Zysk netto Ryanaira w III kwartale 2022 wyniósł 211 mln euro
Ryanair ogłosił dziś (30 stycznia) osiągnięty zysk netto za trzeci kwartał w wysokości 211 mln euro, w porównaniu z zyskiem netto za trzeci kwartał przed rokiem obrotowym w wysokości 88 mln euro. Wysoki popyt na podróże w połowie października oraz w szczycie sezonu świąteczno-noworocznego stymulował duży ruch i ceny na wszystkich rynkach.
31 grudnia 2021 | 31 grudnia 2022 | Zmiana | |
Pasażerowie | 31,1 mln | 38,4 mln | +24 proc. |
Obłożenie | 84 proc. | 93 proc. | +9 punktów |
Przychód | 1,47 mld euro | 2,31 mld euro | +57 proc. |
Koszty operacyjne | 1,59 mld euro | 2,15 mld euro | +36 proc. |
Strata netto /PAT | 96 mln euro | 211 mln euro | n/m |
EPS | 0,08 euro | 0,18 euro | n/m |
W III kwartale:
- Ruch skoczył o 24 proc. do 38,4 mln (+7 proc. pre-Covid w FY20).
- Taryfy w III kw. wzrosły o 14 proc. w stosunku do poziomu sprzed kryzysu.
- Obniżki płac przywrócone na mocy porozumienia w grudniu (28 miesięcy wcześniej) dla ponad 95 proc. załóg.
- Koszty jednostkowe YTD (bez paliwa) na poziomie zaledwie 30 euro.
- 84 B737-8200 “Gamechangers” dostarczone 31 grudnia. Całkowita flota 523 samolotów.
- 230 nowych tras ogłoszonych na FY24 (łącznie 2 450 tras).
- Silny wzrost udziału w rynku we Włoszech, Polsce, Irlandii i Hiszpanii.
- Zabezpieczenie paliwa na I półrocze 24 r. wzrosło do 60 proc. przy 90 baryłkach.
“Nasza inwestycja w nowe, paliwooszczędne, bardziej ekologiczne samoloty B737 była kontynuowana w III kwartale, a nasza flota Gamechanger (4 proc. więcej miejsc przy 16 proc. mniejszym zużyciu paliwa) wzrosła o 11 do 84 samolotów. W III kwartale rozpoczęliśmy modernizację skrzydeł typu scimitar w 409 samolotach B737-800NG (inwestycja o wartości ponad 200 mln USD), co pozwoli na dalsze zmniejszenie zużycia paliwa o 1,5 proc.” – powiedział Michael O’Leary, dyrektor generalny Grupy Ryanair.
Wzrost udziału na rynku
Ryanair zapewnił sobie silny wzrost udziału w rynku na kluczowych rynkach UE, ponieważ w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy roku fiskalnego operowali na poziomie 112 proc. zdolności przewozowej sprzed Covid.
Największy wzrost odnotowaliśmy we Włoszech (z 26 proc. do 40 proc.), w Polsce (z 27 proc. do 38 proc.), w Irlandii (z 49 proc. do 58 proc.) i w Hiszpanii (z 21 proc. do 23 proc.). Zespół ds. tras kontynuuje negocjacje z partnerami lotniskowymi w sprawie zwiększenia ruchu, podczas gdy konkurenci walczą o odzyskanie przepustowości (spadek o 20 proc. tej zimy) i zmagają się z rosnącymi kosztami.
Do końca III kwartału Ryanair odebrał 84 samoloty B737 Gamechanger, przewoźnik planuje wzrost w roku fiskalnych w oparciu o 124 nowe samoloty na szczyt sezonu 2023, choć istnieje ryzyko (pomimo ostatnich usprawnień produkcyjnych Boeinga), że niektóre dostawy Gamechangerów mogą się opóźnić. Ponad 230 nowych tras (w sumie 2 450 z 3 200 lotami dziennie) zostało ogłoszonych na rok fiskalny 2024. W związku z powrotem turystów z Azji i silnym dolarem amerykańskim, który zachęca Amerykanów do zwiedzania Europy, obserwujemy duży popyt na loty w okresie wielkanocnym i letnim 2023 roku.
