PFR zapewnia, że obsługuje już płatników VAT marży

System informatyczny obsługujący wnioski przedsiębiorców ubiegających się o pomoc z PFR został już dostosowany do przedsiębiorców rozliczających VAT od marży – przekazał Polskiej Izbie Turystyki fundusz. Gdyby wystąpiły problemy w bankowości elektronicznej, należy zgłaszać je do PIT lub PFR z podaniem nazwy banku.
Problem polegał na tym, że deklarowane przez przedsiębiorców przychody nie były prawidłowo weryfikowane przez system, który czerpał informacje z urzędów skarbowych. Weryfikacja polegała na sprawdzeniu deklaracji VAT. W przypadku płatników VAT od marży system „widział” zatem o wiele mniejsze obroty i odrzucał wnioski.
Bez dodatkowych oświadczeń
O tym, że PFR uporał się z problemem Polska Izba Turystyki poinformowała pod koniec majówki, nie mając jeszcze pełnej wiedzy o szczegółach. Przedsiębiorcy zaczęli składać nowe wnioski, które były nadal odrzucane. Od dziś wszystko powinno już działać, system informatyczny został dostosowany. „Jeśli pojawią się problemy po stronie banków, proszę o ich zgłaszanie” – apeluje Paweł Niewiadomski, prezes Polskiej Izby Turystyki.
Jak wynika z naszej rozmowy z prezesem PIT, od strony użytkownika nic się nie zmieniło. Obrót należy wpisać w odpowiednią rubrykę we wniosku. PFR wcześniej poinformowało, że obrót będzie ustalany w oparciu o oświadczenie złożone we wniosku. Wiele osób zrozumiało to jako konieczność składania dodatkowych oświadczeń czy formularzy. „Takiej potrzeby nie ma” – dowiadujemy się od Pawła Niewiadomskiego. Wystarczy wypełnić odpowiedni pole formularza.
Obroty płatników VAT marży sprawdzane inaczej
Na czym więc polegać będzie różnica w rozpatrywaniu wniosków, skoro nic nie zmieniło się w formularzu? „System sprawdzi obroty, ale nie na podstawie deklaracji VAT. Otrzymaliśmy zapewnienie, że wyeliminowano problem, polegający na tym, że wysokość VAT zapłaconego od marży nie pozwalał prawidłowo zweryfikować obrotów” – informuje Paweł Niewiadomski.
Nadal nie jest znana metoda tej weryfikacji. Nie wiadomo też, jak system odróżni płatników VAT marży od tych przedsiębiorców, którzy po prostu zadeklarowali za wysokie obroty w celu uzyskania wyższej subwencji. PFR zapewnił izbę, że istnieje sposób, aby to zweryfikować.
Nowy wniosek albo reklamacja
Jak powinni postąpić przedsiębiorcy, którzy już składali wnioski? W zależności od tego, czy wniosek został odrzucony, czy przyjęty, są dwie ścieżki postępowania.
Ci, którym system odrzucił składane wnioski, powinni złożyć nowe. Można to zrobić od razu w tym samym banku. Nie ma ograniczeń co do liczby składanych wniosków, oczywiście do momentu przyznania subwencji.
Ci, którzy złożyli wniosek, lecz otrzymali zbyt niską względem obrotów subwencję, powinni złożyć reklamację. Jednak procedura reklamacyjna dla płatników VAT marży zostanie uruchomiona nie wcześniej niż 11 maja. Izba poinformuje, gdy zaistnieje już taka możliwość. Wielu przedsiębiorców martwi się, że jeśli procedura ta się przeciągnie, nie „załapią się” już na subwencję, gdyż wyczerpana zostanie pula przeznaczonych na nie pieniędzy.
„Pieniędzy nie zabraknie”
„Otrzymaliśmy zapewnienie od PFR, że nie zabraknie środków dla tych, którzy będą musieli zaczekać ze złożeniem odwołania i poczekać na jego rozpatrzenie. Pracujemy nad tym intensywnie i zostaliśmy uspokojeni, że pieniądze będą” – zapewnia Paweł Niewiadomski.
PIT informuje jednocześnie, że PFR rozwiązał już problem z nadpłatami w ZUS traktowanymi jako niedopłaty. Przedsiębiorcy zgłaszali, że system nie akceptuje innego salda niż zero i nawet jeśli ktoś nadpłacił składki, traktuje je jako nieuregulowaną należność. „Nowe wnioski powinny już działać prawidłowo” – informuje izba.
POWIĄZANE WPISY
12 grudnia 2025
eSky: Rok 2026 sprzyja podróżom. Polacy mogą wykorzystać do 61 dni wolnych
Według danych eSky, rok 2026 stwarza Polakom okazję do maksymalnego wykorzystania dni…
0 Komentarzy3 Minuty
8 grudnia 2025
Fly.pl partnerem V Gali Waszej Turystyki
9 stycznia 2026 roku w Warszawie odbędzie się V Gala Waszej Turystyki, podczas której…
0 Komentarzy1 Minuty
8 grudnia 2025
XII Gremium Ekspertów Turystyki w Wałczu: edukacja jako klucz do przyszłości branży
W dniach 2-3 grudnia 2025 roku Centralny Ośrodek Sportu w Wałczu był gospodarzem XII…
0 Komentarzy5 Minuty
5 grudnia 2025
Wesprzyj naszą aukcję charytatywną. Zgłoś przedmiot i pomóż najmłodszym w trakcie V Gali Waszej Turystyki
Podczas kolejnej edycji Gali Waszej Turystyki, która odbędzie się 9 stycznia 2026 roku…
0 Komentarzy1 Minuty
4 grudnia 2025
Anex Tour Poland szkoli agentów w Marsa Alam
W dniach 30 listopada - 4 grudnia 2025 roku w Marsa Alam odbyło się wydarzenie branżowe…
0 Komentarzy1 Minuty
3 grudnia 2025
Kiwi.com: Polska wśród najpopularniejszych kierunków świątecznych w Europie
Tegoroczny sezon świąteczny przynosi Polsce wzrost ruchu turystycznego, a liczba…
0 Komentarzy2 Minuty
2 grudnia 2025
eSky: Wenecja, Malta i Teneryfa najpopularniejszymi kierunkami na przełomie roku
Zbliżający się przełom roku to okres zwiększonego zainteresowania wyjazdami…
0 Komentarzy2 Minuty
28 listopada 2025
Gala Exim Tours 2025 zgromadziła agentów i partnerów branży turystycznej w Warszawie
W Warszawie odbyła się Gala Exim Tours 2025, która zgromadziła agentów, partnerów oraz…
0 Komentarzy1 Minuty
27 listopada 2025
Biuro Rainbow podsumowało III kwartał 2025 roku. Blisko 13 proc. wzrostu przychodów, nowe hotele i większa flota
Po udanym III kwartale 2025 roku Rainbow zapowiada dalszy rozwój. Spółka zwiększa skalę…
0 Komentarzy4 Minuty










