Travelist: bon turystyczny wykorzystany w 15 proc.

Polacy wydali do tej pory 519 mln zł w formie bonu turystycznego. To zaledwie 15 proc. z przysługujących im, zadeklarowanych przez rząd ok. 3,5 mld zł. Minęła już ponad połowa okresu, w którym można skorzystać z bonu – będzie to możliwe do 31 marca 2022 roku.
Eksperci portalu Travelist postanowili przyjrzeć się bliżej sytuacji na rynku turystycznym i dowiedzieć się, w jakim stopniu Polacy wykorzystują przygotowane przez rząd rozwiązanie. Jak wynika z danych ZUS, do 18 czerwca 2021 roku Polacy zrealizowali 795 tys. płatności bonami na łączną kwotę 519 mln zł. Choć sama kwota może wydawać się duża, stanowi zaledwie 32 proc. z całej puli aktywowanych do tej pory bonów (1,6 mld zł).
– Wpływ na taki wynik miały przede wszystkim przedłużające się restrykcje – otwarcie hoteli i obiektów noclegowych było bowiem kilkukrotnie opóźniane i ostatecznie nastąpiło dopiero 8 maja tego roku. Wpływ na decyzje zakupowe miała też pogoda – deszczowa i pochmurna wiosna nie sprzyjała wakacyjnym planom, a pierwsze naprawdę słoneczne dni nadeszły dopiero niedawno, na przełomie maja i czerwca – zauważają specjaliści z Travelist.
Z ich analizy wynika, że szczyt zainteresowania bonem turystycznym nastąpił zaraz po wprowadzeniu tego rozwiązania w sierpniu 2020 roku. W tamtym czasie aż 37 proc. transakcji w systemie rezerwacyjnym było w całości lub częściowo opłacane z wykorzystaniem bonu.
Po wakacjach zainteresowanie stopniowo spadało aż do poziomu ok. 10 proc. w listopadzie i grudniu. Właściciele hoteli spodziewają się jednak szybkiego wzrostu liczby płatności bonem w najbliższych miesiącach – przed nami przecież sezon wakacyjny, najgorętszy zarówno pod względem temperatury, jak i ruchu turystycznego.
Dużo do wzięcia
Różnica między liczbą dostępnych, aktywowanych i zrealizowanych bonów jest kolosalna. Ogłaszając założenia bonu turystycznego rząd deklarował, że przeznacza na wsparcie branży ok. 3,5 mld złotych – to kwota dostępnych bonów, która jest w puli do końca marca 2022 r.
Jednak jak wynika z raportów ZUS, Polacy nie pobrali nawet połowy z nich. Wartość aktywowanych do tej pory bonów – czyli takich, po które faktycznie zgłosiły się uprawnione osoby – to 1,6 mln zł, czyli zaledwie 45 proc. całej puli. Sytuacja wygląda jeszcze gorzej, kiedy spojrzymy ile bonów zostało faktycznie wykorzystanych – to niespełna 15 proc. całej puli. Czasu na skorzystanie ze wsparcia też jest coraz mniej – minęło już 11 z wspomnianych wcześniej 19 miesięcy.
Wioletta Kleczka, Commercial Director w Travelist, powiedziała: „Hotelarze wiązali duże nadzieje z bonem turystycznym. Wystarczy spojrzeć na liczby – w ofercie Travelist jest kilkaset hoteli z całej Polski i zdecydowana większość z nich przystąpiła do tego programu, udostępniając gościom taki sposób płatności. Po rozmowach z właścicielami i menedżerami tych obiektów widzimy, że oczekiwania względem bonów są naprawdę duże – każdy chce choć trochę podreperować budżet, do wykorzystania pozostaje blisko 3 mld złotych, a bon nie jest przecież bezterminowy. Jeśli zainteresowanie utrzyma się na niskim poziomie, to istnieje ryzyko, że część z tych środków po prostu przepadnie.”
Rzeczywiste wsparcie bonu
Przedstawiciele branży podkreślają, że podróżni, którzy mieli już okazję skorzystać z bonu turystycznego, pozytywnie wypowiadają się na jego temat. Najpopularniejsze i najczęściej wybierane rozwiązania, na które decydują się Polacy, to m.in. rezerwacja bardziej komfortowych pokoi, zakup urozmaiconych pakietów usług hotelarskich, a przede wszystkim przedłużenie urlopu o dodatkowe dni.
Ze statystyk udostępnionych przez Travelist wynika, że klienci korzystający z bonu rezerwują średnio o 10 proc. dłuższe wyjazdy od tych, którzy podróżują bez niego. Dużą różnicę widać też w wartościach transakcji – klienci korzystający z bonu przeznaczają na wypoczynek średnio 27 proc. więcej, niż pozostali.
Wioletta Kleczka dodała: „Te liczby najlepiej pokazują, że bon działa zgodnie z założeniami i faktycznie wspiera obie strony transakcji – podróżnych i branżę turystyczną. Zachęcamy wszystkich, którzy mogą z niego skorzystać, żeby to zrobili. Jeśli zaplanowanie dłuższego urlopu będzie trudne, środki z bonu można też przeznaczyć np. na weekendowy wyjazd. Możliwości jest mnóstwo, a do wykorzystania pozostała naprawdę spora kwota.”
www.bonturystyczny.polska.travel
POWIĄZANE WPISY
6 lutego 2023
Żeglarskie Mistrzostwa Kobiet odbędą się ponownie w Sopocie
Po pierwszej zeszłorocznej edycji regat Women On Water, Żeglarskie Mistrzostwa Kobiet…
0 Komentarzy3 Minuty
6 lutego 2023
IMTM 2023: spodziewamy się około 20 tys. odwiedzających
W dniach 14-15 lutego 2023 roku odbędą się w Tel Awiwie po raz 29. Międzynarodowe Targi…
0 Komentarzy1 Minuty
3 lutego 2023
PIT objął patronat nad Akademią Liderek Turystyki
Polska Izba Turystyki jako organizacja zrzeszająca przedsiębiorców turystycznych i…
0 Komentarzy1 Minuty
2 lutego 2023
Polskie lotniska regionalne obsłużyły prawie 27 mln pasażerów w 2022
Związek Regionalnych Portów Lotniczych opublikował statystyki dotyczące ruchu…
0 Komentarzy3 Minuty
2 lutego 2023
Alfred Wagner prezesem Wrocławskiej Organizacji Turystycznej
31 stycznia Agnieszka Szymerowska złożyła rezygnację z funkcji prezesa zarządu…
0 Komentarzy3 Minuty
1 lutego 2023
Rusza czwarta edycja programu Poznaj Lublin z Przewodnikiem
Już 4 lutego rozpocznie się kolejna edycja programu „Poznaj Lublin z Przewodnikiem”,…
0 Komentarzy3 Minuty
1 lutego 2023
Hotel Nobu zostanie otwarty w Ras Al Khaimah
Wielkoformatowa inwestycja na wyspie Marjan o łącznej powierzchni 70 tys. metrów…
0 Komentarzy3 Minuty
1 lutego 2023
Tatry Super Ski z promocją na wybrane skipassy
Największy projekt narciarskiej w Polsce – Tatry Super Ski – 30 stycznia ruszył z kolejną…
0 Komentarzy3 Minuty
31 stycznia 2023
Wakacje.pl: prezes UOKiK się pomylił, nie wpływamy na wysokość cen
Wakacje.pl S.A. wydały oświadczenie w związku z dzisiejszym komunikatem Urzędu Ochrony…
0 Komentarzy1 Minuta
[…] Travelist: bon turystyczny wykorzystany w 15 proc. […]