Rynek lotniczy rośnie dynamicznie

archiwum Airbusa

Raport lotniczy za rok 2015, przygotowany przez dr Dariusza Tłoczyńskiego na zlecenie dwutygodnika „Wiadomości Turystyczne” pokazuje, że dla transportu lotniczego, ubiegły rok był rokiem dynamicznego rozwoju. W roku 2015 liczba przewiezionych przez linie lotnicze pasażerów wyniosła ok 3,5 mld.

Podobnie jak rok temu, Raport jest bardzo rzetelnie opracowany, szkoda jednak, że publikacja ukazała się po raz kolejny tak późno.

Oto najważniejsze punkty raportu.
Przewozy pasażerskie kolejny już rok wzrosły w stosunku do poprzedniego, tym razem o 8 proc. Największy udział miał region Azji i Pacyfiku, w którym obsłużono 1,1 mld pasażerów (33 proc. rynku światowego). Na drugim miejscu znalazła się Europa – 873,4 mln pasażerów (26,3 proc.) a na trzecim Ameryka Płn. – 841,8 mln (25,3 proc.).

Liczba oferowanych miejsc w samolotach wzrosła najbardziej na Bliskim Wschodzie – o 14,2 proc. w stosunku do roku 2014. W regionie Azji i Pacyfiku wzrost wyniósł 6,7 proc., w Ameryce Łacińskiej – 6,6 proc. zaś w Europie – o 5,2 proc.
Na Bliskim Wschodzie odnotowano również największą dynamikę przewozów pasażerskich – wyniosła ona 11,7 proc.

Spośród linii lotniczych, najwięcej przychodów z działalności lotniczej w ubiegłym roku odnotowały: American Airlines Group – 40 990 mln dolarów, Delta Air Lines – 40 704 mln, United Continental Holdings – 37 864 mln, Lufthansa Group – 35 022 mln, Air France i KLM – 28 470 mln. Największe zyski odnotowały: American Airlines Group – 7 610 mln dolarów, United Continental Holdings – 7 340 mln, Delta Air Lines – 4 526 mln.

Najwięcej pasażerów w 2015 roku przewiozły:
American Airlines Group – 251,253 mln
Southwest Airlines – 144,575 mln
United Airlines – 140,369 mln
Delta Air Lines -138,591 mln
China Southern – 109,421 mln
Ryanair -101,43 mln
China Eastern – 93,804mln
Air France i KLM – 89,821 mln
Air China – 89,807
Lufthansa Group – 79,305

Największą dynamiką w porównaniu do roku 2014 mogą się pochwalić: Southwest Airlines – 30,84 proc., Ryanair – 17,1 proc. Oraz Air France i KLM – 15.97 proc.
Dziesięć największych portów lotniczych w roku 2015 to: Atlanta (101 mln pasażerów), Pekin (89,9 mln), Dubaj (78 mln), Chicago (76,3 mln), Tokio (75,3 mln), Londyn Heathrow (74,9 mln), Los Angeles (74,9 mln), Hong Kong (68,7 mln), Paryż (65,7 mln) i Dallas (64,1 mln). Obsługują one 12,88 proc. światowego ruchu lotniczego.
Największą dynamikę zanotowały Szanghaj – 16,18 proc. i Dubaj – 10,7 proc.
Najwięcej operacji lotniczych odnotowano w Atlancie – 882 tys, Chicago – 875 tys., i Dallas – 681 tys. Spośród europejskich lotnisk – w Londynie Heathrow – 474 tys.
W pierwszej trzydziestce lotnisk europejskich, nie znalazło się żadne z Polski. Lotnisko Chopina w Warszawie znalazło się na 42. pozycji – 11,2 mln pasażerów

Flota światowa samolotów to w 2015 27 tysięcy samolotów. W ubiegłym roku najwięcej na rynek dostarczyły Boeing Corporation – 762 sztuki i Airbus Industry – 635 sztuki. Embraer dostarczył 101 sztuk, zaś Bombardier – 275 sztuk (w tym 199 to samoloty biznesowe).

