Tourism Economics: 60 mln zagranicznych noclegów w Niemczech w 2022 roku

Niemcy, Berlin
Berlin / fot. Florian Wehde / Unsplash

Według analityków Tourism Economics, Niemcy zakończą 2022 rok z liczbą 60 mln zagranicznych noclegów. Jak do tej pory wiadomo na pewno, że do września liczba ta wynosi 50,6 mln. Oznaczałoby to, że Niemcy odbudowali około trzech czwartych swojego rynku turystyki przyjazdowej z 2019 roku. Rekord pobili natomiast Polacy – do Niemiec pojechało ich latem więcej niż przed pandemią.

Zdaniem międzynarodowych ekspertów branży turystycznej niemiecka turystyka przyjazdowa wyraźnie odżyła. To wyniki najnowszych badań Panelu Ekspertów Branży Turystycznej DZT. Tym samym ocena bieżącej sytuacji biznesowej wzrosła z minus 40 do plus 25 (w skali od minus 100 do plus 100) od I do IV kwartału 2022 roku. Oczekiwania biznesowe na kolejne miesiące, które w pierwszej połowie roku 2022 po rozpoczęciu wojny na Ukrainie spadły z plus 74 do plus 55, teraz ustabilizowały się.

Latem więcej polskich turystów niż w 2019

Poprawę wyników turystyki przyjazdowej do Niemiec można było zauważyć w sezonie letnim 2022. Wolumen noclegów rezerwowanych przez zagranicznych gości osiągnął w III kwartale około 85 proc. poziomu sprzed kryzysu pandemicznego. Jeszcze lepsze wyniki w miesiącach letnich osiągał rynek polski. Wszystkie miesiące od maja 2022 były dla turystyki przyjazdowej z Polski rekordowe i lepsze niż w przedpandemicznym roku 2019. Z punktu widzenia DZT atrakcyjne, zrównoważone oferty i dalszy postęp w transformacji cyfrowej są niezbędne do umocnienia pozycji Niemiec jako celu podróży w coraz większej konkurencji między destynacjami.

Prognozuje się 67 mln zagranicznych noclegów w 2023

Analitycy z Tourism Economics potwierdzają wysoką chęć do podróżowania i prognozują dalszy wzrost z 60 do 67 milionów noclegów gości zagranicznych w Niemczech w 2023 roku. Równocześnie 90 proc. ankietowanych ekspertów branżowych DZT spodziewa się wzrostu cen w 2023 r. z powodu inflacji i wyższych kosztów energii. Ponad jedna trzecia top managerów twierdzi jednak,
że umiarkowane podwyżki cen nie wpłynęłyby na popyt klientów na oferty turystyczne w Niemczech. 57 proc. spodziewa się niewielkiego spadku popytu z powodu podwyżek cen.

Według Federalnego Urzędu Statystycznego liczba noclegów gości z zagranicy wzrosła od stycznia do września 2022 r. do 50,6 mln, co odpowiada 72 proc. tego samego okresu w 2019 r. Największymi rynkami źródłowymi dla Niemiec były Holandia, Szwajcaria, USA, Austria i Polska. Z rynku polskiego od stycznia do listopada 2022 roku odnotowano o 968 tys. noclegów więcej w stosunku do tego samego okresu 2021 roku (wzrost o 40,5 proc.).

Niemcy – nowa kampania zachęcająca do podróży w listopadzie i grudniu