Szybenik – turystyka to pasja a nie tylko zarabianie pieniędzy

Turystyka jest dla mieszańców naszego regionu nie tylko jedną z gałęzi przemysłu, ale pasją i sposobem – powiedziała w rozmowie z przedstawicielem portalu WaszaTurystyka.pl, Željana Šikić dyrektor Wspólnoty Turystycznej Województwa Szybenicko-Kninskiego.
W ubiegłym roku województwo szybenicko-knińskie w Chorwacji odwiedziło 882 621 turystów, którzy wykupili 5 628 166 noclegów. Turystyka dała w ubiegłym roku do wojewódzkiego PKB 860 mln euro zaś turystyka razem z okołoturystycznymi sektorami – 1,2 mld euro.
Željana Šikić powiedziała: „Szybenik przez lata był miastem przemysłowym. Po upadku zakładów pracy i zmniejszeniu znaczenia przemysłu, władze postawiły na turystykę. Jako region mamy ogromny potencjał. Trudno wymienić co jest naszym największym atutem. Mamy w województwie dwa ważne parki narodowe – archipelag Kornaty i wodospady rzeki Krka, mamy wspaniały Szybenik znajdujący się na liście światowego dziedzictwa UNESCO, Knin, liczne fortece, kościoły. Turystyka w województwie nabrała wielkiego znaczenia. Jest w tej chwili główna gałęzią przemysłu w województwie.
W rozpoczynającym się sezonie oczekujemy wzrostu liczby turystów na poziomie 7 proc. Sytuacja geopolityczna sprawia, że wielu Europejczyków latających do tej pory na wakacje do krajów arabskich, w tym roku wybiera kierunki uważane za bezpieczne. A takim jest bez wątpienia Chorwacja.Oczekujemy, że stopniowo sezon przyjazdowy będzie się wydłużał. Przygotowujemy się do tego, min. zwiększając liczbę łóżek. Obecnie w województwie dysponujemy 79 215 łóżkami. W tym tylko 10 196 to hotele. Największa liczba łóżek – 56 920 – znajduje się na kwaterach prywatnych i apartamentach.
Jak z tego wyliczenia widać, nie mamy zbyt wielu hoteli, turystyka przyjazdowa opiera się głównie na kwaterach prywatnych i apartamentach. Zaczynamy w związku z tym nowy projekt, mający na celu podniesienie poziomu tego typu obiektów noclegowych. Chcemy między innymi wprowadzić, poza istniejącą kategoryzacją, swoją, wojewódzką. Będzie się ona opierać na opracowanych przez nas kryteriach. Organizujemy szkolenia dla właścicieli kwater prywatnych, bo wiemy, że na podniesieniu poziomu kwater prywatnych skorzystamy wszyscy. Hotele oczywiście są ważne, ale gość hotelowy jest inny. Rzadko wychodzi z terenu resortu, goście kwater dają zarobić wszystkim: sklepikarzom, restauratorom. Będziemy prowadzić działania marketingowe przekonujące do przyjazdu do naszych kwater prywatnych poza sezonem. To szansa na przedłużenie sezonu.
Jeśli chodzi o gości zagranicznych to pierwsza piątka przedstawia się tak: Niemcy, Czesi, Polacy, Słoweńcy i Słowacy. Na tych też rynkach będziemy koncentrować naszą promocję. Większość naszych działań promocyjnych prowadzimy on-line. Nie porzucamy tradycyjnych metod – broszur, wydawnictw, map – ale akcent przenieśliśmy do internetu. Oczywiście, największy efekt przynosi współpraca z dziennikarzami. Zadowolony z wizyty dziennikarza to najlepszy „nośnik” reklamy.Obchodzący w tym roku swoje 950 lecie Szybenik będzie miejscem wielu imprez, trudno je wszystkie wymienić. Przecież oprócz jubileuszowych, w mieście odbywać się będą również nasze tradycyjne imprezy: festiwal smaków śródziemnomorskich, festiwal dziecięcy, targi agroturystyczne, targi prśtutu.
