Trzy miliardy pasażerów lotniczych w roku 2013

archiwum Boeinga

Raport lotniczy za rok 2013, przygotowany przez dr Dariusza Tłoczyńskiego na zlecenie dwutygodnika „Wiadomości Turystyczne” pokazuje, że dla transportu lotniczego, ubiegły rok był kolejnym rokiem dynamicznego rozwoju. W roku 2014 liczba przewiezionych przez linie lotnicze pasażerów przekroczyła 3 mld.

Podobnie jak rok temu, Raport jest bardzo rzetelnie opracowany, szkoda jednak, że publikacja ukazałą się tak późno.
Oto najważniejsze punkty raportu.

Przewozy pasażerskie kolejny już rok wzrosły w stosunku do poprzedniego o 5,3 proc.
Liczba podróży zagranicznych ponownie wzrastała szybciej (5,3 proc.) niż krajowych (4,9 proc.). Największy wzrost ruchu pasażerskiego zanotowano w regionie Azji i Pacyfiku – 9,3 proc., przewieziono tutaj 1,012 mld osób. Z poszczególnych krajów, największą dynamiką ruchu lotniczego mogą pochwalić się Chiny (11,8 proc.) i Zjednoczone Emiraty Arabskie (11,7 proc.).
Liczba oferowanych miejsc w samolotach zwiększyła się o 4,8 proc., na Bliskim Wschodzie aż o 12 proc.
Spośród linii lotniczych, największą dynamiką Air China (57 proc.), UA Airways (56 proc.) i United Airlines (49 proc.).

Pięć największych portów lotniczych w roku 2013 to – czołówka jest niezmienna od kilku lat – Atlanta, Pekin, Londyn, Tokio i Chicago. Dziesięć największych portów lotniczych świata (stawkę uzupełniają: Los Angeles, Dubaj, Paryż, Dallas i Dżakarta) obsługuje 13 proc. pasażerów.
Największą dynamiką zanotowały zaś Dubaj (15 proc.) i Hongkong (6 proc.).

Aż 60 proc. spośród 25 900 samolotów światowej floty pochodzi od dwóch największych producentów – Airbus Industry (7339 egz.) i Boeing Corporation (10 267). Dużo mniej samolotów dostarczają: Bombardier (2134) i Embraer (1832).
Jeśli chodzi o wielkość flot poszczególnych przewoźników, to warto przypomnieć, że raport obejmuje rok 2013. Autor Raportu zwraca uwagę na niewielkie znaczenie polskiego przewoźnika PLL LOT, nawet w porównaniu z liniami europejskimi (40 samolotów).
Największą flotą w roku 2013 dysponowały linie United Airlines (706), pierwszą dziesiątkę uzupełniają zaś: Delta Air Lines (669 samolotów),:), American Airlines (626), Southwest Airlines (544), China Southern (446), FedEx Express (374), China Eastern (358), US Airways (346), ExpressJet (331), Air China (307).
Spośród ok. 300 sojuszów lotniczych na świecie, liczą się te największe: Star Alliance (jego sieć obejmuje 1269 lotnisk w 193 państwach, ponad 18 tys. rejsów dziennie), Sky Team (1052 lotniska w 177 państwach, 16 323 rejsów dziennie) i Oneworld (994 lotniska w 152 krajach, 14 011 rejsów dziennie).
Powołując się na raport Current Maket Outlook, autor prognozuje, że liczba samolotów komunikacyjnych na świecie wrośnie w roku 2033 do liczby 42,2 tys. Największych zakupów dokonają linie lotnicze z regionów Azji i Pacyfiku oraz Europy.

Jeśli chodzi o rynek polski, to autor raportu podkreśla, że ok. 80 proc. udziału w nim stanowią przewozy regularne (przewoźnicy tradycyjni i niskokosztowi).
Przewoźnicy niskokosztowi mieli w roku 2013 48,3 proc. udziału w polskim rynku, przewoźnicy sieciowi – 40,7 proc., zaś czarterowi – 11 proc.
Największy udział w polskim rynku ma Ryanair – 29,95 proc., po nim zaś: LOT i Eurolot – 26,65 proc oraz Wizz Air – 18,46 proc.
W roku 2013 największą dynamikę na naszym rynku odnotował Air Berlin – 194,76 proc. więcej niż w roku 2012. Debiutujące na naszym rynku linie Emirates, zdobyły 1,28 proc. udziału w nim, przewożąc 133 tys. pasażerów.

Jeśli chodzi o polskie porty lotnicze, to największy udział w rynku miała Warszawa (42,71 proc.), przed Krakowem (14,56 proc.), Gdańskiem (11,31 proc.) i Katowicami (10,03 proc.).
Analiza Polaków wylatujących z kraju pokazuje, że najczęściej w roku 2013 latali do Londynu (16,07 proc.), Frankfurtu (5,69 proc.), Oslo (4,75 proc.), Monachium (4,62 proc.) i Paryża (4,52 proc.).

Największą dynamikę przylotów Polaków odnotowały: Berlin (110,10 proc. w porównaniu do roku 2012) i East Midlands (31,57 proc.).
Z kolei na rynku czarterowym w roku 2012 przodowały: przewoźnik Travel Service (878 096 pasażerów, 29,37 proc. rynku) oraz Ente Air (864 609 pasażerów i 28,92 proc. udziału w rynku).
Najwięcej klientów czarterowych poleciało do Antalyi (386 947 i 15,64 proc. rynku), Hurghady (225 533, 9,11 proc), i Sharm El Sheik (158 984, 6,42 proc.).