Stena Line obchodzi jubileusz. 30 lat połączenia Gdynia–Karlskrona

 fot. materiały prasowe

W maju 2025 roku mija 30 lat od uruchomienia połączenia promowego Gdynia–Karlskrona przez Stena Line. Linia, która początkowo obsługiwała sześć rejsów tygodniowo jednym promem, przekształciła się w istotny korytarz transportowy. Od momentu inauguracji przewiozła ponad 12 mln pasażerów i 2,5 mln jednostek frachtowych. Z okazji jubileuszu w Gdyni odbyła się konferencja Stena Line Baltic Business Conference Gdynia 2025 z udziałem przedstawicieli branży.

Połączenie Gdynia–Karlskrona powstało w 1995 roku, a pierwszym promem na trasie był Lion Queen. W kolejnych latach wprowadzano większe jednostki, w tym Stena Europe w 1997 roku. Wraz z rozwojem infrastruktury i rosnącym zainteresowaniem przewoźników i pasażerów, linia zyskała znaczenie w systemie transportowym Europy, szczególnie po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej.

„Od początku traktowaliśmy linię Gdynia–Karlskrona jako długoterminowy projekt inwestycyjny. Zbudowaliśmy trasę od podstaw, rozwijając ją konsekwentnie przez 30 lat. Dziś to stabilny, zrównoważony biznes – obsłużyliśmy ponad 12 milionów pasażerów i 2,5 miliona jednostek frachtowych, co czyni ją jednym z najważniejszych połączeń promowych na Bałtyku i ważnym ogniwem europejskiego systemu logistycznego” – powiedział Marek Kiersnowski, dyrektor zarządzający Stena Line Polska.

Nowa infrastruktura i nowoczesna flota

W 2022 roku Stena Line przeniosła operacje do nowego terminala w Gdyni. Obiekt obsługuje promy do 240 m długości i ma bezpośrednie połączenie z siecią kolejową, co sprzyja rozwojowi przewozów intermodalnych. Trasę obsługują trzy promy: Stena Spirit oraz e-flexery – Stena Estelle i Stena Ebba. Każdy z nich przewozi do 1200 pasażerów i 200 ciężarówek. Ich konstrukcja umożliwia zasilanie z lądu, co ogranicza emisje CO₂.

Stena Line zapowiada kontynuację rozwoju trasy poprzez inwestycje w nowe technologie, automatyzację oraz modernizację floty. Obecne jednostki są przystosowane do napędu LNG i metanolu, a w przyszłości możliwa będzie ich konwersja do napędu hybrydowego z wykorzystaniem baterii. Linia Gdynia–Karlskrona stanowi część VI korytarza TEN-T, który łączy Morze Bałtyckie z Adriatykiem.

„Nasze inwestycje w tonaż oraz infrastrukturę portową są wyraźnym sygnałem, że wierzymy w przyszłość tego połączenia. Dziś trasy takie jak ta mają podwójne znaczenie – jako elementy systemu logistycznego, ale i potencjalne korytarze militarne. Stena Line to nie tylko przewoźnik – to zaufane ogniwo łączące ludzi, miejsca i społeczeństwa” – dodał Marek Kiersnowski.

Konferencja Baltic Business

W jubileuszowej konferencji Stena Line Baltic Business Conference Gdynia 2025 udział wzięli przedstawiciele branży transportowej, logistycznej, administracji oraz biznesu. Obecni byli m.in. Dan Olsson (Stena Sphere), Niclas Mårtensson (Stena Line Group), Ignacy Morawski (Puls Biznesu), Fredrik Udd (Explore Markets), Ron Gerlach (Stena Technik), Bogdan Ołdakowski (Actia Forum), Małgorzata Musińska-Kubis (Qemetica Group), Katarzyna Gruszecka-Spychała (ZMP Gdynia), a także Ambasador Szwecji w Polsce Andreas von Beckerath.

Połączenie Gdynia–Karlskrona pozostaje elementem infrastruktury transportowej o rosnącym znaczeniu w kontekście zmian geopolitycznych i transformacji energetycznej. Stena Line deklaruje dalsze działania w kierunku zwiększenia niezawodności i efektywności tego szlaku w perspektywie kolejnych dekad.