– 90 proc. listopadowy wynik agentów sprzedających bilety lotnicze – są pierwsze światełka w tunelu

Czy listopad był lepszy od października? Są symptomy ożywienia w kolejnych segmentach? Jakie kierunki wychodzą z kryzysu w pierwszej kolejności?
Listopad nie przynosi przełomu w wynikach sprzedaży biletów lotniczych w Polsce. Agenci sprzedający regularne połączenia zanotowali spadek wolumenu rzędu 90 proc. Jest to wynik minimalnie lepszy niż w październiku gdy na liczniku mieliśmy – 94 proc. Nie zmienia to jednak sytuacji branży, choć w listopadowych danych można się doszukać delikatnych jaskółek ożywienia.
Agenci internetowi , marynarze i konsolidatorzy sprzedający dalekie kierunki radzą sobie lepiej
Podobnie jak w październiku 2-3 segmenty rynku wydają się radzić sobie znacznie lepiej z kryzysem. Przede wszystkim są to agencje internetowe gdzie mimo znacznych spadków wolumenu brutto( rzędu 80 proc. )mamy istotnie mniejsze bo 20-30 proc. spadki w ilości dokumentów. Jako iż agenci ci żyją z opłat transakcyjnych i wpływów od systemów rezerwacyjnych to właśnie ten wskaźnik tj. ilość jest dla nich ważki w kontekście przejścia pandemii.
Listopad to kolejny miesiąc w którym dobrze radzą sobie agencje wyspecjalizowane w ruchu marynarskim, spadki rzędu 20-30 proc. to naprawdę bardzo dobry wynik na tle branży. Listopad jest też w tej branży delikatnie lepszy od października wskazując iż ten ostatni nie był wyjątkiem a tylko początkiem „pozytywnego trendu”.
Wreszcie mała nowa iskierka nadziei tj. wynik konsolidatorów. Agenci obsługujący ruch grupowy i małych wyspecjalizowanych tour operatorów notują wynik wyraźnie lepszy od średniej. To oni odpowiadają za sprzedaże egzotycznych kierunków które są nadzieją na odbudowę rynku.
Komu idzie gorzej na rynku biletów lotniczych
Wciąż trudno o nadzieje w segmencie agentów nastawionych stricte na obsługę ruchu służbowego. Globalne korporacje długo jeszcze nie ruszą ze swoimi podróżami. Podobna sytuacja tyczy się tych wyspecjalizowanych w obsłudze segmentu przetargów publicznych. Obie grupy notują spadki wolumenów brutto powyżej 90 proc..
Dubaj, Malediwy, Cancun, Zanzibar, Punta Cana i Bogota – ratują sytuacje
Jedno ze światełek w tunelu to właśnie powrót sprzedaży odległych egzotycznych kierunków. Liderem listy jest Dubaj (vide artykuł o tym czy LOT powinien tam polecieć).
Dubaj największy kierunek biznesowy bez LOTu – kiedy to się zmieni?
Kolejne kierunki to wymienione w nagłówku meldują się na liście sprzedaży w takiej właśnie kolejności. Co ciekawe na głównych z nich mamy do czynienia z istotnym wzrostem średniej ceny biletów. Być może mniejsza konkurencja i desperacja linii szukających źródeł dochodu powodują taki właśnie trend cenowy. Tylko Punta Cana doświadczyła istotnego spadku średniej ceny.
Wzrost sprzedaży tego typu kierunków przekłada na oddech dla konsolidatorów o których było wspomniane wyżej. Dodatkowo warty zauważenia jest też dość dobry wynik agenta obsługującego lidera rynku Luxury to jest agencje Carter. To także powód do umiarkowanego optymizmu dla tego segmentu.
Powolna odbudowa sprzedaży dalekich kierunków była też sygnalizowana przez wakacje.pl. Pojawiają się one w raporcie ze sprzedaży black friday. Potwierdzając niejako to co dzieje się w branży biletów lotniczych.
Ostatni tydzień listopada – jest istotnie lepiej niż dla pierwszych 3 tygodni miesiąca
Pewnym dodatkowym przyczynkiem do optymizmu jest wynik ostatniego tygodnia listopada. Wskazuje on na 82% spadek wartości brutto sprzedaży. Jest więc istotnie lepszy od pierwszych trzech tygodni. Nie jest to jeszcze przełom ale mała iskierka nadziei.
