Średnie ceny oferty letniej droższe niż rok wcześniej
Największe zwyżki cen odnotowały Portugalia i Maroko – o 283 i 202 złote oraz kierunki egipskie (o ponad 165 złotych). Analiza cen imprez turystycznych opracowana przez TravelDATA, spółkę zajmującą się gromadzeniem danych z rynku zorganizowanej turystyki wyjazdowej obejmuje pierwszy tydzień sierpnia, czyli okres największej liczby wyjazdów wakacyjnych w Europie, a ostatnio również i w naszym kraju.
Ceny lata 2014 zawierają już prawie całość ofert wszystkich wiodących touroperatorów i umożliwiają dość obiektywne porównanie z cenami w tym samym okresie w ubiegłym sezonie. Ich średni poziom jest istotnie wyższy od ubiegłorocznego, bo aż o 89 złotych. Największe zwyżki cen odnotowały Portugalia i Maroko – o 283 i 202 złote oraz kierunki egipskie (o ponad 165 złotych), mniejsze na wyspach greckich – średnio o 90 złotych (ale na Krecie aż o 190 złotych), jeszcze mniejsze na Kanarach – średnio o 65 złotych, a na Teneryfie zaledwie o 16 złotych. Możliwe, że jest to rezultat silnej konkurencji tanich linii, która na tej wyspie jest największa. Na kierunkach tunezyjskich zwyżki cen były znacznie mniejsze – średnio o 55 złotych, a relatywnie niewiele zdrożały Turcja Egejska i Turecka Riwiera – o 19 oraz 15 złotych, a zupełnie nieznacznie Bułgaria – o około 5 złotych.
Wśród wiodących organizatorów w relacji do roku ubiegłego nieco mniej niż przeciętnie podniosła ceny czołowa trójka szybko rozwijających się biur, czyli Grecos, Rainbow i Itaka. Ten pierwszy podniósł średnie ceny o około 50 złotych, a dwa pozostałe biura nieznacznie mniej od średniej rynkowej. Sporo niższe średnie ceny (aż o 116 złotych) oferuje w tym sezonie klientom Alfa Star, a nieznacznie niższe, bo o 14 złotych Wezyr Holidays. Zwyżki nieco większe od średniej oferuje obecnie Sun & Fun (o około 105 złotych, a większe TUI oraz Exim Tours – po około 220 złotych. Największą liczbę najtańszych ofert, czyli na pierwszym lub drugim miejscu w 22 analizowanych letnich destynacjach oraz w trzech kategoriach hoteli oferują obecnie Itaka (22) Rainbow Tours (21) oraz Alfa Star (20).
W porównaniu do sytuacji z zeszłego tygodnia w zestawieniach cen nie zaszły zbyt duże zmiany, a średnia cena ofert spadła, ale zaledwie o 7 złotych. Zmiany na poszczególnych kierunkach również nie były duże, a największy wzrost cen odnotowano na Turcji Egejskiej – o 30 złotych, a spadek na Djerbie o 45 złotych oraz na greckich wyspach Krecie i Rodos – odpowiednio o 37 i 36 złotych.
Najwyższą opłacalność na okres wakacji wykazują kierunki bułgarskie oraz tunezyjskie, a także Turcja Egejska i Turecka Riwiera. W zakresie niższych kategorii hoteli bardzo opłacalna jest też Kreta, a w zakresie hoteli 5-gwiazdkowych wysoką opłacalność wykazują też kierunki egipskie. Warto zauważyć, że wraz ze wzrostem kategorii hoteli opłacalność ofert greckich często maleje (ceny szybko rosną), a na kierunkach egipskich jest odwrotnie – wraz ze wzrostem kategorii hoteli względna opłacalność ofert rośnie (ceny rosną stosunkowo niewiele).
Najmniej opłacalnymi kierunkami, podobnie jak w zestawieniach cen imprez zimowych, pozostają wyspy Cypr i Lanzarote, które w tym okresie są zbyt drogie w stosunku do tego co mogą zaoferować turystom. Różnica między nimi a innymi destynacjami ostatnio nieco się zmniejszyła, ale nie na tyle, żeby powyższa uwaga straciła na aktualności.
W wyniku nadpodaży wyjazdów na Wyspy Kanaryjskie, ceny wyjazdów zimowych na ten kierunek są wyraźnie niższe niż przed rokiem, a kłopoty z nadmiarem wolnych miejsc zaczął odczuwać nawet Ryanair. W wyniku takiej sytuacji znacząco obniżył on ceny wylotów . W porównaniu do początku listopada potaniały one o 430 złotych (Gran Canaria), o 340 złotych (Teneryfa) oraz o 310 złotych (Fuerteventura). Na pozostałych kierunkach zimowych obsługiwanych przez tanich przewoźników, czyli do Hiszpanii i Malty, w tym samym okresie spadły ceny w liniach Norwegian i Wizzair o średnio 140 złotych, a w mniej więcej takim samym stopniu wzrosły ceny w liniach Ryanair.
