Wyniki Esky za 2022 rok: 2,9 mld zł obrotu i zyski większe o 42 proc.

Łukasz Habaj /fot. materiały prasowe

Grupa Esky, właściciel platformy do rezerwacji podróży, odnotowała w 2022 roku wzrost sprzedaży o 78 proc. w stosunku do poprzedniego roku. Obroty firmy sięgnęły 2,9 mld zł, w szczególności dynamicznie rosły przychody na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej,  EBITDA wzrósł o 42 proc. Firma obsłużyła 3,1 mln klientów w 2022 roku.

Wynik EBITDA grupy Esky w 2022 roku wzrósł o niemal połowę, a sprzedaż o 78 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim, głównie dzięki rosnącym przychodom na rynkach Europy, a zwłaszcza Europy Środkowo-Wschodniej. Wartość sprzedaży wyrażona wskaźnikiem TTV (ang. Total Transaction Value – całkowita wartość transakcji) wyniosła 2,9 mld zł, co stanowi wzrost o 11 proc. w stosunku do 2019 roku – najlepszego okresu finansowego firmy przed pandemią.

Ponadto ubiegły rok zakończył się dla firmy pozyskaniem wielu nowych klientów. W ujęciu globalnym aż 3,1 mln osób – w tym 1,2 mln mieszkańców Europy Środkowo-Wschodniej – zaplanowało swoje podróże za pomocą platformy eSky w 2022 roku, a tempo przyrostu liczby klientów osiągnęło poziom 41 proc. rok do roku. Pod koniec 2021 z oferty biletów lotniczych skorzystało bowiem łącznie 2,2 mln osób.

„Ostatnie dwa lata pokazały, że mamy bardzo konkurencyjny biznes, co znalazło odzwierciedlenie w kondycji finansowej naszej spółki – 2021 rok zamknęliśmy z wynikiem 63,7 mln zł EBITDA, a rok później poprawiliśmy go aż o 42 proc. Szacujemy, że 2023 r. będzie udany dla całej branży turystycznej. To już przekłada się na dalszy wzrost zysku firmy – w 1. kwartale br. odnotowaliśmy ponad 30 mln zł EBITDA” – mówi Łukasz Habaj, prezes Grupy Esky.

Europa Środkowo-Wschodnia z największą dynamiką wzrostu

W ubiegłym roku za ponad dwie trzecie przychodów odpowiadały rynki europejskie. Wygenerowały one 1,9 mld zł, czyli 69 proc. całkowitej sprzedaży Grupy Esky. W podziale na regiony, to przychody w Europie Zachodniej wyrażone w TTV stanowiły 37 proc. (1 mld zł, +75 proc. rok do roku). Jednocześnie to rynki Europy Środkowo-Wschodniej rozwijały się najszybciej, a ich udział w przychodach spółki wyniósł 31 proc. (901 mln zł, wzrost o 114 proc. rok do roku).

Sprzedaż w Ameryce Południowej i Stanach Zjednoczonych obejmowała odpowiednio 20 proc. (587 mln zł, +58 proc. r/r) i 9 proc. (262 mln zł, +43 proc. r/r). Natomiast pozostałe rynki, w tym kraje Afryki oraz regionu Azji i Pacyfiku (tzw. APAC) wygenerowały niecałe 2 proc. przychodów.

„Nasza współpraca z funduszem inwestycyjnym MCI i pięcioletnia strategia firmy zakładają objęcie pozycji lidera w regionie CEE, tak aby Esky stał się platformą pierwszego wyboru do organizacji podróży. Aktywnie inwestujemy w działania marketingowe, technologię, doskonalenie obsługi klienta i dalszą automatyzację procesów. W ten sposób chcemy maksymalnie efektywnie zagospodarować popyt na podróże. Nasze wyniki finansowe są rezultatem wysiłku całego zespołu, który sprawił, że w 2022 r. zwiększyliśmy przychody w regionie CEE o 114 proc. w porównaniu z 2021 rokiem” – komentuje Łukasz Habaj.

Sprzedaż pakietów ostro w górę

W swojej pięcioletniej strategii Grupa Esky koncentruje się m.in. na rozwoju tzw. dynamicznego pakietowania. To produkt łączący loty i noclegi w jednej rezerwacji. Jego sprzedaż w 2022 roku wzrosła o 134 proc. wobec 2021 roku, oraz o 77 proc. względem 2019 roku.

„Budujemy pozycję jako platforma do kompleksowej organizacji podróży, rozwijając naszą ofertę tak, by w pełni zaspokoić potrzeby współczesnego klienta. Naszym kluczowym produktem są już nie tylko loty, ale też pakiety city break i wakacje. Przykładamy dużą wagę do elastycznej oferty dynamicznego pakietowania – rozwiązanie to jest bardzo popularne w wielu krajach Europy Zachodniej. Dlatego bardzo cieszy nas to, że tradycyjne biura podróży w Polsce dostrzegają potencjał tego produktu i zaczynają powoli wdrażać go do swojej oferty. Wpłynie to z pewnością na popularyzację tej formy organizacji podróży wśród klientów. Powinniśmy być beneficjentami tej zmiany ze względu na fakt, że technologicznie jesteśmy dużo bardziej zaawansowani niż większość graczy na polskim rynku” – dodaje Łukasz Habaj.

Weronika Szabelewska

Zastępczyni Redaktorki Naczelnej


POWIĄZANE WPISY

Privacy Preference Center