Zysk netto Ryanaira w III kwartale 2022 wyniósł 211 mln euro

Ryanair ogłosił dziś (30 stycznia) osiągnięty zysk netto za trzeci kwartał w wysokości 211 mln euro, w porównaniu z zyskiem netto za trzeci kwartał przed rokiem obrotowym w wysokości 88 mln euro. Wysoki popyt na podróże w połowie października oraz w szczycie sezonu świąteczno-noworocznego stymulował duży ruch i ceny na wszystkich rynkach.
31 grudnia 2021 | 31 grudnia 2022 | Zmiana | |
Pasażerowie | 31,1 mln | 38,4 mln | +24 proc. |
Obłożenie | 84 proc. | 93 proc. | +9 punktów |
Przychód | 1,47 mld euro | 2,31 mld euro | +57 proc. |
Koszty operacyjne | 1,59 mld euro | 2,15 mld euro | +36 proc. |
Strata netto /PAT | 96 mln euro | 211 mln euro | n/m |
EPS | 0,08 euro | 0,18 euro | n/m |
W III kwartale:
- Ruch skoczył o 24 proc. do 38,4 mln (+7 proc. pre-Covid w FY20).
- Taryfy w III kw. wzrosły o 14 proc. w stosunku do poziomu sprzed kryzysu.
- Obniżki płac przywrócone na mocy porozumienia w grudniu (28 miesięcy wcześniej) dla ponad 95 proc. załóg.
- Koszty jednostkowe YTD (bez paliwa) na poziomie zaledwie 30 euro.
- 84 B737-8200 „Gamechangers” dostarczone 31 grudnia. Całkowita flota 523 samolotów.
- 230 nowych tras ogłoszonych na FY24 (łącznie 2 450 tras).
- Silny wzrost udziału w rynku we Włoszech, Polsce, Irlandii i Hiszpanii.
- Zabezpieczenie paliwa na I półrocze 24 r. wzrosło do 60 proc. przy 90 baryłkach.
„Nasza inwestycja w nowe, paliwooszczędne, bardziej ekologiczne samoloty B737 była kontynuowana w III kwartale, a nasza flota Gamechanger (4 proc. więcej miejsc przy 16 proc. mniejszym zużyciu paliwa) wzrosła o 11 do 84 samolotów. W III kwartale rozpoczęliśmy modernizację skrzydeł typu scimitar w 409 samolotach B737-800NG (inwestycja o wartości ponad 200 mln USD), co pozwoli na dalsze zmniejszenie zużycia paliwa o 1,5 proc.” – powiedział Michael O’Leary, dyrektor generalny Grupy Ryanair.
Wzrost udziału na rynku
Ryanair zapewnił sobie silny wzrost udziału w rynku na kluczowych rynkach UE, ponieważ w ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy roku fiskalnego operowali na poziomie 112 proc. zdolności przewozowej sprzed Covid.
Największy wzrost odnotowaliśmy we Włoszech (z 26 proc. do 40 proc.), w Polsce (z 27 proc. do 38 proc.), w Irlandii (z 49 proc. do 58 proc.) i w Hiszpanii (z 21 proc. do 23 proc.). Zespół ds. tras kontynuuje negocjacje z partnerami lotniskowymi w sprawie zwiększenia ruchu, podczas gdy konkurenci walczą o odzyskanie przepustowości (spadek o 20 proc. tej zimy) i zmagają się z rosnącymi kosztami.
Do końca III kwartału Ryanair odebrał 84 samoloty B737 Gamechanger, przewoźnik planuje wzrost w roku fiskalnych w oparciu o 124 nowe samoloty na szczyt sezonu 2023, choć istnieje ryzyko (pomimo ostatnich usprawnień produkcyjnych Boeinga), że niektóre dostawy Gamechangerów mogą się opóźnić. Ponad 230 nowych tras (w sumie 2 450 z 3 200 lotami dziennie) zostało ogłoszonych na rok fiskalny 2024. W związku z powrotem turystów z Azji i silnym dolarem amerykańskim, który zachęca Amerykanów do zwiedzania Europy, obserwujemy duży popyt na loty w okresie wielkanocnym i letnim 2023 roku.