Zupełnie inną sytuację obserwujemy w oferowanych cenach przelotów na okres letnich wakacji. Tutaj w liniach Norwegian i Wizzair ceny nie spadają, a konsekwentnie i silnie rosną. W okresie ostatniego miesiąca zdrożały one w tych pierwszych średnio o prawie 350 złotych, a w drugich o 320 złotych W tym samym okresie ceny w Ryanair pozostały w zasadzie stabilne i wykazały minimalny średni wzrost o 12 złotych.
Wydarzeniem tygodnia wśród krajowych touroperatorów była nieoficjalna informacja o objęciu znaczącego pakietu akcji biura Alfa Star S.A.(mówi się o około 30 procent) przez egipską firmę Travco Group. Travco to największa grupa turystyczna w Egipcie, która utrzymuje pozycję lidera już 18 lat z rzędu. Firma została założona w 1979 roku przez pana Hameda EL Chiaty, który kieruje nią nieprzerwanie do dziś. Jest to biznesmen bardzo dobrze wykształcony, utalentowany i szanowany zarówno w Egipcie, jak i za granicą. Travco zaczynało działalność operacyjną w turystyce w 1980 roku od zakupu 4 minibusów, ale już po kilkunastu latach (w 1997) dzięki wyczuciu w interesach i konsekwencji w działaniu pana EL Chiaty było już największą firmą turystyczną w kraju. W 1996 zostało incomingowym wspólnikiem koncernu TUI, a biznesowa współpraca stopniowo obejmowała również inne dziedziny. W latach 2007-2010 pan EL Chiaty był około 3-procentowym udziałowcem w TUI i konsekwentnie wspomagał ówczesny zarząd w zachowaniu stabilności koncernu przed zewnętrznymi próbami przechwycenia większości w jego akcjonariacie.
W sierpniu 2009 roku pan EL Chiaty dokonał swojej największej pojedynczej transakcji, którą był zakup 99,6 procent akcji osłabionej kryzysem znanej hotelowej grupy Steigenberger Hotels and Resorts. W chwili obecnej Travco posiada aktywa o wartości około 1,5 miliarda USD (w tym 15 milionów metrów kwadratowych działek inwestycyjnych), posiada lub zarządza 68 hotelami w Egipcie i na Bliskim Wschodzie oraz 98 hotelami grupy Steigenberger (przeważnie w Niemczech), obsługuje około miliona turystów i zatrudnia około 19 tysięcy pracowników. W zrządzaniu firmą prezesowi pomaga najbliższa rodzina, czyli żona Dora – znana projektantka wnętrz oraz syn Karim i córka Tania.
POWIĄZANE WPISY
18 kwietnia 2024
Natalia Kaczmarek ambasadorką No Limits by Itaka. „Sport i podróże to najlepsze połączenie”
Rozwijająca się marka No Limits by Itaka to wynik konsekwentnego dążenia zarządu Itaka…
0 Komentarzy2 Minuty
17 kwietnia 2024
Grupa eSky z rekordową sprzedażą za 2023 rok. 3,3 mln klientów wydało na podróże blisko 3,5 mld zł
Polski właściciel globalnej platformy podróży po raz pierwszy w swojej historii…
0 Komentarzy6 Minuty
17 kwietnia 2024
Analiza Kiwi.com: rośnie popularność wyjazdów do Azji i USA na majówkę
Kiwi.com, firma travel tech i wyszukiwarka tanich podróży, przyjrzała się tegorocznym…
0 Komentarzy3 Minuty
16 kwietnia 2024
Nekera stawia na Hiszpanię. Zapowiada się kolejne rekordowe lato: ponad 180 połączeń lotniczych z Polski
Nekera poinformowała ostatnio o znaczącym wzroście zainteresowania Hiszpanią wśród…
0 Komentarzy9 Minuty
16 kwietnia 2024
Targi IMEX Frankfurt 2024 odbędą się od 14 do 16 maja
Biuro Spotkań i Wydarzeń Polskiej Organizacji Turystycznej po raz kolejny organizuje…
0 Komentarzy2 Minuty
16 kwietnia 2024
Polinezja Francuska od teraz dostępna dla podróżujących z Exim Tours
Exim Tours, część Grupy DERTOUR, wprowadza Polinezję Francuską do swojej oferty…
0 Komentarzy2 Minuty
15 kwietnia 2024
Biura podróży – duża podaż i mocny złoty przyhamowały wzrost cen imprez turystycznych
W ubiegłym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 5 i 11 sierpnia 2024,…
0 Komentarzy4 Minuty
11 kwietnia 2024
Rainbow Złotym Partnerem XIV edycji Forum Promocji Turystycznej
W trakcie Forum prezes zarządu Rainbow Tours Maciej Szczechura będzie mówił o kwestiach…
0 Komentarzy11 Minuty
9 kwietnia 2024
Ryanair: nowe zasady współpracy z partnerami. Touroperatorzy nie muszą się martwić o zwrot w razie odwołania lotu
Trwają negocjacje Ryanaira w sprawie współpracy z kolejnymi partnerami branżowymi. Jak…
0 Komentarzy9 Minuty