Afera dziennikarza BBC. Brak wózków pokładowych dotyczy większości przewoźników

Frank Gardner, dziennikarz BBC podróżując z Warszawy do Londynu spotkał się z brakiem wózka inwalidzkiego na pokładzie, co wywołało falę krytyki skierowanej w stronę PLL LOT. Choć zwrócenie uwagi na problem dostępności w lotnictwie jest istotne, a linie lotnicze aktywnie dążą do poprawy warunków dla pasażerów o ograniczonej mobilności, cała afera wydaje się nieco wyolbrzymiona. Europejskie przepisy nie wymagają wyposażenia samolotów w wózki kabinowe na trasach krótkodystansowych. W praktyce wiele linii lotniczych stosuje podobne standardy, co potwierdza, że brak tego typu udogodnień na pokładzie wąskokadłubowym nie jest wyjątkową sytuacją.
Gardner, poruszający się na wózku inwalidzkim w opublikowanej w mediach społecznościowych relacji podkreślił trudności, jakie napotkał chcąc skorzystać z toalety podczas lotu. Stwierdził, że spotkał się z dyskryminacją i „nie będzie korzystał z LOT-u, dopóki ten nie dołączy do XXI wieku”. Jak się jednak okazało, sytuacja ta nie jest odosobniona, a Gardner miał podobne doświadczenia zarówno z innymi przewoźnikami, takimi jak British Airways czy Kenya Airways, jak i na lotniskach, m.in. w Portach lotniczych Londyn-Heathrow oraz Holešov.

W komentarzach pod relacją Franka Gardnera pojawiły się krytyczne opinie skierowane w stronę linii lotniczej, jednak w wielu przypadkach okazują się one dyskusyjne. Dziennikarz korzystał już wcześniej z usług PLL LOT i był świadomy, że samoloty wykonujące loty europejskie nie są wyposażone w wózki pokładowe. Dodatkowo odmówił zaproponowanej asysty przez personel pokładowy.

Różnice w przepisach
W Stanach Zjednoczonych przepisy dotyczące dostępności są znacznie bardziej rygorystyczne. Oznacza to, że każda linia lotnicza operująca na amerykańskim rynku jest zobowiązana do posiadania wózków kabinowych na pokładzie samolotów, a personel pokładowy musi być odpowiednio przeszkolony w zakresie udzielania pomocy pasażerom z ograniczoną mobilnością.
Sytuacja w Europie wygląda nieco inaczej. Unijne przepisy nakładają na przewoźników obowiązek zapewnienia wsparcia dla pasażerów z niepełnosprawnościami, ale nie ma obowiązku wyposażenia wszystkich samolotów w specjalne wózki kabinowe. Linie lotnicze, takie jak SN Brussels, TAP Portugal, Aegean, Turkish Airlines, Iberia, PLL LOT czy SAS, często oferują takie udogodnienia na trasach długodystansowych, ale ich dostępność na krótkich europejskich lotach bywa ograniczona.
Problemy z niezależnością pasażerów
Obecnie, mimo że samoloty PLL LOT posiadają podnoszone podłokietniki i poręcze w toaletach, co ułatwia ich używanie, to pełna niezależność pasażerów o ograniczonej mobilności nie zawsze jest możliwa bez dodatkowego wsparcia osoby towarzyszącej. W odpowiedzi na rosnące potrzeby osób z ograniczoną mobilnością, linia zapowiedziała wdrożenie wózków kabinowych PRM w swoich samolotach wąskokadłubowych. Prace nad tymi zmianami trwają już od dłuższego czasu i mają wejść w życie na przełomie października i listopada 2024 roku. Będą obejmowały maszyny obsługujące trasy krótkodystansowe, takie jak Embraer i Boeing 737.
Ważnym elementem komfortowej podróży jest również współpraca pomiędzy pasażerem a przewoźnikiem. Pasażerowie z niepełnosprawnościami powinni odpowiednio wcześnie zgłaszać swoje potrzeby, aby przewoźnik mógł dostosować usługi, takie jak zapewnienie asysty naziemnej czy miejsca dla osoby towarzyszącej, która może pomagać w trakcie lotu.
POWIĄZANE WPISY
5 grudnia 2025
Wesprzyj naszą aukcję charytatywną. Zgłoś przedmiot i pomóż najmłodszym w trakcie V Gali Waszej Turystyki
Podczas kolejnej edycji Gali Waszej Turystyki, która odbędzie się 9 stycznia 2026 roku…
0 Komentarzy1 Minuty
4 grudnia 2025
Ryanair powiększa bazę w Gdańsku i ogłasza rozkład lotów na lato 2026
Ryanair powiększa bazę w Gdańsku i ogłasza rekordowy rozkład lotów na lato 2026,…
0 Komentarzy1 Minuty
2 grudnia 2025
TAP Air Portugal rozszerza program NDC i podpisuje nową umowę z Amadeus
TAP Air Portugal ogłosił rozwój programu NDC dzięki podpisaniu nowej umowy z Amadeus oraz…
0 Komentarzy1 Minuty
2 grudnia 2025
PLL LOT uruchamia świąteczny kalendarz adwentowy z codziennymi promocjami
Polskie Linie Lotnicze LOT uruchomiły świąteczną akcję promocyjną inspirowaną kalendarzem…
0 Komentarzy1 Minuty
1 grudnia 2025
Wizz Air otworzył szóstą bazę operacyjną w Polsce. 11 nowych tras z Lotniska Warszawa-Modlin
Dziś, 1 grudnia 2025 roku, linia lotnicza Wizz Air uruchomiła bazę operacyjną na Lotnisku…
0 Komentarzy2 Minuty
1 grudnia 2025
Zielona Góra-Babimost ma nową halę Non-Schengen
Lotnisko Zielona Góra-Babimost zakończyło kluczowy etap modernizacji, obejmujący m.in.…
0 Komentarzy1 Minuty
1 grudnia 2025
Enter Air i Coral Travel z nową umową czarterową na sezon 2026/2027
Enter Air podpisał z Coral Travel Poland umowę czarteru obejmującą współpracę w sezonie…
0 Komentarzy1 Minuty
28 listopada 2025
Ryanair ogłasza ofertę Black Friday: drugi bilet za połowę ceny
Ryanair uruchomił wyprzedaż z okazji Black Friday, oferując promocję „drugi bilet za pół…
0 Komentarzy1 Minuta
28 listopada 2025
Enter Air podsumowuje III kwartał 2025 roku
Przychody Enter Air po trzech kwartałach 2025 roku osiągnęły 2 422,8 mln zł, a EBITDA…
0 Komentarzy3 Minuty









