Travelist.pl: Zmiana preferencji majówkowych Polaków. Mniej city breaków, więcej natury

fot. archiwum travelist.pl

Majówka 2025 przyniosła wyraźne zmiany w preferencjach wyjazdowych Polaków – wynika z danych Travelist.pl. Zmniejszone zainteresowanie city breakami oraz rosnące poszukiwanie spokojniejszych miejsc w otoczeniu natury odegrały kluczową rolę w kształtowaniu tegorocznych trendów.

W 2025 roku liczba transakcji na majówkę była o 35 proc. w porównaniu do 2024 roku. Jednym z możliwych czynników wpływających na tę zmianę był wzrost cen – średnia cena noclegu w tym okresie wzrosła o 5,5 proc., podczas gdy w 2024 roku wzrost wyniósł 1,7 proc. Średni koszt pobytu w dwuosobowym pokoju hotelowym o standardzie 4 lub 5 gwiazdek z wyżywieniem w pakiecie wyniósł 626 zł. Dla porównania, poza terminem majówki w maju 2025 roku cena ta wyniosła średnio 510 zł, co oznacza różnicę o 19 proc.

„Widzimy, że Polacy coraz częściej podejmują decyzje wyjazdowe w sposób świadomy i pragmatyczny. Ceny mają znaczenie – również przy planowaniu krótszych pobytów. Długi weekend nadal cieszy się popularnością, ale obserwujemy rosnącą skłonność do podróżowania poza jego szczytem, kiedy można skorzystać z atrakcyjniejszych cen i większej dostępności ciekawych ofert” – powiedziała Eliza Maćkiewicz, Head of Commercial w Travelist.pl.

Polacy wybierają naturę

W analizowanym okresie zaobserwowano również zmianę kierunków podróży. Udział city breaków spadł o 43 proc., względem roku poprzedniego. Jednocześnie wzrosło zainteresowanie wyjazdami w otoczenie natury – nad morze o 17 proc., a w góry o 8 proc.

„To wyraźny sygnał, że podróżni coraz częściej szukają kontaktu z naturą, przestrzeni i spokoju. Co ciekawe, nad Bałtykiem średnie ceny wzrosły jedynie o 1 proc. w stosunku do ubiegłego roku, podczas gdy w miastach – aż o 26 proc. To również mogło wpłynąć na zmianę podróżniczych preferencji” – dodała Eliza Maćkiewicz.

Kołobrzeg wraca na szczyt, Szklarska Poręba nie traci pozycji

Wśród najczęściej wybieranych miejscowości znalazły się zarówno lokalizacje nadmorskie, jak i górskie. Na pierwszym miejscu uplasował się Kołobrzeg, odpowiadający za 13 proc. wszystkich transakcji. Kolejne miejsca zajęły Szklarska Poręba (9 proc.), Wisła, Świnoujście i Szczyrk – każda z tych lokalizacji miała po 4 proc. udziału.

Pomimo niższej ogólnej liczby rezerwacji, dane pokazują większe rozproszenie kierunków wyjazdowych oraz zróżnicowanie decyzji podróżnych. Obserwuje się rosnące zainteresowanie mniejszymi miejscowościami, które oferują warunki sprzyjające spokojnemu wypoczynkowi.