Sprzedajesz usługi turystyczne online? Sprawdź, czy robisz to dobrze
Ponad połowa Polaków przełamała swoje wątpliwości dotyczące zakupów w internecie. Od kilku lat w każdym obszarze statystyki rosną – co roku przybywa ok. milion internautów. Jak w tej rzeczywistości mogą odnaleźć się sprzedawcy usług turystycznych? O tym mówił podczas IV Forum Promocji Turystycznej Grzegorz Bosowski, prezes Fly.pl.
Już 83,6 proc. Polaków korzysta z internetu (nastąpił wzrost z poziomu 79 proc. w 2017 r. i z 76,6 proc. z 2016 r.). W naszym kraju jest 27,8 mln internautów w wieku od 7 do 75 lat (26,5 mln w 2017 r. i 25,8 mln w 2016 r.). 56 proc. z nich dokonało kiedyś zakupów online (54 proc. w 2017 r. i 48 proc. w 2016 r.). A więc kupujący online stanowią ponad połowę wszystkich użytkowników Internetu. Dynamika wzrostu rynku e-commerce w Polsce rośnie bardzo szybko – z 30 mld w 2015 roku wzrósł w 2017 r. aż do 70 mld zł. Nie ma więc wątpliwości, że warto sprzedawać online. Ale jak robić to skutecznie? Dowiedzieli się tego słuchacze wykładu Grzegorza Bosowskiego, prezesa Fly.pl, który wystąpił na IV Forum Promocji Turystycznej,
Co zrobić, żeby funkcjonować w sieci odpowiedni sposób?
Czym musi się wyróżniać dobry serwis online? Grzegorz Bosowski przypomniał osiem zasad, których należy się bezwzględnie trzymać:
1. domena – musi być prosta i łatwa do zapamiętania. Odchodzimy od domen „generycznych”. nazwa nie musi już mówić, co się kryje za serwisem i co sprzedajemy (przykład: Olx).
2. widoczność w sieci – strona musi być widoczna w wyszukiwarkach internetowych i serwisach społecznościowych
3. wartość dodana – czemu klient ma kupić akurat na mojej stronie? Czyli programy lojalnościowe, konkursy, a także wysoka jakość obsługi
4. użyteczność – ważne, by klient umiał intuicyjnie poruszać się po stronie, miał dostęp do wygodnej płatności online, proces rezerwacyjny był intuicyjny itd.
5. unikalność – klient musi u nas znaleźć treści które go zainteresują, unikalny produkt
6. wiarygodność – rzetelna informacja, opinie, różne formy płatności, certyfikaty, bezpieczeństwo cyfrowe. Wartość koszyka w branży turystycznej to jest ok. 5-6 tys. zł – jest wyzwanie związane z zaufaniem ze strony klientów.
7. aspekty techniczne – sprawne serwery, szybko działająca strona. Są badania, które mówią, że jeśli strona ładuje się o dwie sekundy dłużej niż przeciętnie, wskaźnik konwersji (złożenia zamówienia) spada o 26 proc. Trzeba więc przygotować stronę na większy ruch.
8. analityka – badania, sprawdzanie, dostosowywanie się. Dzisiaj głównym narzędziem do tego jest Google Analytics, bez kosztów dla mniejszych stron – daje pełną wiedzę o ruchu na stronie.
Mobile first
„Jeśli już mamy dobry serwis, to musimy zbadać o kolejną rzecz – dostosowanie do ruchu mobilnego. To jest spore wyzwanie, bo tutaj trzy razy mniej klientów początkowych kończy wizytę na stronie zakupem” – wyjaśniał Grzegorz Bosowski.
Jakie urządzenia wykorzystywane są do zakupów w sieci? 82 proc. osób korzysta z laptopów, 62 proc. z komputerów stacjonarnych, 58 proc. ze smartfonów, 21 proc. z tabletów, a 1 proc. z czytników e-booków. We Fly.pl to trochę się różni, tam klienci najczęściej korzystają ze smartfonów.
Przy zakupach mobilnych istotne są:
– szybkość informacji i udzielanie odpowiedzi na pytania klientów
– prędkość stron, czas który mija od zadania pytania do uzyskania odpowiedzi
– czytelność stron, łatwa nawigacja i prosty proces zakupowy
– łatwe płatności mobilne, np. blik, dotpay, Visa Checkout
„Klient mobilny jest dużo mniej cierpliwy – szybciej wychodzimy ze strony jeśli coś nam się nie podoba. Musi więc być ona dobrze przygotowana” – podkreślił Grzegorz Bosowski.
