółki córki w kontekście tych podejmowanych przez liderów rynku. Na razie nie widzimy tu istotnych ruchów zmierzających do ograniczenia kosztów. Wciąż działają biura regionalne a centrala ma się dobrze w lotowskim biurowcu.
Pozostaje pytanie o finansowanie tego dobrostanu. Patrząc bowiem na sytuacje branży trudno domniemać iż firma działa na warunkach komercyjnych.
W kontekście bolesnych zwolnień pracowników sektora wzmocnić może się też presja na uzdrowienie segmentu przetargów publicznych na podróże służbowe. Dotychczasowa praktyka zamykała bowiem w dużej mierze drogę do udziału w nich agentom globalnym. Przekładało się to również na niższą innowacyjność i słabszą jakość obsługi w tym segmencie. Czy teraz nadejdzie czas by oczyścić tą sytuacje?
POWIĄZANE WPISY
30 kwietnia 2024
Wakacje.pl na rynku touroperatorskim. Nowym dostawcą ofert dla marki Easygo jest OTI
Największy multiagent turystyczny w Polsce coraz mocniej interesuje się działalnością…
1 Komentarz10 Minuty
30 kwietnia 2024
Itaka wypowiedziała umowę agencyjną z Wakacje.pl
Wiodący polski touroperator wypowiedział umowę największej na rynku multiagencji…
0 Komentarzy2 Minuty
29 kwietnia 2024
Biura podróży – wycieczki nieco tańsze, ale marże podobne jak przed rokiem
W ubiegłym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 5 i 11 sierpnia 2024,…
0 Komentarzy3 Minuty
29 kwietnia 2024
Corendon Airlines: nowe połączenie z Warszawy do Alanyi
Corendon poszerza siatkę połączeń z Polski. Nowością jest trasa z Warszawy do Alanyi,…
0 Komentarzy3 Minuty
22 kwietnia 2024
Biura podróży – wahania cen imprez turystycznych wokół poziomu równowagi
W ubiegłym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 5 i 11 sierpnia 2024,…
0 Komentarzy4 Minuty
22 kwietnia 2024
Cypr zaprezentował swoją ofertę na spotkaniach w Polsce
W dniach 8-10 kwietnia 2024 roku w Warszawie, Krakowie i Katowicach odbyły się Warsztaty…
0 Komentarzy3 Minuty
22 kwietnia 2024
Inauguracja sezonu letniego na Dolnym Śląsku już 27–28 kwietnia
Oficjalnie letni sezon turystyczny rozpocznie się na Dolnym Śląsku 27–28 kwietnia na…
0 Komentarzy6 Minuty
18 kwietnia 2024
Natalia Kaczmarek ambasadorką No Limits by Itaka. „Sport i podróże to najlepsze połączenie”
Rozwijająca się marka No Limits by Itaka to wynik konsekwentnego dążenia zarządu Itaka…
0 Komentarzy2 Minuty
17 kwietnia 2024
Grupa eSky z rekordową sprzedażą za 2023 rok. 3,3 mln klientów wydało na podróże blisko 3,5 mld zł
Polski właściciel globalnej platformy podróży po raz pierwszy w swojej historii…
0 Komentarzy6 Minuty