Trendy turystyczne 2024: aktywność, wartościowe doświadczenia i wzrost zainteresowania ekologią
W 2024 roku podróże stają się bardziej ukierunkowane na wartości, doświadczenia, aktywność oraz coraz częściej ekologię. Według ekspertów z IdoBooking turystyka ewoluuje w kierunku bardziej zrównoważonego i świadomego podejścia do podróżowania.
Stabilizacja i doświadczenia, to dwa słowa, które określają tendencje dominującą branżę najmu krótkoterminowego w 2024 roku.
„Niewątpliwie w branży turystycznej nadchodzi czas stabilizacji, charakteryzujący się mniej dynamiczną, ale silną tendencją wzrostową. Obserwujemy wyraźne oznaki unormowana sytuacja na rynku po dwóch latach po pandemii. Prognozy wskazują na dalszy wzrost turystyki i rozwój rynku” – mówi Agata Krężel, product manager z IdoBooking.
Mimo to pandemiczne przyzwyczajenia nadal kształtują preferencje podróżujących. Pomimo stabilizacji, ludzie pamiętają o ograniczeniach i utracie możliwości wyboru podczas lockdownu. To zaś wpływa na to, jak podróżują. Kolejne czynniki, które wprowadzają zmiany w turystyce to sytuacja geopolityczna i ekonomiczna. Jakie więc trendy będą obowiązywać w 2024 roku? Oto przewidywania ekspertów IdoBooking.
Udogodnienia i nowy wymiar podróży
Pomimo wysokiej inflacji rośnie zainteresowanie turystów luksusowymi udogodnieniami. Podróżujący coraz częściej wybierają krótsze, lecz bardziej jakościowe wyjazdy. Wśród wymagań podróżujących pojawia się oczekiwanie na konkretne udogodnienia, takie jak baseny czy strefy wellness.
„Widzimy tendencję, że goście obsługiwanych przez nas obiektów noclegowych, wybierają wyjazdy krótsze, ale do miejsc, w których są konkretne udogodnienia. Turyści wolą postawić na atrakcje, których nie mają na co dzień” – zaznacza Agata Krężel.
„Powoli przemijają czasy dwutygodniowych wyjazdów nad morze, podczas których główną atrakcję stanowi przebywanie na zatłoczonej plaży. Wyjściowa cena samego noclegu jest wysoka, więc stawiamy na wartości dodane w postaci konkretnych udogodnień. Nawet kosztem długości pobytu” – dodaje.
Aktywna turystyka z naciskiem na doświadczenia
Zgodnie z obserwacjami ekspertów, w turystyce następuje przesunięcie w preferencjach społeczeństwa. Turyści coraz częściej wybierają miejsca, które pozwolą im na nowe doświadczenia.
„Podróżujący preferują krótsze, lecz bardziej aktywne i wypełnione atrakcjami wyjazdy. Wzrasta zainteresowanie turystyką nastawioną na nowe doznania, zrównoważony rozwój i troskę o własne dobre samopoczucie” – podkreśla Agata Krężel.
Doświadczenia mogą dotyczyć zarówno podróży objazdowych, wyjazdów z warsztatami samorozwoju czy też wycieczek do nietypowych krajów lub miast.
Podróże poza utartymi szlakami
W 2024 roku rosnąć będzie zainteresowanie eksplorowaniem miejsc mniej oczywistych. Zmienią się także preferencje turystów w kontekście samego planowania podróży.
„Coraz częściej widzimy, że goście podróżują w oparciu o miejsca oznaczone na mapach Google, czy też porady influencerów znanych z mediów społecznościowych. To zaś sprawia, że popularność zyskują miasta i miejscowości, które dotąd nie cieszyły się większym zainteresowaniem. Szczególnie widać, że rośnie zapotrzebowanie na pokoje czy też apartamenty w mniejszych ośrodkach, w których można odpocząć lub poznać prawdziwą kulturę danego miejsca – podkreśla Agata Krężel.
