SAS rezygnuje ze starego, dobrego MD80

W ramach rozwoju swojej floty Skandynawskie Linie Lotnicze SAS 27 października 2013 roku wycofały z użycia ostatnie trzy z 66 maszyn z legendarnej serii MD80.

Jeden z samolotów będzie można teraz zobaczyć w Muzeum SAS na lotnisku w Oslo.
Od chwili dostarczenia SAS pierwszych samolotów z serii MD80 10 października 1985 roku, maszyny te wykonały 3 134 900 przelotów i pokonały prawie 3 miliardy kilometrów na obsługiwanych przez SAS trasach krótkiego i średniego zasięgu. Dyrektor zarządzający SAS Group Flemming Jensen poqwiedział przy tej okazji: „Dziś na emeryturę przechodzi prawdziwy koń pociągowy SAS. Reakcja naszych klientów i pracowników była niesamowita, co pokazuje, że będziemy tęsknić za MD80. Jednak w dniu dzisiejszym możemy także świętować, gdyż pożegnanie MD80 oznacza wprowadzenie do floty nowych samolotów”.
Wycofanie MD80 z użytkowania wzbudziło ogromne zainteresowanie, w związku z czym przewoźnik zorganizował oficjalny Lot Pożegnalny MD80. Samolot zabrał prawie 150 zaproszonych gości w podróż po Danii. Przelot rozpoczął się w Kopenhadze, następnie samolot leciał nad lotniskami w Aalborgu i Billund, po czym wrócił do Kopenhagi przelatując nad mostem nad cieśniną Wielki Bełt.
SAS zaś złożył zamówienie na łącznie 65 nowych i nowoczesnych samolotów, których dostawa rozpocznie się w przyszłym roku. We wrześniu 2013 r. SAS zawarł z firmą Airbus umowę na zamówienie ośmiu nowych samolotów A350-900 XWB i czterech samolotów A330-300 w wersji Enhanced.
Pierwszy samolot A350-900 zostanie dostarczony w 2018 roku, a już w 2015 roku, kiedy wygasną obowiązujące umowy leasingu, flota zostanie zmodernizowana i kilka samolotów A340 zostanie zastąpionych maszynami A330-300 w wersji Enhanced.