Jeśli chodzi o wielkość flot poszczególnych przewoźników, to warto przypomnieć, że raport obejmuje rok 2015. Autor Raportu zwraca uwagę na niewielkie znaczenie polskiego przewoźnika PLL LOT, nawet w porównaniu z liniami europejskimi (44 samoloty).
Największą flotą w roku 2015 dysponowały linie American Airlines (965), Delta Air Lines (821 samolotów), Southwest Airlines (712). pierwszą dziesiątkę uzupełniają zaś: United Airlines (706), FedEx Express (605), China Southern (494), China Eastern (423), Air China (372), Sky West Airlines (342), Ryanair (337).
Przewoźnicy zamówili w 2015 roku 5 516 Airbusów, 4 797 Boeingów, 267 Bombardierów, 403 Embraery oraz 335 samolotów turbośmigłowych.
Spośród ok. 300 sojuszów lotniczych na świecie, liczą się te największe: Star Alliance (jego sieć obejmuje 1269 lotnisk w 193 państwach, ponad 18 tys. rejsów dziennie, 637,62 mln obsłużonych pasażerów), Sky Team (1052 lotniska w 177 państwach, 16 323 rejsów dziennie, 612 mln obsłużonych pasażerów) i Oneworld (994 lotniska w 152 krajach, 14 011 rejsów dziennie i 507 mln obsłużonych pasażerów).
Powołując się na raport Current Maket Outlook, autor prognozuje, że liczba samolotów komunikacyjnych na świecie wzrośnie w roku 2035 do 45 240. Największych zakupów dokonają linie lotnicze z regionów Azji i Pacyfiku (ok. 15 tys. sztuk oraz Europy i Ameryki Północnej po ok. 8 tys.sztuk).

Jeśli chodzi o rynek polski, to autor raportu podkreśla, że ok. 80 proc. udziału w nim stanowią przewozy regularne (przewoźnicy tradycyjni i niskokosztowi).
W roku 2015 przewoźnicy niskokosztowi mieli 60 proc. udziału w polskim rynku, przewoźnicy sieciowi – 40 proc.
Największy udział w polskim rynku ma Ryanair -30,76 proc. (8 211 803 pasażerów), po nim zaś: Wizz Air – 21,79 proc. 5,818 mln), LOT i Eurolot – 20,56 proc. (5,488 mln), , Lufthansa – 7,33 proc. (1,958 mln), Norwegian Air – 2,96 proc. (791 tys.), easyJet – 2,03 proc. (543 tys.), SAS – 1,34 proc. (358 tys.).
W roku 2015 największą dynamikę na naszym rynku odnotowały Brussels Airlines – 213,132 proc. więcej niż w roku 2014, Vueling – 103,87 proc., Norwegian – 33,97 proc.

Jeśli chodzi o polskie porty lotnicze, to największy udział w rynku miała Warszawa (36,81 proc.), przed Krakowem (13,85 proc.), Gdańskiem (12,1 proc.) i Katowicami (9,86 proc.).
Analiza Polaków wylatujących z kraju pokazuje, że najczęściej w roku 2015 latali do Londynu (14,53 proc.), Frankfurtu (5,26 proc.), Oslo (4,41 proc.), Paryża (3,9 proc.) i Monachium (3,43 proc.). Największą dynamikę przylotów Polaków odnotowały: Glasgow (52 proc. w porównaniu do roku 2013) i Madryt (ok.44 proc.).
Z kolei na rynku czarterowym w roku 2012 przodowały: Enter Air (1 107 535 pasażerów i 29,98 proc. udziału w rynku), Small Planet Airlines (957 426 pasażerów, 25,92 proc.) oraz Travel Service (891 654 pasażerów, 24,14 proc. rynku).
Najwięcej klientów czarterowych poleciało do Antalyi (458 473 i 12,54 proc. rynku), Heraklionu (215 491 i 5,89 proc.) i na Rodos (185 887 i 5,08 proc.).