Udany rok dla berlińskiej turystyki. 26,5 mln noclegów i 10,4 mln gości w 2022
![](https://www.waszaturystyka.pl/wp-content/uploads/2023/02/berlin.jpg)
10,4 mln gości odwiedziło w ubiegłym roku Berlin, a w hotelach i kwaterach miejskich udzielono około 26,5 mln noclegów. Liczba noclegów w 2022 roku osiągnęła 78 proc. poziomu sprzed pandemii, przy czym liczba gości jest równa około 75 proc. liczby z 2019 roku. Dane podczas konferencji prasowej opublikował Urząd Statystyczny Berlina i Brandenburgii.
Berlin wciąż znajduje się wśród najpopularniejszych celów podróży. Turystyka w mieście znacznie ożywiła się w ubiegłym roku. Głównie wzrosło zainteresowanie podróżami koleją i turystyką kulturową.
“Ubiegłoroczne dane dotyczące turystyki pokazują, że drogi turystów nadal prowadzą do Berlina. Pomimo niestabilnej sytuacji na świecie w 2022 roku udało nam się odbudować turystykę i biznes konferencyjny, które miały kluczowe znaczenie dla siły gospodarczej miasta. Nie chodzi nam jednak tylko o wyniki. Skoncentrowaliśmy się na jakość i zaprezentowaniu Berlin jako centrum różnorodności, z szerokim spektrum rzeczy do zaoferowania poza zwykłymi atrakcjami” – powiedział Stephan Schwarz, senator ds. gospodarki, energii i przedsiębiorstw publicznych.
“Berlin, Londyn, Paryż i Nowy Jork tworzą ligę najbardziej popularnych celów podróży miejskich i jestem przekonany, że w kolejnych latach będziemy obserwowali rozwój turystyki. Oznacza to jednak, że trzeba dalej pracować nad połączeniem Berlina z międzynarodowymi szlakami komunikacyjnymi. Dotyczy to zarówno pociągów z większą liczbą połączeń w obrębie Niemiec i krajów sąsiednich, w szczególności Europy Wschodniej, oraz sieci pociągów nocnych, jak i rozbudowy bezpośrednich połączeń długo- i średniodystansowych z lotniska BER” – dodał Schwarz.
“Berlin umocnił pozycję w pierwszej trójce najpopularniejszych kierunków podróży, obok Paryża i Londynu. Ludzie doceniają naszą kulturę i to, co nasze miasto o globalnym charakterze ma do zaoferowania” – skomentował Burkhard Kieker, dyrektor generalny visitBerlin.
Zmiany w biznesie turystycznym i eventowym po pandemii
Pandemia koronawirusa, wojna i kryzys klimatyczny będą miały długotrwały wpływ na zachowanie osób odwiedzających Berlin. Zrównoważony rozwój staje się coraz ważniejszy, w związku z czym większość gości przyjeżdża pociągiem. Według ankiety przeprowadzonej przez visitBerlin, większość użytkowników pociągów byłaby skłonna spędzić do 10 godzin w pociągu, aby odwiedzić Berlin.
Turystyka kulturalna na fali wzrostu
Frekwencja turystów w berlińskich atrakcjach turystycznych, muzeach i miejscach pamięci również poprawiła się w 2022 roku – odnotowały one około 80 proc. liczby gości z 2019 roku. W teatrach zaobserwowano taką samą liczbę odwiedzających, jak przed pandemią koronawirusa. Stwierdzono to pomocą narzędzia badania rynku, visitBerlin Visitor Insight, opierając się między innymi na danych “Interessenverband der touristischen Attraktionen Berlin” (Intoura).
Najwięcej gości zagranicznych pochodziło z USA
W 2022 roku Berlin odwiedziło więcej gości z zagranicy. Podczas gdy w 2021 roku odsetek noclegów udzielonych gościom z zagranicy wynosił 29 proc., w 2022 roku zaś 38 proc. USA to największy rynek źródłowy, przed Wielką Brytanią, Holandią i Hiszpanią. Jednak nadal najważniejszy jest dla Berlina turysta krajowy (62 proc.). Goście byli coraz bardziej zainteresowani kulturą i gastronomią.
