Turystyka na Mazowszu ma się coraz lepiej
Gdy spojrzeć na ostatnie 20 lat rozwoju turystyki na Mazowszu, widać spektakularną zmianę na lepsze. Dużą część tego rozwoju zawdzięczamy nakładom finansowym z Unii Europejskiej – przekonywał Adam Struzik, marszałek województwa Mazowieckiego podczas XII Sejmiku Turystycznego Województwa Mazowieckiego.
W tym roku Mazowsze obchodzi 20-lecie swojego samorządu, co podczas dorocznego spotkania poświęconego rozwojowi turystyki w tym regionie stało się okazją do podsumowania tych dwóch dekad.
800 mln euro inwestycji
„Przez te 20 lat działałem cały czas w samorządzie i miałem okazję obserwować, jak rozwija się regionu. W 1998 roku mieliśmy budżet 300 mln zł, dziś jest ok 3 mld zł. A jeśli chodzi o wydatki na kulturę i turystykę, to po infrastrukturze i ochronie zdrowia to jest trzeci najbardziej dofinansowany obszar, na który wydajemy kilkaset mln zł rocznie. A gdy spojrzeć na to, jak funkcjonują instytucje, to widać spektakularną zmianę na lepsze” – mówił Adam Struzik podczas inauguracji sejmiku, który w tym roku odbywa się w hotelu Sielanka nad Pilicą.
Adam Struzik przypomnał, że w poprzedniej perspektywie finansowej 2007 – 2013 Mazowsze wydało 800 mln euro na projekty związane z kulturą i turystyką, w tym na rewitalizację zabytków. „Ostatnie 20 lat to był skok cywilizacyjny, od swoistej po PRL-owskiej przaśności do nowoczesnego, prężnie rozwijającego się regionu. A największą naszą siłą są ludzie, którzy ciągle chcą osiągnąć coś więcej” -powiedział.
20 mazowieckich najlepszych atrakcji
Tegoroczny Sejmik Turystyczny Województwa Mazowieckiego nosi hasło „20 NAJ turystyki na Mazowszu”. Przez dwa dni ok. 150 uczestników bierze udział w prelekcjach, warsztatach i wydarzeniach towarzyszących. Dziś po zakończeniu wykładów odbędzie się zwiedzanie Muzeum Kazimierza Pułaskiego w Warce oraz okalającego Parku Krajobrazowego, a wieczorem czeka ich kolacja i wręczenie dyplomów. Patronem medialnym wydarzenia jest portal Waszaturystyka.pl.
Pierwszego dnia słuchacze zapoznali się z kulisami projektu „Focus na Mazowieckie”, organizowanego we współpracy magazynu Focus i National Geographic Traveller z urzędem marszałkowskim.
„Focus miał wskazywać nie tylko najbardziej atrakcyjne miejsca, ale najbardziej interdyscyplinarne. Plebiscyt na 20 najciekawszych miejsc z różnych obszarów miał korespondować z zadaniami samorządów, stąd takie kategorie. Miało to promować całą markę Mazowsza. Projekt, strona internetowa i obiekty były promowane w osobnej kampanii, która trwała miesiąc. Głosowało ponad 25 tys. osób, a plebiscyt budował zaangażowanie i wzmacniał lokalny patriotyzm” – mówiła przedstawicielka magazynu Focus.
Jednym z punktów programu była rozmowa Adama Struzika z Krzysztofem Celuchem, prezesem Celuch Consulting.
W jej trakcie marszałek podsumował rozwój Mazowsza przez 20 lat w czterech obszarach: edukacji, ochrony zdrowia, rozwoju infrastruktury, kultury i turystyki. Zapis rozmowy dostępny jest na naszym profilu na Facebooku.
Jak uniknąć błędów w promowaniu marki
Uczestnicy wysłuchali też wystąpienia Piotra Lutka z BlueFox, mówił o tym, jak wyglądają sukcesy i porażki w rozwoju i promocji marki. “Dynamika rozwoju marki wspierana jest najlepiej przez wiarę lokalnej społeczności w to, co Marka sobą reprezentuje. My w Lublinie uwierzyliśmy, że jesteśmy przestrzenią rozwoju kultury i to się dzieje już poza inicjatywa urzędów, promocją. Natomiast obietnice bez odniesienia do rzeczywistości tylko robią szkodę. No i trzeba analizować, kto ma być odbiorcą naszej komunikacji i czego od niego chcemy? Czy chcemy, żeby tylko przyjechał raz, czy również żeby wrócił?” – pytał Piotr Lutek.
