Turystyka na Mazowszu ma się coraz lepiej
![Marszałek Adam Struzik i Krzysztof Celuch MM](https://www.waszaturystyka.pl/wp-content/uploads/2018/09/6bb465806b6ded8568b066bf75bd7cde.jpg)
Gdy spojrzeć na ostatnie 20 lat rozwoju turystyki na Mazowszu, widać spektakularną zmianę na lepsze. Dużą część tego rozwoju zawdzięczamy nakładom finansowym z Unii Europejskiej – przekonywał Adam Struzik, marszałek województwa Mazowieckiego podczas XII Sejmiku Turystycznego Województwa Mazowieckiego.
W tym roku Mazowsze obchodzi 20-lecie swojego samorządu, co podczas dorocznego spotkania poświęconego rozwojowi turystyki w tym regionie stało się okazją do podsumowania tych dwóch dekad.
800 mln euro inwestycji
„Przez te 20 lat działałem cały czas w samorządzie i miałem okazję obserwować, jak rozwija się regionu. W 1998 roku mieliśmy budżet 300 mln zł, dziś jest ok 3 mld zł. A jeśli chodzi o wydatki na kulturę i turystykę, to po infrastrukturze i ochronie zdrowia to jest trzeci najbardziej dofinansowany obszar, na który wydajemy kilkaset mln zł rocznie. A gdy spojrzeć na to, jak funkcjonują instytucje, to widać spektakularną zmianę na lepsze” – mówił Adam Struzik podczas inauguracji sejmiku, który w tym roku odbywa się w hotelu Sielanka nad Pilicą.
Adam Struzik przypomnał, że w poprzedniej perspektywie finansowej 2007 – 2013 Mazowsze wydało 800 mln euro na projekty związane z kulturą i turystyką, w tym na rewitalizację zabytków. „Ostatnie 20 lat to był skok cywilizacyjny, od swoistej po PRL-owskiej przaśności do nowoczesnego, prężnie rozwijającego się regionu. A największą naszą siłą są ludzie, którzy ciągle chcą osiągnąć coś więcej” -powiedział.
20 mazowieckich najlepszych atrakcji
Tegoroczny Sejmik Turystyczny Województwa Mazowieckiego nosi hasło „20 NAJ turystyki na Mazowszu”. Przez dwa dni ok. 150 uczestników bierze udział w prelekcjach, warsztatach i wydarzeniach towarzyszących. Dziś po zakończeniu wykładów odbędzie się zwiedzanie Muzeum Kazimierza Pułaskiego w Warce oraz okalającego Parku Krajobrazowego, a wieczorem czeka ich kolacja i wręczenie dyplomów. Patronem medialnym wydarzenia jest portal Waszaturystyka.pl.
Pierwszego dnia słuchacze zapoznali się z kulisami projektu „Focus na Mazowieckie”, organizowanego we współpracy magazynu Focus i National Geographic Traveller z urzędem marszałkowskim.
„Focus miał wskazywać nie tylko najbardziej atrakcyjne miejsca, ale najbardziej interdyscyplinarne. Plebiscyt na 20 najciekawszych miejsc z różnych obszarów miał korespondować z zadaniami samorządów, stąd takie kategorie. Miało to promować całą markę Mazowsza. Projekt, strona internetowa i obiekty były promowane w osobnej kampanii, która trwała miesiąc. Głosowało ponad 25 tys. osób, a plebiscyt budował zaangażowanie i wzmacniał lokalny patriotyzm” – mówiła przedstawicielka magazynu Focus.
Jednym z punktów programu była rozmowa Adama Struzika z Krzysztofem Celuchem, prezesem Celuch Consulting.
W jej trakcie marszałek podsumował rozwój Mazowsza przez 20 lat w czterech obszarach: edukacji, ochrony zdrowia, rozwoju infrastruktury, kultury i turystyki. Zapis rozmowy dostępny jest na naszym profilu na Facebooku.
Jak uniknąć błędów w promowaniu marki
Uczestnicy wysłuchali też wystąpienia Piotra Lutka z BlueFox, mówił o tym, jak wyglądają sukcesy i porażki w rozwoju i promocji marki. “Dynamika rozwoju marki wspierana jest najlepiej przez wiarę lokalnej społeczności w to, co Marka sobą reprezentuje. My w Lublinie uwierzyliśmy, że jesteśmy przestrzenią rozwoju kultury i to się dzieje już poza inicjatywa urzędów, promocją. Natomiast obietnice bez odniesienia do rzeczywistości tylko robią szkodę. No i trzeba analizować, kto ma być odbiorcą naszej komunikacji i czego od niego chcemy? Czy chcemy, żeby tylko przyjechał raz, czy również żeby wrócił?” – pytał Piotr Lutek.