Nowe style pracy a turystyka
Tak jak dotąd, w 2024 roku będziemy obserwować trend „workation” oraz umocnienie się roli digital nomadów. To z powodu rosnącej elastyczności, która umożliwia łączenie pracy z podróżowaniem. Jest to również pokłosie popandemicznego podejściu do równowagi między pracą a życiem prywatnym.
„Niezwykle ciekawym jest fakt, że Polska zaczyna być postrzegana jako atrakcyjne miejsce do pracy zdalnej. Potwierdza to m.in. popularny ranking, gdzie w tym momencie Kraków znajduje się na wysokim, 12 miejscu na świecie i drugim w Europie” – mówi Agata Krężel.
Turystyka koncertowa
Koncerty najpopularniejszych artystów mają znaczący wpływ na gospodarkę miast, w których odbywają się występy. Zjawisko to było ostatnio szeroko komentowane jako efekt Taylor Swift. Amerykańska gwiazda przyciąga na swoje występy setki tysięcy fanów. Korzystają na tym przedsiębiorcy z miast, w których koncertuje.
„Koncerty popularnych wykonawców napędzają turystykę, wzmagając popyt na noclegi, restauracje i inne usługi związane z branżą turystyczną. To zjawisko staje się kluczowym czynnikiem dla lokalnych gospodarek, przyczyniając się do ich rozwoju i ożywienia. Po ogłoszeniu dat koncertów dla trasy koncertowej Taylor Swift, zapotrzebowanie na nocleg w Warszawie wzrosło o ponad 2000 proc. Dostosowanie ceny to zapotrzebowania uwarunkowanego wydarzeniami staje się jeszcze bardziej kluczowe w kształtowaniu polityki cenowej obiektów noclegowych” – wyjaśnia Agata Krężel.
POWIĄZANE WPISY
13 kwietnia 2024
Prawdziwie włoskie wakacje w regionie Emilia-Romania
Polacy z roku na rok coraz bardziej doceniają Emilię-Romanię jako kierunek wypoczynku.…
0 Komentarzy4 Minuty
19 marca 2024
Andrzej Ilków nowym prezesem PPL S.A.
Andrzej Ilków został powołany przez Radę Nadzorczą Spółki Polskie Porty Lotnicze na…
0 Komentarzy4 Minuty
18 marca 2024
Analiza cinkciarz.pl: efekty przystąpienia Rumunii i Bułgarii do Strefy Schengen na ceny, turystykę i e-commerce
Cinkciarz przedstawił analizę wpływu przystąpienia Rumunii i Bułgarii do strefy Schengen…
0 Komentarzy3 Minuty
18 marca 2024
Wakacje.pl startuje z nową kampanią rekrutacyjną kreowaną przez sztuczną inteligencję
Wakacje.pl stworzyły nową kampanię rekrutacyjną, a jej przygotowanie „zleciły” sztucznej…
0 Komentarzy3 Minuty
14 marca 2024
Rekordowa liczba noclegów Polaków w Dreźnie
Drezno i Kraina Łaby odbudowują turystykę do poziomu sprzed pandemii. Polacy liderem…
0 Komentarzy2 Minuty
14 marca 2024
Dubaj Gov Games 2024 zabrała zawodników na szczyt Burdż Chalifa
W tym roku piąta edycja Gov Games osiągnęła nowy poziom dzięki nowej, dodatkowej rundzie…
0 Komentarzy2 Minuty
13 marca 2024
Ras Al Khaimah i Oman zachęcają do odwiedzenia obu miejsc podczas jednej podróży
Visit Ras Al Khaimah oraz Ministerstwo Turystyki Omanu stworzyły letnią kampanię…
0 Komentarzy2 Minuty
13 marca 2024
Esky.pl wprowadza nową platformę łącząca inspiracje podróżnicze z wyszukiwaniem okazyjnych cen biletów lotniczych
Dla wielu Polaków planujących urlop, pogoda, koszt podróży, ciekawy kierunek i dostępne…
0 Komentarzy3 Minuty
13 marca 2024
Kiwi.com: Rzym najchętniej wybieranym miejscem na Wielkanoc
Rzym od lat jest chętnie wybierany w okresie świąt Wielkanocy i wedle analizy Kiwi.com, w…
0 Komentarzy2 Minuty