Trendy wakacyjne na lato 2023. „Raczej w kraju i z rodziną”

Coraz więcej Polaków odkrywa uroki kraju jako celu letniego wypoczynku, wybierając podróże po Polsce. Choć ceny urlopów wzrastają, a popularne miejsca są coraz droższe, aż 23 mln osób zamierza wyjechać na wakacje. Większość, bo aż 11,5 mln – postawi na krajową turystykę, przy czym najpopularniejsze pozostają morze, góry i Mazury.
Prezes Grupy Arche podkreśla, że polscy turyści dopiero teraz zaczynają doceniać piękno swojego kraju, poszukując nowych, nieoczywistych miejsc wypoczynkowych. Pomimo wzrostu cen, atrakcyjne lokalizacje w Polsce przyciągają turystów zarówno z kraju, jak i zagranicy.
W ostatnich latach turyści coraz chętniej szukają nieoczywistych lokalizacji i chcą poznawać nowe miejsca wypoczynkowe w Polsce. Co roku przyciągają one największą liczbę turystów z kraju i z zagranicy. Jednak popularność tych regionów przekłada się na koszty – im bardziej oblegane miejsca, tym wyższe.
„Polacy dopiero odkrywają piękno swojego kraju. Wielu z nich jest ciekawych nowych miejsc w zrewitalizowanych obiektach o dobrym standardzie, położonych w świetnie skomunikowanych rejonach wielkich miast. Dodatkowym kryterium wyboru są lokalne atrakcje, m.in. basen, jezioro, plaża, trasy wycieczkowe, ale także lokalne produkty oraz zdrowa kuchnia, imprezy tematyczne, animacje, sporty wodne, zajęcia fitness, dzięki którym można aktywnie i ciekawie spędzić czas. W tym sezonie widzimy również ogromny wzrost rezerwacji turystów z zagranicy, którzy przez wojnę w Ukrainie obawiali się wizyty u nas jeszcze rok temu” – komentuje Władysław Grochowski, prezes Grupy Arche.
Krócej i drożej
Bez względu na kierunek podróży, w większości popularnych miejscowości turystycznych znaleźć można wybór atrakcji, dostosowanych do zainteresowań. Wśród nich są rozmaite formy rozrywki dla miłośników adrenaliny i sportowych wrażeń lub oferty bardziej relaksacyjne, takie jak rejsy czy wypożyczalnie rowerów wodnych, idealne dla tych, którzy cenią sobie spokojny wypoczynek. Niestety podobnie, jak w przypadku zakwaterowania i wyżywienia, ceny tych atrakcji również wzrosły w tym roku.
„Wzrost cen w naszych hotelach w porównaniu do tego samego koszyka produktów z roku 2022 kształtuje się poniżej inflacji, czyli na poziomie od 5 do 15 proc. Woleliśmy obniżyć naszą marżę i zapewnić sobie większe obłożenie, niż przez zbyt wysokie ceny stać się niedostępnymi dla wielu klientów. Przez to, że ogólnie panuje drożyzna, goście wolą przyjechać na krótszy okres. W tym roku zauważamy spadek pobytów trzydniowych na korzyść dwóch dób hotelowych. Natomiast rezerwacje spływają głównie z wyprzedzeniem kilku tygodni, ale aż 25 proc. weekendowych pobytów wyprzedaje się dopiero na dwa lub trzy dni przed przyjazdem” – potwierdza Władysław Grochowski, prezes Grupy Arche.
Liczy się atmosfera
Polacy zdecydowanie preferują spędzać wakacje i wypoczywać w towarzystwie bliskich. Aż 88 proc. badanych deklaruje, że na główny wyjazd wypoczynkowy na terenie kraju wybierze się w towarzystwie innych osób. Najczęściej jest to cała rodzina wraz z dziećmi – 33 proc. wskazań oraz druga połówka – 32 proc., a następnie znajomi i przyjaciele – 11 proc. Samotne wyjazdy wakacyjne w Polsce planuje jedynie 9 proc. ankietowanych.
„Blisko 76 proc. naszych wakacyjnych gości to rodziny z dziećmi, które często przyjeżdżają również z dziadkami lub znajomymi. Pozostali klienci indywidualni to głównie pary w przedziale wiekowym 25-40 lat. Co ciekawe coraz więcej turystów przyjeżdża do nas w towarzystwie swoich pupili – są to w 90 proc. psy, rzadziej koty i inne zwierzęta. Jako że nasze hotele są dostępne dla każdego, a atrakcje otwarte dla wszystkich turystów oraz lokalnych społeczności, sporo osób korzysta jedynie z wybranych rozrywek np. plaży, restauracji, czy spa w trakcie jednodniowych wypadów i wycieczek, bez opcji noclegowych. Coraz większą popularnością cieszą się również wyjazdy w czerwcu i wrześniu. Jestem optymistą i uważam, że ten sezon dla gości oraz całej branży HoReCa będzie należał do udanych” – podsumowuje prezes Grupy Arche.
POWIĄZANE WPISY
29 września 2023
Accor: inwestycje w Europie Środkowo-Wschodniej. Do sieci dołączą kolejne obiekty, w planach również renowacje
Grupa Accor kontynuuje rozwój swojego portfolio marek midscale i economy w Europie…
0 Komentarzy2 Minuty
28 września 2023
Sun & Snow z nowym systemem ogrzewania. Zredukuje do 40 proc. kosztów
Sun & Snow, rozpoczął wdrażanie zdalnego sterowania ogrzewaniem w zarządzanych przez…
0 Komentarzy1 Minuty
27 września 2023
PHH uhonorowany międzynarodową nagrodą za program Ambasador
Polski Holding Hotelowy jako pierwsza polska firma hotelarska, otrzymał brązową nagrodę…
0 Komentarzy2 Minuty
27 września 2023
B&B Hotels planuje nowe inwestycje przy centrach handlowych
Sieć B&B Hotels, planuje ekspansję na polskim rynku, koncentrując się na projektach typu…
0 Komentarzy3 Minuty
20 września 2023
Raport Nocowanie.pl: zagraniczni turyści doceniają wakacje w Polsce. Jedna piąta obiektów widzi, że przyjeżdża ich więcej
Umiarkowane ceny, czystość, dobra lokalizacja, sprzyjająca wypoczynkowi, smaczna kuchnia…
0 Komentarzy3 Minuty
14 września 2023
IGHP: sierpień poprawił wyniki wakacji w hotelach wypoczynkowych
Większość hotelarzy dobrze ocenia miniony sezon wakacyjny – wynika z najnowszej ankiety…
0 Komentarzy7 Minuty
12 września 2023
Noclegowo.pl: Polacy zwiększyli budżet na wakacje 2023. Gdańsk i Zakopane najpopularniejszymi celami wyjazdów
Sezon wakacyjny 2023 dobiegł końca. Tegoroczne lato pokazało, że Polacy w większości…
0 Komentarzy3 Minuty
12 września 2023
Sun & Snow: w wakacje największe obłożenie w długi weekend w sierpniu
Firma Sun & Snow, która zarządza wynajmem 2,5 tys. apartamentów w miejscowościach…
0 Komentarzy3 Minuty
11 września 2023
Nocowanie.pl: wzrasta liczba wrześniowych rezerwacji. Polacy nie rezygnują z wyjazdów
Wrzesień to czas, kiedy większość z nas kojarzy ze szkołą, pracą i początkiem jesieni.…
0 Komentarzy2 Minuty