W biurach podróży wciąż najpopularniejsze: Egipt, Grecja, Hiszpania i Turcja

AG

Ostatni tydzień ubiegłego roku w biurach podróży był spokojny. Liczba klientów w porównaniu z analogicznym okresem roku 2013 zmalała o minus 7,1 proc. zaś liczba rezerwacji – o minus 6,5 proc. Raport podsumowujący sprzedaż wyjazdów turystycznych opracowany na podstawie danych systemu rezerwacyjnego MerlinX, który przedstawił PZOT (Polski Związek Organizatorów Turystyki) pokazuje, że imprezy samolotowe w ostatnim tygodniu 2014 roku, stanowiły 88,8 proc. sprzedaży, z dojazdem własnym 6,7 proc. a autokarowe – 5,3 proc. W ostatnim tygodniu, porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego, liczba sprzedanych imprez samolotowych zmalała o minus 7,5 proc., z dojazdem własnym – o minus 10,9 proc, wzrosła zaś liczba imprez autokarowych – o 4,6 proc.

Jeśli chodzi o kierunki, które cieszyły się wśród Polaków największym zainteresowaniem, to liderem , trzeci tydzień z rzędu, była Grecja,, na pozostałych pozycjach w pierwszej dziesiątce znalazły się: Turcja, Egipt, Hiszpania, Włochy, Tunezja, Bułgaria, Portugalia, Maroko, Cypr,.
Jeśli chodzi o najczęściej wybierane przez klientów docelowe lotniska, to pierwszą dziesiątkę zdominowały Grecja (4 lotniska) i Egipt (trzy lotniska). Miejsca na podium zajęły: Antalya, Hurghada, Heraklion.
Najmniej tygodniowe pobyty kosztują w Egipcie – w Sharm El Sheik (2181 zł) i Hurghadzie (2163 zł). Najdrożej jest w Heraklionie (2922 zł) i w Antalyi (2930 zł).

Jeśli chodzi o dynamikę sprzedaży w ostatnich czterech tygodniach, to Raport PZOT pokazuje, że w grudniu sprzedaż oferty zima2015 i lato 2015 zmalała wzrosła ona o minus 8,8 proc. w stosunku do analogicznego okresu roku 2013. Dynamika wzrostu sprzedaży wycieczek autokarowych wyniosła zaledwie 3 proc., imprez z dojazdem własnym – o 6 proc samolotówki zmalały zaś o 10,5 proc.
Od rozpoczęcia sprzedaży Lata 2014 liczba klientów wzrosła o 2,7 proc. Wycieczki samolotowe stanowią 79,2 proc. wszystkich imprez.

Jeśli chodzi o porównanie pierwszej dziesiątki krajów, które w obecnym sezonie najlepiej się sprzedają i porównanie ich sprzedaży w porównaniu z ubiegłym sezonem, to czołówka nie zmienia się. Na pierwszym miejscu znajduje się zaś Egipt (w porównaniu z ubiegłym rokiem +21,6 proc.). Dalej zaś: Grecja (+2,6 proc.), Hiszpania (minus 2,3 proc.), Turcja (minus 6 proc.), Włochy (+14,5 proc.), Tunezja (minus 18,9 proc.), Portugalia (minus 7,6 proc.), Bułgaria (minus 7,8 proc.), Maroko (minus 38 proc.) i Cypr (+7,1).. Zwraca uwagę znaczny wzrost sprzedaży imprez w Tajlandii – znajdującej się na piętnastym miejscu (+168,9 proc.).