„Trzeba też uważać na to, co komunikujemy, bo odbiorca może to zupełnie inaczej zrozumieć. Np. czym jest wypad na weekend? Każdy rozumie udany weekend inaczej, nie mówmy więc że jakieś miejsce jest idealne na wypad weekendowy” – dodał.
Następnie prof. Teresa Skalska, dziekan Szkoły Głównej Turystyki i Rekreacji powiedziała o problemach turystyki dla osób niepełnosprawnych przypominając, że wbrew powszechnej opinii nie wystarczy usunięcie barier utrudniających poruszanie się. Według niej kluczem do sukcesu w turystyce bez barier jest też odpowiednio przygotowana informacja. Jak mówiła, lepiej w ogóle zrezygnować z tego profilu klienta niż wprowadzać go w błąd.
Mazowsze w rytmie slow
Ostatnią prezentację przed warsztatami przedstawił Mateusz Zmyślony z Grupy Eskadra, odpowiedzialny za rozwój projektu Slow Road. „Opiera się ona na idei slow life, która na szczęście jest coraz bardziej popularna. A czasami prawdziwą wieś najtrudniej znaleźć właśnie na wsi, w dobie przemysłowej produkcji żywności i hodowli. Dla Mazowsza Slow Road to świetny projekt, bo ludzie mieszkający w stolicy i szukający ucieczki z miasta jeździli w Bieszczady, na Mazury, czasami na Pomorze. W ciągu ostatnich dwóch lat udało się nam bardzo dużą część tych ludzi zatrzymać na Mazowszu” – mówił Mateusz Zmyślony.
„Ostatnio duża sieć hotelowa zaczęła uważać nas na za konkurencję, bo mamy ogromną sieć miejsc noclegowych. Jesteśmy takim dużym hotelem, tylko niewidzialnym i rozsianym po Polsce. Jak dotąd w projekcie bierze udział około połowy gospodarstw, które mają dołączyć, a które zdążyliśmy odwiedzić j sprawdzić. A wszyscy chętnie dołączają, bo projekt jest bezpłatny. finansuje go UM Woj. Mazowieckiego i Mazda. Jak dotąd mamy 272 punkty na szlaku, z czego 150 to obiekty noclegowe” – dodał.
POWIĄZANE WPISY
26 lipca 2024
Historyczny rok dla Portu Lotniczego Poznań-Ławica. 18,9 mln zł zysku i nowy prezes zarządu
Port Lotniczy Poznań-Ławica odnotował przełomowe wyniki finansowe za rok 2023, osiągając…
0 Komentarzy3 Minuty
26 lipca 2024
Odkrywaj Wrocław na rowerze
Wrocław odkrywać można na wiele sposobów. Jedną z opcji jest… rower. W ramach akcji…
0 Komentarzy4 Minuty
26 lipca 2024
MultiSport dostępny w ośrodkach Grupy PKL
Grupa PKL łączy sport i rekreację przez cały rok, oferując wyjątkowe atrakcje w swoich…
0 Komentarzy4 Minuty
19 lipca 2024
Travelist.pl: wybrzeże wciąż na topie, ale wrzesień kusi cenami
Zbliżający się koniec lipca zachęcił ekspertów z portalu Travelist.pl do analizy…
0 Komentarzy3 Minuty
18 lipca 2024
Rekordowa frekwencja na Zamku Książ. 220 tys. gości w pierwszym półroczu 2024
Zamek Książ przyciągnął rekordową liczbę 220 tys. turystów w pierwszej połowie 2024 roku.…
0 Komentarzy1 Minuty
17 lipca 2024
PKL podpisuje kontrakt na nowe koleje linowe w Szczawniku. W planach reaktywacja ośrodka narciarskiego w Muszynie
Grupa PKL wraz z Gminą Muszyna planuje reaktywację ośrodka narciarskiego w Szczawniku.…
0 Komentarzy3 Minuty
17 lipca 2024
Hydropolis zorganizuje półkolonie w drugiej połowie sierpnia. Uczestnicy poznają ciekawostki ze świata wody
Centrum wiedzy o wodzie Hydropolis zaprasza najmłodszych na półkolonie, których motywem…
0 Komentarzy3 Minuty
17 lipca 2024
Startuje proces E-Certyfikacji Informacji Turystycznej w Polsce
Polska Organizacja Turystyczna, odpowiedzialna za promocję polskiej turystyki i rozwój…
0 Komentarzy2 Minuty
15 lipca 2024
Nocny bieg po płycie lotniska tym razem w Lublinie. Skywayrun 2024 zaplanowany na połowę października
Bieg Skywayrun Lublin Airport 2024 będzie 19-tym biegiem po pasie startowym lotniska…
0 Komentarzy2 Minuty