Odbudowa ożywiła branżę
Senacki Departament Gospodarki, Energii i Przedsiębiorstw Publicznych, jak również visitBerlin, nadal wspierają restart berlińskiej branży turystycznej i eventowej poprzez szereg działań. Międzynarodowe kampanie takie jak “Visit the world of Berlin” starały się zachęcić do odwiedzenia Berlina latem. Następnie pod koniec roku przeprowadzono ogólnokrajową kampanię zimową, która skupiła uwagę na licznych przedsiębiorstwach i centrach handlowych w całym mieście, zachęcając turystów do zrobienia zakupów świątecznych w stolicy.
Ogólnoeuropejski “Restart Media Roadshow” z wydarzeniami w Paryżu, Rzymie, Londynie, Warszawie, Amsterdamie, Oslo, Barcelonie i Madrycie, w połączeniu z innymi wydarzeniami dla mediów i influencerów w Nowym Jorku, Los Angeles i Fort Lauderdale, sprawił, że Berlin stał się bardziej widoczny w międzynarodowych mediach turystycznych.
W celu przyciągnięcia nowych konferencji i wydarzeń do Berlina, a tym samym wsparcia branży MICE, visitBerlin Berlin Convention Office powołało w 2022 roku nową grupę zadaniową: MICE Acquisition Taskforce. Jednym z największych środków finansowych dla branży eventowej był Bestival 2022: 800 niemieckich i międzynarodowych przedstawicieli branży eventowej i turystycznej zjechało do Berlina na innowacyjne, świąteczne wydarzenie w dniach 25 i 26 sierpnia.
Berliński Fundusz Kongresowy ustanowiony w kwietniu 2021 roku przez senacki Departament Gospodarki, Energii i Przedsiębiorstw Publicznych w celu wspierania branży konferencyjnej i kongresowej został przedłużony do końca 2023 roku, a całkowite finansowanie na jedno wydarzenie zostało podwojone.
Berlin najbardziej ekologicznym niemieckim miastem dla turystów
POWIĄZANE WPISY
23 lipca 2024
Nowa atrakcja turystyczna w Zagrzebiu. Muzeum Krawatów już otwarte
Od niedawna Zagrzeb może pochwalić się jedynym w swoim rodzaju muzeum dedykowanym…
0 Komentarzy3 Minuty
23 lipca 2024
Odkryj Austrię offline. Projekt iamAUT zaprasza influencerów na cyfrowy detoks
Österreich Werbung, we współpracy z międzynarodowymi influencerami, uruchomił projekt…
0 Komentarzy2 Minuty
22 lipca 2024
Badanie Avis: Polacy coraz chętniej wybierają spontaniczne podróże
Blisko 75 proc. Polaków zdecydowałoby się na spontaniczną podróż, wynika z najnowszego…
0 Komentarzy2 Minuty
19 lipca 2024
Czarnogóra – poznaj letni kalendarz ciekawych wydarzeń
Malownicze krajobrazy, krystaliczne wody Adriatyku i bogata historia kraju tworzą idealne…
0 Komentarzy3 Minuty
19 lipca 2024
Objazdówki Rainbow – inny wymiar odkrywania świata
Rainbow od dawna znany jest jako specjalista od wycieczek objazdowych. I wbrew opiniom,…
0 Komentarzy9 Minuty
18 lipca 2024
Chorwacja na wakacje z psem? Hotele sieci Falkensteiner zapraszają z czworonożnymi towarzyszami podróży
Podróże ze zwierzętami stają się coraz bardziej popularne i powszechne, rośnie też liczba…
0 Komentarzy4 Minuty
18 lipca 2024
PSYjazna Wielkopolska. Kampania zachęca do zwiedzania z czworonogiem
W związku z coraz silniejszym trendem podróżowania z psami Wielkopolska Organizacja…
0 Komentarzy2 Minuty
15 lipca 2024
Sun & Snow: miejsc na wakacje nie zabraknie, ale tańsze oferty szybko znikają
Jak zapewnia firma Sun & Snow miejsc dla turystów nie zabraknie – choć wiele ofert…
0 Komentarzy2 Minuty
11 lipca 2024
eTravel z rekordowym obrotem. W planach 6 mld zł w ciągu pięciu lat
eTravel, firma specjalizująca się w zarządzaniu podróżami służbowymi, osiągnęła w 2023…
0 Komentarzy9 Minuty