Cały czas pracujemy także, by pobyt zarówno w mieście, jak i w regionie, uatrakcyjnić. Oddaliśmy turystom dwie fortece (St. Michael i Boreno), trwają prace i niedługo się zakończa nad przystosowaniem trzeciej (St. Ivan) i wtedy zostanie nam jedna, ta nad kanałem (St. Nicolas).
W Szybeniku trwa rekonstrukcja jednego dużego hotelu, w Vodicach nowy hotel zostanie otwarty w przyszłym roku.
Trzeba też wspomnieć o najnowszej inwestycji, otwartym w lipcu zeszłego roku D-Resorcie Mandalina. To czterogwiazdkowy hotel na ok. 150 miejsc i luksusowa marina jachtowa. Już w zeszłym roku resort cieszył się powodzeniem, liczymy, że w tym roku również przyciągnie nowych gości, tych bardziej wymagających a także właścicieli dużych, luksusowych jachtów.
Mamy w województwie kłopot z brandem regionu. Mamy tak atrakcyjny Szybenik i jednocześnie tak wiele innych atrakcji,że trudno coś szczególnie wyróżniać. Ale mamy na pewno jedną rzecz, bardzo ważną dla turystyki: my tutaj żyjemy, jak żyjemy. Mieszkańcy Szybenika nie posprzedawali swoich domów, mieszkań w starej części miasta. Nie ma tutaj tylko sklepów, butików, knajpek. W tutejszych domach normalnie żyją ludzie, po ulicach oprócz turystów chodzą mieszkańcy, robią zakupy, bawią się. Nie zamieniliśmy miasta w Disneyland. I podobnie jest w całym województwie – turystyka jest dla nas ważna, ale nie jest dla nas jedynie gałęzią przemysłu, sposobem zarabiania pieniędzy. Turystyka to dla nas pasja i sposób na życie.”
POWIĄZANE WPISY
29 listopada 2023
Rainbow: zimą ciepłe kraje odwiedzi blisko 180 tys. turystów
W Rainbow zakończyły się pierwsze loty do wszystkich egzotycznych miejsc na zimę 2023/24.…
0 Komentarzy2 Minuty
27 listopada 2023
Atrakcyjna Mołdawia na wyciągnięcie ręki
Mołdawia jest jednym z nielicznych miejsc w Europie, które nadal pozostawia wiele do…
0 Komentarzy6 Minuty
25 listopada 2023
Prawie 80 mln euro inwestycji w ośrodki narciarskie Słowenii
76,5 mln euro przeznaczono na poprawę infrastruktury i rozszerzenie całorocznej oferty…
0 Komentarzy2 Minuty
20 listopada 2023
W Trentino zaczął się sezon narciarski. Ubiegłej zimy największym rynkiem była Polska
W ubiegły weekend rozpoczął się sezon narciarski w Trentino. Czy w tym roku Polacy także…
0 Komentarzy4 Minuty
17 listopada 2023
Kiwi.com: tej zimy podróżnicy z Polski stawiają na Tajlandię i Indie
Mimo pory deszczowej, Azja jest dostępna praktycznie przez cały rok. Jednak wielu…
0 Komentarzy1 Minuty
17 listopada 2023
Westminster Abbey głównym motywem Tatrzańskiej Świątyni Lodowej na Hrebienku
Najpopularniejsza zimowa atrakcja Tatr Wysokich – Tatrzańska Świątynia Lodowa – otwiera…
0 Komentarzy5 Minuty
14 listopada 2023
Saksonia – kraj na miarę światową
Od lat Saksonia jest uważana za jeden z najciekawszych w Europie kierunków podróży…
0 Komentarzy5 Minuty
8 listopada 2023
Ras Al Khaimah i Oman nawiązują partnerstwo w celu rozwijania produktów turystycznych
Urząd ds. Promocji i Rozwoju Emiratu Ras Al Khaimah (RAKTDA) ogłosił zawarcie…
0 Komentarzy3 Minuty
7 listopada 2023
Visit Hungary wznawia działania w Polsce. W 2023 Polska drugim największym rynkiem turystycznym dla Węgrów
Jeszcze przed pandemią Polska była dla Węgrów szóstym największym rynkiem turystyki…
0 Komentarzy3 Minuty