„Jak pozyskać ruch na stronę? Są formy bezpłatne i odpłatne. Ten pierwszy wymaga mnóstwo zaangażowania, spełnienia wymogów algorytmów wyszukiwarek, które dość często się zmieniają i nie są jasne nawet dla specjalistów. Wiemy, że ma na to wpływ bardzo dużo czynników, chociażby to jak długo użytkownik przebywa na naszej stronie” – mówił prezes Fly.pl.
Jak w sposób bezpłatny pozyskiwać ruch na stronę? Ważna jest optymalizacja strony, słowa kluczowe, cykliczne dodawanie wartościowych treści, angażowanie odbiorców (ruch na stronie) i media społecznościowe.
Ruch pozyskiwany organicznie czy odpłatnie?
Są też płatne formy pozyskiwania ruchu: Google Adwords – co jest dobre, bo mamy pełną kontrolę nad kosztami. Ale z drugiej strony łatwo jest wydać za dużo pieniędzy. W praktyce to narzędzie jest więc dość trudne do użytkowania.
Ale są też inne formy: retargeting wykorzystujący tzw. cookies, newslettery spersonalizowane – marketing automation (personalizowanie treści), powiadomienia push, reklamy typu display i programmatic, a także korzystanie z sieci afiliacyjnych.
Jakie wartości dodane można zamieścić na stronie?
– lokalizacja, mapy i zdjęcia
– opinie klientów – na Fly.pl prezentowane są oceny z Tripadvisor, ale także opinie wewnętrznych ekspertów
– opisy atrakcji turystycznych
„W sieci liczy się kreatywność, kampanie które przyciągną uwagę klienta, wykorzystywanie viralowych treści, zjawisk, wydarzeń” – dodał Grzegorz Bosowski.
POWIĄZANE WPISY
18 kwietnia 2024
Natalia Kaczmarek ambasadorką No Limits by Itaka. „Sport i podróże to najlepsze połączenie”
Rozwijająca się marka No Limits by Itaka to wynik konsekwentnego dążenia zarządu Itaka…
0 Komentarzy2 Minuty
17 kwietnia 2024
Grupa eSky z rekordową sprzedażą za 2023 rok. 3,3 mln klientów wydało na podróże blisko 3,5 mld zł
Polski właściciel globalnej platformy podróży po raz pierwszy w swojej historii…
0 Komentarzy6 Minuty
17 kwietnia 2024
Analiza Kiwi.com: rośnie popularność wyjazdów do Azji i USA na majówkę
Kiwi.com, firma travel tech i wyszukiwarka tanich podróży, przyjrzała się tegorocznym…
0 Komentarzy3 Minuty
16 kwietnia 2024
Nekera stawia na Hiszpanię. Zapowiada się kolejne rekordowe lato: ponad 180 połączeń lotniczych z Polski
Nekera poinformowała ostatnio o znaczącym wzroście zainteresowania Hiszpanią wśród…
0 Komentarzy9 Minuty
16 kwietnia 2024
Targi IMEX Frankfurt 2024 odbędą się od 14 do 16 maja
Biuro Spotkań i Wydarzeń Polskiej Organizacji Turystycznej po raz kolejny organizuje…
0 Komentarzy2 Minuty
16 kwietnia 2024
Polinezja Francuska od teraz dostępna dla podróżujących z Exim Tours
Exim Tours, część Grupy DERTOUR, wprowadza Polinezję Francuską do swojej oferty…
0 Komentarzy2 Minuty
15 kwietnia 2024
Biura podróży – duża podaż i mocny złoty przyhamowały wzrost cen imprez turystycznych
W ubiegłym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 5 i 11 sierpnia 2024,…
0 Komentarzy4 Minuty
11 kwietnia 2024
Rainbow Złotym Partnerem XIV edycji Forum Promocji Turystycznej
W trakcie Forum prezes zarządu Rainbow Tours Maciej Szczechura będzie mówił o kwestiach…
0 Komentarzy11 Minuty
9 kwietnia 2024
Ryanair: nowe zasady współpracy z partnerami. Touroperatorzy nie muszą się martwić o zwrot w razie odwołania lotu
Trwają negocjacje Ryanaira w sprawie współpracy z kolejnymi partnerami branżowymi. Jak…
0 Komentarzy9 Minuty