Przychody i koszty
Przychody z działalności regularnej w III kwartale wzrosły o prawie 85 proc. do 1,45 mld euro dzięki silnemu popytowi na podróże w wyższych taryfach (+14 proc. w stosunku do okresu przed Covid), zwłaszcza w połowie października oraz w szczytowym okresie świąteczno-noworocznym.
Przychody dodatkowe przyniosły kolejny dobry wynik, generując ponad 22,50 euro na pasażera. Całkowite przychody w III kwartale wzrosły o 57 proc. do 2,31 mld euro. Koszty operacyjne wzrosły o 36 proc. do 2,15 mld euro, co było spowodowane wyższymi kosztami paliwa (+52 proc. do 0,90 mld euro, co zostało skompensowane lepszym spalaniem paliwa w związku z wprowadzeniem do floty większej liczby Gamechangerów), przywróceniem wynagrodzeń dla załogi oraz wzrostem ruchu o 24 proc.
Koszty operacyjne bez paliwa wzrosły jedynie o 26 proc., nieznacznie wyprzedzając ruch, a koszty jednostkowe (bez paliwa) wynoszą od początku roku zaledwie 30 euro na pasażera. Pozostałe przychody/koszty skorzystały na słabszym dolarze amerykańskim w III kw., odwracając negatywne obciążenie walutowe z I półrocza.
POWIĄZANE WPISY
19 marca 2024
Strategiczna współpraca Banku Pekao S.A. i PLL LOT
Dzięki strategicznej współpracy PLL LOT z Bankiem Pekao S.A. klienci banku mogą korzystać…
0 Komentarzy5 Minuty
18 marca 2024
IGHP: wyniki hoteli poprawiają się
Wyniki hoteli w lutym były na lepszym poziomie niż w styczniu, ale jednak słabszym od…
0 Komentarzy6 Minuty
18 marca 2024
Re-start w podejściu do turystyki. „Promujemy Polskę jako bezpieczną destynację turystyczną”
Polska kieruje swoją politykę zagraniczną w stronę promowania kraju jako bezpiecznej i…
0 Komentarzy5 Minuty
18 marca 2024
Cypr i Nekera wspólnie zadbają o ekosystem i zrównoważoną turystykę
Nekera kieruje się zasadami zrównoważonego rozwoju, wybierając destynacje priorytetowo…
0 Komentarzy4 Minuty
15 marca 2024
W Lublin Airport rusza sezon letni. Wracają loty do Gdańska
Sezon letni w lotniczej siatce połączeń zaczyna się tradycyjnie pod koniec marca, ale w…
0 Komentarzy2 Minuty
15 marca 2024
W Ambasadzie Republiki Chorwacji w Polsce zaprezentowano atrakcje województwa szybenicko-knińskiego
14 marca 2024 roku w Ambasadzie Republiki Chorwacji w Polsce dziennikarze i…
0 Komentarzy2 Minuty
15 marca 2024
Lotnisko Chopina w Warszawie: rekordowy luty w historii portu. Obsłużono ponad 1,4 mln pasażerów
W pierwszym miesiącu 2024 roku Lotnisko Chopina obsłużyło 1,38 mln podróżnych, czyli o…
0 Komentarzy3 Minuty
14 marca 2024
PLL LOT zainaugurowały nową trasę do Uzbekistanu
13 marca 2024 roku PLL LOT uruchomiło pierwsze połączenie do Taszkentu. Ceremonia…
0 Komentarzy3 Minuty
13 marca 2024
Port Lotniczy Wrocław: 30 mln pasażerów na 12. urodziny
11 marca 2024 roku minęło 12 lat od operacyjnego otwarcia nowego terminalu Portu…
0 Komentarzy5 Minuty