Small Planet Airlines – zysk dwa razy większy

archiwum Small Planet

Linie lotnicze Small Planet obsłużyły w 2015 roku 1,8 mln pasażerów – o 40 proc. więcej niż w roku 2014. Przychody wzrosły o 27 proc., zaś zysk roczny już po raz drugi z rzędu, uległ podwojeniu.

Zysk roczny wyniósł 19,2 mln euro brutto. Dla porównania, w roku 2014 był on na poziomie 8,2 mln euro, a w 2013 roku – 1,7 mln euro. Przychody wzrosły z kolei o 27 proc. – z 143,2 mln euro w 2014 r. do 182 mln w 2015 r. Pod koniec roku firma zatrudniała 430 osób (348 osób w analogicznym okresie 2014 roku), w większości członków personelu lotniczego i pokładowego. Wzrosła także liczba samolotów należących do floty Small Planet Airlines: w 2013 roku było ich 8, w 2014 roku – 11, a w 2015 już 18.

Vytautas Kaikaris, dyrektor Small Planet Group, powiedział: „W przeciwieństwie do wielu innych linii lotniczych, nie zawdzięczamy tak dobrych wyników szczęściu – ze względu na charakter naszej działalności, spadek cen paliw nie miał wpływu na nasze wyniki finansowe. Głównym źródłem poprawy rentowności był przede wszystkim wzrost naszej aktywności. Mimo że w 2015 r. musieliśmy się zmierzyć z kilkoma nieoczekiwanymi sytuacjami – np. odwołaniem kilkunastu lotów w następstwie wydarzeń terrorystycznych w Egipcie i we Francji – zdołaliśmy przekierować nasze loty do alternatywnych destynacji, a także pozyskać szereg nowych kontraktów. W związku z tym wynik finansowy okazał się lepszy niż zakładany.”

Latem 2016 r. flota Small Planet Airlines będzie się składać z 21 Airbusów – siedemnastu jednostek typu A320 oraz czterech typu A321.

Jarosław Jeschke, CEO Small Planet Airlines Sp. z o.o., należącej do Small Planet Group, skomentował: „W większości samolotów będą dostępne usługi dodatkowe oraz nowe wyposażenie wnętrza. Pasażerowie skorzystają z nowoczesnych foteli Recaro, specjalnego oświetlenia LED oraz wewnętrznej bezprzewodowej sieci AirFi, dzięki której zyskają dostęp do multimediów na swoich urządzeniach mobilnych.”

Modernizacja floty na początku 2016 r. zapewniła dobry start dla eksploracji przez firmę nowych obszarów działania.

Vytautas Kaikaris dodał: „W 2016 r. rozpoczniemy sprzedaż bezpośrednią. To ważny i ekscytujący krok zarówno w rozwoju naszej firmy, jak i w procesie budowy zrównoważonego modelu biznesowego. Naszym głównym celem strategicznym pozostaje jednak osiągnięcie równowagi między sezonami. Mimo że sprzedaż bezpośrednia jest krokiem w tym kierunku, to kluczem do sukcesu będzie zabezpieczenie aktywności w zimie poza kontynentem europejskim. W tym celu pracujemy nad projektami w Azji i liczymy na powiększeni zakresu naszych działań w tym regionie już następnej zimy.”

Small Planet Airlines to przewoźnik wypoczynkowy, świadczący usługi dla pasażerów z Europy (w tym Wielkiej Brytanii, Polski, Litwy, Włoch i Niemiec), oraz Azji. Linia dysponuje 21 samolotami typu Airbus 320/321. Współpracuje z największymi biurami podróży na świecie, w sezonie wakacyjnym obsługując loty do Grecji, Hiszpanii, Turcji, Bułgarii i innych krajów. W sezonie zimowym wykorzystuje część floty w regionie azjatyckim. Przewoźnik organizuje także specjalne przeloty dla delegacji krajowych, sportowców i na prywatne zamówienie.