PKL: polskie góry latem coraz popularniejsze

Z badania zrealizowanego dla Polskich Kolei Linowych przez IBRIS, wynika, że ponad 70 proc. Polaków twierdzi, że standard letniej oferty turystycznej w górach jest coraz wyższy.
Janusz Ryś, prezes Polskich Kolei Linowych, powiedział: „Potrzeby Polaków zmieniają się, turyści są coraz bardziej wymagający i aktywni. Do tego sezon letni się wydłuża, więc rośnie zapotrzebowanie na różnorodne formy spędzania czasu w tym okresie. Oferta wakacyjna musi być kompleksowa. Osoby korzystające z usług Polskich Kolei Linowych chcą nie tylko wygodnie wjechać na szczyt i podziwiać widoki, oczekują również dodatkowej rozrywki na szczycie. Na górze chętnie odwiedzają restauracje, kupują oryginalne pamiątki i oglądają specjalnie przygotowane wystawy, a dzieci korzystają ze ślizgawek i zjeżdżalni grawitacyjnych. Cieszy nas, że starania Polskich Kolei Linowych oraz innych przedstawicieli branży turystycznej zostały przez Polaków docenione. Taki obraz wyłania się z przeprowadzonego badania letnich preferencji turystycznych.”
Zdecydowana większość ankietowanych biorących udział w badaniu zauważyła pozytywne zmiany w górskiej, letniej ofercie turystycznej. Połowa respondentów na pytanie, czy w ostatnim czasie ta oferta się poprawiła odpowiedziała, że „raczej tak”, a 20 proc że „zdecydowanie tak” .
Zdaniem Polaków najbardziej widoczna jest poprawa bazy noclegowej (64 proc.) oraz restauracyjnej i gastronomicznej (46 proc.).
40 proc. ankietowanych zwróciło również uwagę na rozwój infrastruktury rekreacyjnej, zapewniającej atrakcje dla całej rodziny, m.in. ślizgawek, zjeżdżalni i placów zabaw. 24 proc. Polaków docenia rozwój oferty kulturalnej, festiwali muzycznych i wystaw..
Poprawy oferty turystycznej nie dostrzega jedynie 13 proc. badanych
Agata Wojtowicz, prezes Tatrzańskiej Izby Gospodarczej, dodała: „Nie jest dla mnie zaskoczeniem, że aż tylu ankietowanych zwróciło uwagę na rozwój infrastruktury rekreacyjnej. Coraz więcej turystów poszukuje miejsc interesujących nie tylko ze względu na walory krajobrazowe i przyrodnicze, ale także dających możliwość różnorodnego wykorzystania czasu wolnego. A ideałem jest wybór miejsca gdzie znajdziemy jedno i drugie.”
Janusz Ryś, prezes PKL podkreślił: „W odpowiedzi na oczekiwania turystów w PKL w ostatnich latach zmieniliśmy model biznesowy. Nie skupiamy się już wyłącznie na przewozie turystów i narciarzy kolejami linowymi. Mocno poszerzyliśmy ofertę letnią ośrodków, otworzyliśmy własne restauracje, organizujemy wydarzenia kulturalne, np. festiwal muzyczny Hej Fest, zapewniamy rozrywkę dla dzieci oferując bardzo kompleksową ofertę.”
Wysokie noty od turystów nie dotyczą niestety infrastruktury drogowej. W góry, ze względu na samo położenie jak i ograniczenia związane z dostępnością terenów, zwyczajnie trudno jest dojechać. Co drugi badany, na pytanie co chciałby zmienić jeśli chodzi o ofertę turystyczną w polskich górach, odpowiedział „drogi”. To najczęściej wskazywany przez Polaków element oferty wymagający poprawy. Warto zawsze jednak pamiętać o alternatywnych drogach dojazdowych pod Tatry, np. od strony Kościeliska czy o połączeniach kolejowych.
Agata Wojtowicz skomenbtowała: „Nie dziwię się tym oczekiwaniom. Wszystko przyspieszyło – szybko pracujemy i szybko chcemy odpoczywać. Zmieniły się również nasze preferencje co do częstotliwości i długości wypoczynku. Wypoczywamy częściej, ale krócej i stąd chcemy się przemieszczać szybciej, aby wykorzystać każdą wolną chwilę. W sprawie dróg w polskie góry bardzo dużo już się zmieniło i zmienia. Dobrze przebiegają prace drogowe na zakopiance i na drogach tuż u podnóża gór, poprawia się transport kolejowy i szybkość przemieszczania się nim. Wystarczy już tylko chwila cierpliwości, bo zmiany widać gołym okiem.”