Jakie prognozy na przyszłość – tylko segment dalekich podróży w najbliższych 2-3 miesiącach?
Wydaje się iż ostatnie polityczne decyzje co do ferii zimowych a także dynamika covid skutecznie zamrożą branże klasycznych podróży służbowych. Nie należy spodziewać się jakiegokolwiek pozytywnego trendu wcześniej niż na wiosnę. Trend odbudowy ruchu na kierunkach dalekich będzie jednak postępował. Do Warszawy za moment wraca Qatar Airways , zapewne przewoźnik będzie kusił dodatkowymi promocjami.
Delikatnie drgnie też branża incentive – wciąż jest kilka sektorów gospodarki gdzie znajdziemy dobrze radzące sobie firmy np. gaming, fotowoltalika, czy tzw. spółki covidowe. Ci klienci będą z pewnością inwestowali w podróże typu incentive.
Wnioski dla LOT czas planowania oferty Zima 2021/2 – Dubaj , Cancun, Egipt ?
Okres zimy to też dobry moment dla LOT by przemyśleć strategie na zimę 2021 – jak widać ze statystyki LOT nie jest w żaden sposób beneficjentem ożywienia na długich kierunkach. Nie operuje bowiem na żadnym z nich. Oprócz wspominanego już Dubaju być może należy poważnie rozważyć regularne rejsy do Cancun/Mexico City a w basenie morza śródziemnego polecieć do Egiptu ?
POWIĄZANE WPISY
5 grudnia 2025
Wesprzyj naszą aukcję charytatywną. Zgłoś przedmiot i pomóż najmłodszym w trakcie V Gali Waszej Turystyki
Podczas kolejnej edycji Gali Waszej Turystyki, która odbędzie się 9 stycznia 2026 roku…
0 Komentarzy1 Minuty
4 grudnia 2025
Anex Tour Poland szkoli agentów w Marsa Alam
W dniach 30 listopada - 4 grudnia 2025 roku w Marsa Alam odbyło się wydarzenie branżowe…
0 Komentarzy1 Minuty
3 grudnia 2025
Kiwi.com: Polska wśród najpopularniejszych kierunków świątecznych w Europie
Tegoroczny sezon świąteczny przynosi Polsce wzrost ruchu turystycznego, a liczba…
0 Komentarzy2 Minuty
2 grudnia 2025
eSky: Wenecja, Malta i Teneryfa najpopularniejszymi kierunkami na przełomie roku
Zbliżający się przełom roku to okres zwiększonego zainteresowania wyjazdami…
0 Komentarzy2 Minuty
28 listopada 2025
Gala Exim Tours 2025 zgromadziła agentów i partnerów branży turystycznej w Warszawie
W Warszawie odbyła się Gala Exim Tours 2025, która zgromadziła agentów, partnerów oraz…
0 Komentarzy1 Minuty
27 listopada 2025
Biuro Rainbow podsumowało III kwartał 2025 roku. Blisko 13 proc. wzrostu przychodów, nowe hotele i większa flota
Po udanym III kwartale 2025 roku Rainbow zapowiada dalszy rozwój. Spółka zwiększa skalę…
0 Komentarzy4 Minuty
26 listopada 2025
eSky: Rekordowe zainteresowanie wyjazdami na jarmarki bożonarodzeniowe. Budapeszt, Praga i Wiedeń w czołówce
Grudzień otwiera dla turystów jeden z najbardziej atrakcyjnych okresów wyjazdowych -…
0 Komentarzy3 Minuty
25 listopada 2025
Wakacje.pl: Przełom listopada i grudnia najtańszym momentem na podróż. Ceny wyjazdów o 30 proc. niższe niż w święta
Wakacje.pl: Przełom listopada i grudnia najtańszym momentem na podróż. Ceny wyjazdów o 30…
0 Komentarzy3 Minuty
24 listopada 2025
Black Week 2025: Skyscanner podpowiada, jak szukać najlepszych ofert
Nadchodzący Black Week ponownie przyciąga uwagę podróżnych, a Skyscanner prezentuje…
0 Komentarzy2 Minuty











[…] trend poprawy wyników wśród agentów którzy mieli się relatywnie lepiej w październiku i listopadzie. Dotyczy to szczególnie agentów OTA, jak i agentów marynarskich. W tej ostatniej grupie pojawili […]