Sprzedaż biletów we wrześniu – wraca ruch służbowy. Dubaj wciąż bije konkurencję
Są oznaki powrotu ruchu służbowego. Kierunki europejskie meldują się gremialnie w top 10, jednak to Dubaj wciąż jest królem.
Dane ze sprzedaży biletów linii regularnych za wrzesień pokazują delikatny pozytywny ruch w zakresie powrotu podróży służbowych. Przede wszystkim do zestawiania głównych destynacji wracają biznesowe kierunki europejskie. Widać też wreszcie mocniejszą sprzedaż agentów obsługujących firmy globalne. Nie ma zaś niespodzianki na 1. miejscu, jeżeli chodzi o destynacje. Dubaj bije konkurencję na głowę, Expo pomaga.
Wracają kierunki europejskie, globalni agenci wreszcie w top 10
Najbardziej ewidentnym objawem powrotu ruchu służbowego jest gremialny powrót kierunków europejskich do zestawiania top 10. Z czołówki wypadają kierunki egzotyczne, szczególnie te z drugiego szeregu. W top 10 mamy więc 8 kierunków europejskich. Z egzotyki bronią się Dubaj i Malediwy. I to jak się bronią – meldują się odpowiednio pozycji nr 1 i 2.
Europejskie kierunki też jasno wskazują na powrót biznesu. Od pozycji 3. czyli Paryża, mamy dalej ultrabiznesową Brukselę, Stambuł i kolejny pozytyw tj. zestaw destynacji z Europy Centralnej. Na pozycjach 6-8 znajdujemy bowiem Pragę, Budapeszt i Bukareszt. Dziesiątkę zamykają Kopenhaga i Amsterdam.
Wreszcie mamy też w czołówce agentów, tych obsługujących tradycyjnie globalne koncerny. W pierwszej dziesiątce są Weco i BCD. Zaraz za pierwszą 10 znajdziemy zaś AMEX-a i CWT.
Wśród absolutnych liderów rynku niewiele się zmienia. e-Sky, E-travel i WNT zajmują podium, tuż za plecami czai się Primapol. Wyniki WNT wspiera już od jakiegoś czasu Dubaj.
Dubaj bije konkurentów, widać wpływ Expo
Nie zmienia się sytuacja na czele zestawienia destynacji. Dubaj jest tu niepodzielnym liderem. Tak jak można było się spodziewać znacznie pomogło mu Expo, w tym przede wszystkim dodatkowe wydarzenia targowe jak targi Gitex czy Wetex. Widać że we wrześniu sprzedano gros biletów właśnie na podróże październikowe, czyli te typowo “Expowe”.
Wiemy że na kierunku Dubaj mamy wielką cenową konkurencję. W zasadzie każdy z tygodni przynosi wiadomości o promocyjnych cenach. Rywalizacja LOT, Fly Dubai i Emirates nabiera rumieńców.
Taka cenowa walka sprzyja touroperatorom. Widzimy to przede wszystkim w sprzedaży Rainbow. Touroperator z Łodzi melduje się bardzo wysoko, bo na trzeciej pozycji wśród sprzedających Dubaj. Ostro negocjuje, średnia cena jego biletów jest dość niska, dużo poniżej 1500 zł za taryfę netto.
Wkrótce turystyczna rywalizacja o Dubaj może się jeszcze podkręcić, do gry wchodzi bowiem Coral. A już za moment swoje aspiracje w tym segmencie może potwierdzić Ecco, znane z bardzo agresywnej polityki cenowej.
Coral też chce powalczyć o egzotykę – rusza z Dominikaną i Dubajem
Z niskich cen na bilety do Dubaju z pewnością cieszą się zarówno agenci, jak i sami konsumenci. Ból głowy mogą mieć za to linie lotnicze, szczególnie Emirates. Te linie najbardziej odczują spadki średnich cen biletów na podróże wrześniowe o 40 proc., czy 20 proc. spadek dla tych realizowanych w październiku. Zobaczymy czy spodziewany wzrost popytu w kolejnych miesiącach pozwoli na podniesienie średnich cen, może to być trudne.
Wciąż nie widzimy USA i Azji, a to duży problem dla wielu linii
Naturalnie wśród kierunków liderów rynku, nie widzimy tych z Ameryki Północnej i Azji. Informacja o otwarciu amerykańskiego rynku przyszła do nas stosunkowo niedawno, nie mogła się więc zmaterializować we wrześniowych sprzedażach.
Boli też brak typowo biznesowych połączeń do Tokio i Seulu, tutaj największy ból głowy ma z pewnością LOT. Nie ma on też w ofercie myślących o coraz szerszym otwieraniu rynku Tajlandii czy Wietnamu. Beneficjentami takiego otwarcia będą raczej przewoźnicy zatokowi i Turkish Airlines. Ta ostatnia linia może cieszyć się z dobrej sprzedaży Stambułu i informacji o przedłużeniu lotów do Antalyi na zimę. Zobaczymy czy popyt na kierunek turecki pomoże w intensywnym planowaniu kolejnych regularnych lotów, destynacja Kapadocja czeka.
POWIĄZANE WPISY
22 kwietnia 2024
Biura podróży – wahania cen imprez turystycznych wokół poziomu równowagi
W ubiegłym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 5 i 11 sierpnia 2024,…
0 Komentarzy4 Minuty
22 kwietnia 2024
Cypr zaprezentował swoją ofertę na spotkaniach w Polsce
W dniach 8-10 kwietnia 2024 roku w Warszawie, Krakowie i Katowicach odbyły się Warsztaty…
0 Komentarzy3 Minuty
22 kwietnia 2024
Inauguracja sezonu letniego na Dolnym Śląsku już 27–28 kwietnia
Oficjalnie letni sezon turystyczny rozpocznie się na Dolnym Śląsku 27–28 kwietnia na…
0 Komentarzy6 Minuty
18 kwietnia 2024
Natalia Kaczmarek ambasadorką No Limits by Itaka. „Sport i podróże to najlepsze połączenie”
Rozwijająca się marka No Limits by Itaka to wynik konsekwentnego dążenia zarządu Itaka…
0 Komentarzy2 Minuty
17 kwietnia 2024
Grupa eSky z rekordową sprzedażą za 2023 rok. 3,3 mln klientów wydało na podróże blisko 3,5 mld zł
Polski właściciel globalnej platformy podróży po raz pierwszy w swojej historii…
0 Komentarzy6 Minuty
17 kwietnia 2024
Analiza Kiwi.com: rośnie popularność wyjazdów do Azji i USA na majówkę
Kiwi.com, firma travel tech i wyszukiwarka tanich podróży, przyjrzała się tegorocznym…
0 Komentarzy3 Minuty
17 kwietnia 2024
Mazowsze – Złoty Partner XIV Forum Promocji Turystycznej
Forum odbędzie się już 11 kwietnia 2024 we Wrocławiu. Złotym Partnerem wydarzenia jest…
0 Komentarzy2 Minuty
16 kwietnia 2024
Nekera stawia na Hiszpanię. Zapowiada się kolejne rekordowe lato: ponad 180 połączeń lotniczych z Polski
Nekera poinformowała ostatnio o znaczącym wzroście zainteresowania Hiszpanią wśród…
0 Komentarzy9 Minuty
16 kwietnia 2024
Targi IMEX Frankfurt 2024 odbędą się od 14 do 16 maja
Biuro Spotkań i Wydarzeń Polskiej Organizacji Turystycznej po raz kolejny organizuje…
0 Komentarzy2 Minuty