Travelist: bon turystyczny wykorzystany w 15 proc.

Polacy wydali do tej pory 519 mln zł w formie bonu turystycznego. To zaledwie 15 proc. z przysługujących im, zadeklarowanych przez rząd ok. 3,5 mld zł. Minęła już ponad połowa okresu, w którym można skorzystać z bonu – będzie to możliwe do 31 marca 2022 roku.
Eksperci portalu Travelist postanowili przyjrzeć się bliżej sytuacji na rynku turystycznym i dowiedzieć się, w jakim stopniu Polacy wykorzystują przygotowane przez rząd rozwiązanie. Jak wynika z danych ZUS, do 18 czerwca 2021 roku Polacy zrealizowali 795 tys. płatności bonami na łączną kwotę 519 mln zł. Choć sama kwota może wydawać się duża, stanowi zaledwie 32 proc. z całej puli aktywowanych do tej pory bonów (1,6 mld zł).
– Wpływ na taki wynik miały przede wszystkim przedłużające się restrykcje – otwarcie hoteli i obiektów noclegowych było bowiem kilkukrotnie opóźniane i ostatecznie nastąpiło dopiero 8 maja tego roku. Wpływ na decyzje zakupowe miała też pogoda – deszczowa i pochmurna wiosna nie sprzyjała wakacyjnym planom, a pierwsze naprawdę słoneczne dni nadeszły dopiero niedawno, na przełomie maja i czerwca – zauważają specjaliści z Travelist.
Z ich analizy wynika, że szczyt zainteresowania bonem turystycznym nastąpił zaraz po wprowadzeniu tego rozwiązania w sierpniu 2020 roku. W tamtym czasie aż 37 proc. transakcji w systemie rezerwacyjnym było w całości lub częściowo opłacane z wykorzystaniem bonu.
Po wakacjach zainteresowanie stopniowo spadało aż do poziomu ok. 10 proc. w listopadzie i grudniu. Właściciele hoteli spodziewają się jednak szybkiego wzrostu liczby płatności bonem w najbliższych miesiącach – przed nami przecież sezon wakacyjny, najgorętszy zarówno pod względem temperatury, jak i ruchu turystycznego.
Dużo do wzięcia
Różnica między liczbą dostępnych, aktywowanych i zrealizowanych bonów jest kolosalna. Ogłaszając założenia bonu turystycznego rząd deklarował, że przeznacza na wsparcie branży ok. 3,5 mld złotych – to kwota dostępnych bonów, która jest w puli do końca marca 2022 r.
Jednak jak wynika z raportów ZUS, Polacy nie pobrali nawet połowy z nich. Wartość aktywowanych do tej pory bonów – czyli takich, po które faktycznie zgłosiły się uprawnione osoby – to 1,6 mln zł, czyli zaledwie 45 proc. całej puli. Sytuacja wygląda jeszcze gorzej, kiedy spojrzymy ile bonów zostało faktycznie wykorzystanych – to niespełna 15 proc. całej puli. Czasu na skorzystanie ze wsparcia też jest coraz mniej – minęło już 11 z wspomnianych wcześniej 19 miesięcy.
Wioletta Kleczka, Commercial Director w Travelist, powiedziała: „Hotelarze wiązali duże nadzieje z bonem turystycznym. Wystarczy spojrzeć na liczby – w ofercie Travelist jest kilkaset hoteli z całej Polski i zdecydowana większość z nich przystąpiła do tego programu, udostępniając gościom taki sposób płatności. Po rozmowach z właścicielami i menedżerami tych obiektów widzimy, że oczekiwania względem bonów są naprawdę duże – każdy chce choć trochę podreperować budżet, do wykorzystania pozostaje blisko 3 mld złotych, a bon nie jest przecież bezterminowy. Jeśli zainteresowanie utrzyma się na niskim poziomie, to istnieje ryzyko, że część z tych środków po prostu przepadnie.”
Rzeczywiste wsparcie bonu
Przedstawiciele branży podkreślają, że podróżni, którzy mieli już okazję skorzystać z bonu turystycznego, pozytywnie wypowiadają się na jego temat. Najpopularniejsze i najczęściej wybierane rozwiązania, na które decydują się Polacy, to m.in. rezerwacja bardziej komfortowych pokoi, zakup urozmaiconych pakietów usług hotelarskich, a przede wszystkim przedłużenie urlopu o dodatkowe dni.
Ze statystyk udostępnionych przez Travelist wynika, że klienci korzystający z bonu rezerwują średnio o 10 proc. dłuższe wyjazdy od tych, którzy podróżują bez niego. Dużą różnicę widać też w wartościach transakcji – klienci korzystający z bonu przeznaczają na wypoczynek średnio 27 proc. więcej, niż pozostali.
Wioletta Kleczka dodała: „Te liczby najlepiej pokazują, że bon działa zgodnie z założeniami i faktycznie wspiera obie strony transakcji – podróżnych i branżę turystyczną. Zachęcamy wszystkich, którzy mogą z niego skorzystać, żeby to zrobili. Jeśli zaplanowanie dłuższego urlopu będzie trudne, środki z bonu można też przeznaczyć np. na weekendowy wyjazd. Możliwości jest mnóstwo, a do wykorzystania pozostała naprawdę spora kwota.”
www.bonturystyczny.polska.travel
POWIĄZANE WPISY
7 lipca 2022
Air Astana przywraca odprawę online na loty międzynarodowe
Air Astana wznowiła odprawę online dla pasażerów podróżujących niektórymi…
0 Komentarzy1 Minuty
7 lipca 2022
LOT połączył Rzeszów z Rijeką
Wakacyjna siatka połączeń w porcie lotniczym Rzeszów-Jasionka jest już kompletna. W nocy…
0 Komentarzy1 Minuty
7 lipca 2022
Projekt rządu: 12 miesięcy więcej na zwrot środków pożyczonych z TFZ
5 lipca Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu…
0 Komentarzy2 Minuty
6 lipca 2022
Waldemar Miszczyszyn nowym prezesem Holtur
Waldemar Miszczyszyn na początku miesiąca został powołany na stanowisko prezesa zarządu i…
0 Komentarzy1 Minuty
6 lipca 2022
Louvre Hotels Group: zatrzymaj się w hotelu na całe życie
Louvre Hotels Group od lipca do września w trzech polskich miastach będzie prezentować…
0 Komentarzy3 Minuty
6 lipca 2022
Hotel Senator w gronie Polskich Hoteli Niezależnych
Hotel Senator jest resortowym hotelem w Dźwirzynie posiadającym 256 pokoi. Twórcy hotelu…
0 Komentarzy3 Minuty
6 lipca 2022
Rusza pierwszy Małopolski Festiwal Balonowy – Odlotowa Małopolska
Małopolska Organizacja Turystyczna wraz z Województwem Małopolskim i Kraków Balloon Team…
0 Komentarzy2 Minuty
6 lipca 2022
Lotnisko w Krakowie – czerwiec prawie jak przed pandemią
W czerwcu lotnisko w Krakowie obsłużyło prawie 719 tys. pasażerów, o 4 proc. mniej…
0 Komentarzy1 Minuty
6 lipca 2022
Dominika Jurkowska na czele marketingu Exim Tours
Dominika Jurkowska, odpowiedzialna do tej pory w Exim Tour za rozwój sieci agencyjnej,…
0 Komentarzy1 Minuty
[…] Travelist: bon turystyczny wykorzystany w 15 proc. […]