„Trzeba też uważać na to, co komunikujemy, bo odbiorca może to zupełnie inaczej zrozumieć. Np. czym jest wypad na weekend? Każdy rozumie udany weekend inaczej, nie mówmy więc że jakieś miejsce jest idealne na wypad weekendowy” – dodał.
Następnie prof. Teresa Skalska, dziekan Szkoły Głównej Turystyki i Rekreacji powiedziała o problemach turystyki dla osób niepełnosprawnych przypominając, że wbrew powszechnej opinii nie wystarczy usunięcie barier utrudniających poruszanie się. Według niej kluczem do sukcesu w turystyce bez barier jest też odpowiednio przygotowana informacja. Jak mówiła, lepiej w ogóle zrezygnować z tego profilu klienta niż wprowadzać go w błąd.
Mazowsze w rytmie slow
Ostatnią prezentację przed warsztatami przedstawił Mateusz Zmyślony z Grupy Eskadra, odpowiedzialny za rozwój projektu Slow Road. „Opiera się ona na idei slow life, która na szczęście jest coraz bardziej popularna. A czasami prawdziwą wieś najtrudniej znaleźć właśnie na wsi, w dobie przemysłowej produkcji żywności i hodowli. Dla Mazowsza Slow Road to świetny projekt, bo ludzie mieszkający w stolicy i szukający ucieczki z miasta jeździli w Bieszczady, na Mazury, czasami na Pomorze. W ciągu ostatnich dwóch lat udało się nam bardzo dużą część tych ludzi zatrzymać na Mazowszu” – mówił Mateusz Zmyślony.
„Ostatnio duża sieć hotelowa zaczęła uważać nas na za konkurencję, bo mamy ogromną sieć miejsc noclegowych. Jesteśmy takim dużym hotelem, tylko niewidzialnym i rozsianym po Polsce. Jak dotąd w projekcie bierze udział około połowy gospodarstw, które mają dołączyć, a które zdążyliśmy odwiedzić j sprawdzić. A wszyscy chętnie dołączają, bo projekt jest bezpłatny. finansuje go UM Woj. Mazowieckiego i Mazda. Jak dotąd mamy 272 punkty na szlaku, z czego 150 to obiekty noclegowe” – dodał.
POWIĄZANE WPISY
25 kwietnia 2024
Rankomat.pl: szykuje się rekordowa majówka pod względem wyjazdów za granicę. Najchętniej wybieramy Włochy i Hiszpanię
Majówka w 2024 roku ma być rekordowa pod względem zagranicznych wyjazdów – z Polski…
0 Komentarzy6 Minuty
25 kwietnia 2024
Pierwsza Noc Muzeów w Sopocie już 18 maja
18 maja odbędzie się pierwsza Noc Muzeów w Sopocie. Sopocka Organizacja Turystyczna, we…
0 Komentarzy1 Minuty
25 kwietnia 2024
POT: na majówkę w tym roku wyjedzie czterech na dziesięciu Polaków
Podobnie jak w ubiegłym roku, w pierwszej połowie kwietnia zapytano mieszkańców Polski o…
0 Komentarzy6 Minuty
22 kwietnia 2024
Powstał Polski Klaster Enoturystyczny. Rośnie popularność polskich winnic
Razem z rosnącą liczbą polskich winnic, rozwija się u nas także enoturystyka. W kraju…
0 Komentarzy3 Minuty
22 kwietnia 2024
Inauguracja sezonu letniego na Dolnym Śląsku już 27–28 kwietnia
Oficjalnie letni sezon turystyczny rozpocznie się na Dolnym Śląsku 27–28 kwietnia na…
0 Komentarzy6 Minuty
19 kwietnia 2024
Ryanair wprowadza 24-godzinną wyprzedaż. Loty od 12 euro
Ryanair uruchomił dziś (19 kwietnia) największą 24-godzinną wyprzedaż błyskawiczną w tym…
0 Komentarzy1 Minuty
19 kwietnia 2024
Manifest Krakowski: branża turystyczna Krakowa przedstawia plany zmian dla nowego Prezydenta Miasta
Stowarzyszenie Organizacja Turystyczna Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa, działając…
0 Komentarzy1 Minuty
18 kwietnia 2024
Ponad 4 mln turystów odwiedziło Poznań w 2023 roku
Nieco ponad 4 mln osób przyjechało do Poznania w 2023 roku. Blisko milion z nich…
0 Komentarzy2 Minuty
18 kwietnia 2024
Grupa Polskiego Holdignu Hotelowego wprowadza Kodeks Hotelarza
Kodeks Hotelarza w Grupie Polskiego Holdignu Hotelowego powstał w odpowiedzi na potrzebę…
0 Komentarzy1 Minuty