Sztuczna inteligencja, zrównoważony rozwój i przyszłość turystyki. Za nami XVI Forum Promocji Turystycznej we Wrocławiu
28 kwietnia 2025 roku, Hala Stulecia we Wrocławiu zamieniła się w centrum krajowej debaty o przyszłości turystyki. XVI edycja Forum Promocji Turystycznej, współorganizowana przez Dolnośląską Organizację Turystyczną, Wrocławską Organizację Turystyczną i redakcję portalu WaszaTurystyka.pl, przyciągnęła przedstawicieli branży z całej Polski. Hasła przewodnie tegorocznej edycji – technologie, ekologia i strategia dla przyszłości – wyznaczyły kierunek rozmów, prezentacji i debat.
Forum otworzyli Magdalena Piasecka, wiceprezeska DOT, Alfred Wagner z Wrocławskiej Organizacji Turystycznej oraz Arkadiusz Filipowski, zastępca dyrektora Departamentu Marki Miasta Wrocławia.
Zaraz po oficjalnym rozpoczęciu na scenie pojawił się Piotr Borys, sekretarz stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki. Przedstawił on założenia tworzonej właśnie Strategii rozwoju turystyki w Polsce do 2030 roku. Dokument ten, będący efektem zakrojonych konsultacji regionalnych, ma wyznaczyć kierunki rozwoju branży w nadchodzących latach.
Nowe technologie w służbie promocji
Pierwsza sesja rozpoczęła się od inspirującego wystąpienia Krystiana Wydro z OtterMind, który pod hasłem „Sky is the limit” zaprezentował nowatorskie pomysły na hiperspersonalizowane kampanie promocyjne prowadzone z wykorzystaniem AI.
Następnie jednym z najżywiej komentowanych momentów dnia było wystąpienie Artura Krysztofiaka pt. „Pozdrowienia od Bolesława Chrobrego, czyli jak wykorzystać AI w promocji kierunku turystycznego”. Praktyczne spojrzenie na zastosowanie sztucznej inteligencji w budowaniu tożsamości miejsc, a także storytellingu, wywołało szeroką dyskusję, kontynuowaną później w kuluarach.
Kulminacją technologicznej części Forum była debata „Czy AI zastąpi biura podróży?”, w której udział wzięli liderzy takich firm jak Nekera, Rainbow Tours, eSky, Travelplanet czy Itaka. Eksperci byli zgodni – sztuczna inteligencja nie zastąpi człowieka, ale znacząco zmieni sposób, w jaki będziemy planować podróże.
Zielona przyszłość turystyki
Wiemy już, że systemy sztucznej inteligencji odpowiadają obecnie za około 2 proc. globalnego zużycia energii elektrycznej, czyli więcej niż wiele sektorów przemysłowych. Jak to wpływa na zrównoważony rozwój? Drugą sesję rozpoczęliśmy od debaty „Jak centra nauki wspierają rozwój turystyki zrównoważonej” z udziałem przedstawicieli Hydropolis, Cogiteonu, Hevelianum oraz Centrum Nauki Experyment pokazała, że edukacja ekologiczna to dziś nieodłączny element świadomego podróżowania.
Warto również wspomnieć o wystąpieniu Magdaleny Piaseckiej, która zaprezentowała działania Dolnego Śląska na rzecz zrównoważonej turystyki. Podobne tematy poruszono w panelu z udziałem przedstawicieli Ryanair, FlixBusa, Kolei Dolnośląskich, Portu Lotniczego we Wrocławiu oraz Centralnego Portu Komunikacyjnego. Pojawiło się jedno główne pytanie: czy zrównoważone podróżowanie w Polsce jest realne? Odpowiedzi były różne, ale wszystkie zgodne co do jednego – kierunek jest słuszny, choć wyboisty.
Promocja Polski – wyzwania i konieczne zmiany
Trzecia i ostatnia sesja skupiła się na przyszłości promocji turystyki przyjazdowej. Przedstawiciele POT, PHN, Kopalni Złota w Złotym Stoku, Organizacji Turystycznej Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa, Małopolskiego oddziału PIT, a także biura podróży VIaggi.pl zastanawiali się, jak profesjonalizować i rozwijać segment przyjazdowy.