Co przyciąga Polaków w góry?
74 proc. ankietowanych ceni przede wszystkim doznania związane z obcowaniem z przyrodą – piękne widoki i świeże górskie powietrze.
Dla prawie 70 proc. największą atrakcją jest możliwość wędrowania po zróżnicowanych górskich szlakach. 40 proc. za istotną uważa dostępność infrastruktury górskiej, czyli kolei linowych, które umożliwiają bezpieczny wjazd na szczyty i wspólne podziwianie widoków, niezależnie od wieku. Taki sam odsetek turystów w góry przyciąga lokalna kuchnia. Dla 32 proc. ważna jest również możliwość obcowania z lokalną kulturą i muzyką.się na wakacje w góry. Jak wynika z badania w ciągu ostatnich 3 lat w Tatrach, Bieszczadach lub Beskidach podczas letniego urlopu wypoczywało ponad 42 proc. rodaków.
Popularność wyjazdów krajowych rośnie, a góry są jedną z najczęściej wybieranych destynacji. W tegoroczny badaniu turystycznym PKL plany związane z wyjazdem w polskie góry zadeklarowało 17 proc. badanych. W zeszły roku ten odsetek był porównywalny, wynosił 18 proc.
Z 25 do 18 proc. spadł natomiast odsetek osób, które planowały wyjazdy zagraniczne i tych, które w wakacje zamierzały zostać w miejscu zamieszkania (z 32 do 26 proc.)
POWIĄZANE WPISY
18 grudnia 2025
Turystyka bliska naturze. Lubuskie pasieki otwierają się na turystów
Turystyka ewoluuje w kierunku doświadczeń bliższych naturze i lokalnym tradycjom. Jednym…
0 Komentarzy4 Minuty
18 grudnia 2025
Egzotyczny obraz Zosi Markowskiej na licytacji charytatywnej Gali Waszej Turystyki 2026
Podczas kolejnej edycji Gali Waszej Turystyki, która odbędzie się 9 stycznia 2026 roku,…
0 Komentarzy1 Minuty
10 grudnia 2025
Mazowsze z nową strategią rozwoju turystyki biznesowej. MROT wyznacza kierunki dla branży MICE na lata 2026–2030
W Centrum Prasowym Foksal w Warszawie odbyła się konferencja podsumowująca projekt…
0 Komentarzy2 Minuty
10 grudnia 2025
Air Astana spotkała się z branżą w Warszawie
Kazachskie Linie Lotnicze Air Astana zorganizowały 8 grudnia w Warszawie przedświąteczne…
0 Komentarzy2 Minuty
10 grudnia 2025
II Warszawskie Forum Turystyki i Rekreacji: nauka i praktyka o zarządzaniu turystyką w jednym miejscu
28 listopada 2025 roku w Warszawie odbyła się II edycja Warszawskiego Forum Turystyki i…
0 Komentarzy1 Minuty
5 grudnia 2025
Mazowsze pełne legend – odkryj trzy zamki, które pokochają dzieci
Mazowsze skrywa wiele miejsc owianych fascynującymi legendami, które potrafią pobudzić…
0 Komentarzy6 Minuty
5 grudnia 2025
Profitroom: Podlaskie hotele odnotowują 50,4 proc. wzrost rezerwacji. Na wynik wpływa Podlaski Bon Turystyczny
Według danych Profitroom liczba rezerwacji hotelowych w województwie podlaskim w okresie…
0 Komentarzy3 Minuty
4 grudnia 2025
Nowy Targ – stolica Podhala pełna atrakcji
Nowy Targ to górska stolica Podhala, malowniczo położona nad Białym i Czarnym Dunajcem. Z…
0 Komentarzy4 Minuty
3 grudnia 2025
Mazowieckie city breaks – odkryj Radom, Płock, Siedlce i Żyrardów
Jesień i zima to idealny moment, aby spojrzeć na Mazowsze z innej, mniej oczywistej…
0 Komentarzy8 Minuty