Przychody i koszty
Przychody z działalności regularnej w III kwartale wzrosły o prawie 85 proc. do 1,45 mld euro dzięki silnemu popytowi na podróże w wyższych taryfach (+14 proc. w stosunku do okresu przed Covid), zwłaszcza w połowie października oraz w szczytowym okresie świąteczno-noworocznym.
Przychody dodatkowe przyniosły kolejny dobry wynik, generując ponad 22,50 euro na pasażera. Całkowite przychody w III kwartale wzrosły o 57 proc. do 2,31 mld euro. Koszty operacyjne wzrosły o 36 proc. do 2,15 mld euro, co było spowodowane wyższymi kosztami paliwa (+52 proc. do 0,90 mld euro, co zostało skompensowane lepszym spalaniem paliwa w związku z wprowadzeniem do floty większej liczby Gamechangerów), przywróceniem wynagrodzeń dla załogi oraz wzrostem ruchu o 24 proc.
Koszty operacyjne bez paliwa wzrosły jedynie o 26 proc., nieznacznie wyprzedzając ruch, a koszty jednostkowe (bez paliwa) wynoszą od początku roku zaledwie 30 euro na pasażera. Pozostałe przychody/koszty skorzystały na słabszym dolarze amerykańskim w III kw., odwracając negatywne obciążenie walutowe z I półrocza.
POWIĄZANE WPISY
24 kwietnia 2025
HolidayPirates umacnia pozycję dzięki strategii opartej na mediach społecznościowych
HolidayPirates umacnia swoją pozycję na rynku turystycznym dzięki strategii opartej na…
0 Komentarzy2 Minuty
24 kwietnia 2025
PLL LOT uzyskały certyfikat IATA CEIV Live Animals
Polskie Linie Lotnicze LOT uzyskały certyfikat IATA CEIV Live Animals, potwierdzający…
0 Komentarzy1 Minuty
24 kwietnia 2025
Bachledka rozpoczyna sezon letni 2025 z nową atrakcją
Ośrodek turystyczny Bachledka rozpoczyna sezon letni w dniach 17–22 kwietnia, obejmującym…
0 Komentarzy2 Minuty
24 kwietnia 2025
Raport IGHP: Marzec 2025 z niższym obłożeniem w hotelach
Wyniki marcowej ankiety przeprowadzonej przez Izbę Gospodarczą Hotelarstwa Polskiego…
0 Komentarzy2 Minuty
24 kwietnia 2025
Dubaj i Beautiful Destinations kształcą cyfrowych profesjonalistów branży travel
Dubai Corporation for Tourism and Commerce Marketing (Visit Dubai), we współpracy z…
0 Komentarzy2 Minuty
24 kwietnia 2025
Tysiące skarg na eDreams. Ryanair wzywa hiszpańskie władze do interwencji
Ryanair wezwał hiszpańskie władze i organizacje konsumenckie do podjęcia działań w…
0 Komentarzy3 Minuty
22 kwietnia 2025
Powstało nowe branżowe stowarzyszenie. ESPT oficjalnie rozpoczęło działalność
Europejskie Stowarzyszenie Przedsiębiorców Turystycznych (ESPT) oficjalnie rozpoczęło…
0 Komentarzy3 Minuty
16 kwietnia 2025
Nowe połączenia autobusowe z lotniska w Bolonii do Rawenny, Milano Marittima i Cervii
14 kwietnia 2025 roku uruchomione zostały nowe połączenia autobusowe z lotniska w Bolonii…
0 Komentarzy1 Minuty
16 kwietnia 2025
Więcej lotów z Bydgoszczy do Turcji w sezonie letnim 2025
Port Lotniczy Bydgoszcz ogłosił rozszerzenie siatki połączeń do Turcji w sezonie letnim…
0 Komentarzy1 Minuty