Wiele emocji wzbudziła ostatnia debata XVI FPT dotycząca potencjalnego wprowadzenia opłaty turystycznej. Jak wynika z badań POT, aż 77 proc. respondentów deklaruje akceptację takiej opłaty – pod warunkiem, że fundusze zostaną przeznaczone na ochronę środowiska lub infrastrukturę turystyczną. Chociaż część branży obawia się, że opłata może wpłynąć na konkurencyjność cenową Polski na tle innych krajów europejskich, to większość popiera wprowadzenie opłaty. Wnioski? Potrzebujemy jasnych regulacji i uczciwego systemu dystrybucji środków.
Branża turystyczna w Polsce stoi przed wielkimi wyzwaniami, ale również szansami – i trudno o lepsze miejsce do ich zdefiniowania niż Forum Promocji Turystycznej.
Sukces wydarzenia nie byłby możliwy bez wsparcia partnerów:
Współorganizatorami byli: Dolnośląska Organizacja Turystyczna i Wrocławska Organizacja Turystyczna,
Partnerem Strategicznym byli: Centrum Edukacji Ekologicznej Hydropolis, które również było partnerem drugiej sesji,
Złotymi Partnerami byli: Hala Stulecia, Port Lotniczy Wrocław – który również był partnerem drugiej sesji oraz Rainbow Tours,
Srebrnym Partnerem był: Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Partnerami byli: MerlinX, Resaabe Travel Tech, Polskie Linie Lotnicze LOT
Partnerem pierwszej sesji był: Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego,
Patronat Honorowy nad wydarzeniem objęli: Polska Organizacja Turystyczna, Ministerstwo Sportu i Turystyki,
Patronami Medialnymi byli: Pracodawca godny zaufania, Raport CSR.pl, Poland in your pocket, czasopismo Sudety.
POWIĄZANE WPISY
14 maja 2025
Międzynarodowy chór, polskie serce. Vistula University Choir wystąpi na IMEX 2025
Podczas targów IMEX Frankfurt 2025 Polska Organizacja Turystyczna przygotowała muzyczną…
0 Komentarzy8 Minuty
14 maja 2025
Travelist.pl: Zmiana preferencji majówkowych Polaków. Mniej city breaków, więcej natury
Majówka 2025 przyniosła wyraźne zmiany w preferencjach wyjazdowych Polaków – wynika z…
0 Komentarzy2 Minuty
14 maja 2025
Puchar Świata UCI w Downhillu wraca do Szczyrku
W dniach 17–18 maja 2025 roku Szczyrk Mountain Resort po raz drugi będzie gospodarzem…
0 Komentarzy1 Minuty
13 maja 2025
Rusza XXII Konkurs na Najlepszy Produkt Turystyczny – Certyfikat POT
Polska Organizacja Turystyczna ogłasza XXII edycję konkursu na Najlepszy Produkt…
0 Komentarzy2 Minuty
13 maja 2025
Polacy spędzili majówkę 2025 w kraju. Królowały góry i aktywny wypoczynek
Z danych Polskiej Organizacji Turystycznej wynika, że 43 proc. Polaków planowało krótki…
0 Komentarzy3 Minuty
13 maja 2025
Miejsca Przyjazne Rowerzystom. Małopolska specjalizacja!
Jak wygląda rowerowy raj? W Polsce ujrzą go wszyscy, którzy wybiorą się do……
0 Komentarzy6 Minuty
12 maja 2025
Sopot dla każdego i przez cały rok. Sukces kampanii „See you in Sopot”
Sopot i Sopocka Organizacja Turystyczna zakończyły pierwszą odsłonę kampanii „Widzimy się…
0 Komentarzy2 Minuty
12 maja 2025
DOT uruchomiła nową wersję portalu dolnyslask.travel
Dolnośląska Organizacja Turystyczna zakończyła modernizację portalu turystycznego…
0 Komentarzy1 Minuty
12 maja 2025
Czech Tourism zaprasza na warsztat MICE w Krakowie
Czech Tourism zaprasza przedstawicieli branży MICE na swój pierwszy warsztat dedykowany…
0 Komentarzy2 Minuty