Ruch lotniczy wciąż się dynamicznie rozwija
![Boeingi w barwach Qatar Airwyas archiwum Boeinga](https://www.waszaturystyka.pl/wp-content/uploads/2017/10/83c94218e5ebad59903658618dde67ff.jpg)
Raport lotniczy za rok 2016 przygotowany przez profesora Dariusza Tłoczyńskiego na zlecenie dwutygodnika „Wiadomości Turystyczne” pokazuje, że dla transportu lotniczego, ubiegły rok był kolejnym rokiem dynamicznego rozwoju. W roku 2016 liczba przewiezionych przez linie lotnicze pasażerów wyniosła ok 3,7 mld (rok wcześnie – 3,5 mld).
Raport tradycyjnie jest bardzo rzetelnie opracowany, jednak – jak co roku – publikacja ukazała się bardzo późno.
Oto najważniejsze punkty raportu.
Transport lotniczy był w ubiegłym roku bezpieczny, w ciągu 2016 roku miało miejsce 10 wypadków lotniczych, w których zginęło 268 osób. Przez ostatnie pięć lat, średnia roczna wynosiła 13,4 wypadków oraz 371 ofiar.
Przewozy pasażerskie kolejny już rok wzrosły w stosunku do poprzedniego, tym razem o 6 proc. Największy udział miał region Azji i Pacyfiku, w którym obsłużono 32,9 proc. wszystkich pasazerów. Na drugim miejscu znalazła się Europa – 26,4 proc., a na trzecim Ameryka Płn. – 23,7 proc.).
Liczba oferowanych miejsc w samolotach wzrosła najbardziej na Bliskim Wschodzie – o 11,2 proc. w stosunku do roku 2015. W regionie Azji i Pacyfiku wzrost wyniósł 6,7 proc., w Ameryce Łacińskiej – 6,6 proc. zaś w Europie – o 5,2 proc.
Na Bliskim Wschodzie odnotowano również największą dynamikę przewozów pasażerskich – wyniosła ona 11,7 proc.
Spośród linii lotniczych, najwięcej pasażerów w 2016 roku przewiozły:
American Airlines Group – 198,7 mln
Delta Air Lines -183,7 mln
Southwest Airlines – 151,8 mln
United Airlines – 143,2 mln
Ryanair -119,8 mln
China Southern – 84,9 mln
Air France i KLM – 80,2 mln
China Eastern – 80,09 mln
Lufthansa Group – 64 mln
Air China – 62,4
Emirates – 56,1
Największą dynamiką w porównaniu do roku 2015 mogą się pochwalić: Qatar Airways – 20,1 proc., Ryanair – 12,6 proc. oraz Air Canada Group – 9,1 proc.
Dziesięć największych portów lotniczych w roku 2016 to: Atlanta (104,1 mln pasażerów), Pekin (94,3 mln), Dubaj (83,6 mln), Los Angeles (80,9 mln), Tokio (79,6 mln), Chicago (77,9 mln), , Londyn Heathrow (75,7 mln), Hong Kong (70,3 mln), Szanghaj (66 mln) i Paryż (65,9 mln). Pierwsza dwudziestka największych portów lotniczych obsługuje 18,4 proc. światowego ruchu lotniczego.
Największą dynamikę zanotowały Incheon – 17 proc., Szanghaj – 9,8 proc. i Amsterdam – 9,2 proc.
Najwięcej operacji lotniczych odnotowano w Atlancie – 898,3 tys, Chicago – 867,6 tys. i Los Angeles – 697,1 tys. Spośród europejskich lotnisk – w Amsterdamie – 496,2 tys.
W pierwszej trzydziestce lotnisk europejskich, nie znalazło się żadne z Polski. Lotnisko Chopina w Warszawie znalazło się na 40. pozycji – 12,8 mln pasażerów. W pierwszej setce znalazło się jeszcze lotnisko w Krakowie.
Flota światowa samolotów to w 2016 roku 27 tysięcy samolotów, o 1 570 więcej niż rok wcześniej. W ubiegłym roku najwięcej na rynek dostarczyły Boeing Corporation – 748 sztuki i Airbus Industry – 688 sztuki. Embraer dostarczył 108 sztuk samolotów komercyjnych i 117 biznesowych, zaś Bombardier – 249 sztuk (w tym 163 to samoloty biznesowe).
Spośród 27 266 samolotów latających w 2016 roku na świecie, 10 498 to produkcja Boeinga, 8 450 – Airbusa, 1 863 – Embraera, 1 349 Bombardiera, 580 – Mc Donnel Douglas, 687 – innych producentów. 23 427 to maszyny odrzutowe, 3 839 – turbośmigłowe.
Jeśli chodzi o największych światowych przewoźników lotniczych, to w 2016 roku największą wartość miały: Emirates – 7,7 mld dolarów, Delta – 6,3 mld dolarów, American Airlines – 6,1 mld dolarów, British Airways – 4,6 mld dolarów.
Jeśli chodzi o rozwój światowego ruchu lotniczego, to autor raportu powołuje się na ekspertów z Airbus Industrie, którzy prognozują, iż w ciągu najbliższych 20 lat ruch lotniczy będzie rósł ok. 6 proc. rocznie. Około 19 tysięcy samolotów zostanie zastąpionych nowymi modelami. W roku 2033 ok. 84 proc. samolotów będą stanowić nowe maszyny (32,6 tys.).
Jeśli chodzi o rynek polski, to autor raportu podkreśla, że jego udział w światowym rynku jest minimalny. Udział Polski w europejskim ruchu lotniczym w 2016 roku wynosił 3,32 proc.
Około 80 proc. na polskim rynku przypada na przewozy regularne. W 2016 roku trzech największych przewoźników posiadało 75 proc. rynku a pierwszych pięciu – 81 proc.
W roku 2015 przewoźnicy niskokosztowi mieli 60 proc. udziału w polskim rynku, przewoźnicy sieciowi – 40 proc.
Największy udział w polskim rynku ma Ryanair – 30,57 proc. (9 305 729 pasażerów), po nim zaś: LOT – 22,38 proc. (6,812 mln), Wizz Air – 21,66 proc. (6,594 mln), Lufthansa – 6,66 proc. (2,026 mln), Norwegian Air – 2,66 proc. (809,4 tys.), easyJet – 2,19 proc. (667,6 tys.), SAS – 1,3 proc. (394,5 tys.).
W roku 2016 największą dynamikę na naszym rynku odnotowały EL AL – 64,28 proc. więcej niż w roku 2015, Ukraine International Airlines – 50,74 proc., Aegan Airlines – 43,44 proc.
Jeśli chodzi o polskie porty lotnicze, to w 2016 roku obsłużyły one prawie 34 mln pasażerów, o 12 proc. więcej niż w 2015 roku.
Największy udział w rynku miała Warszawa (37,66 proc.), przed Krakowem (14,65 proc.), Gdańskiem (11,67 proc.) i Katowicami (9,39 proc.).
W ruchu krajowym największy udział miało Lotnisko Chopina w Warszawie (39,38 proc.), przed Gdańskiem (14,7 proc.), Wrocławiem (13,21), Krakowem (11,5 proc.) i Lotniskiem w Modlinie (7,87 proc.).
Analiza Polaków wylatujących z kraju pokazuje, że najczęściej w roku 2016 latali do Londynu (13,89 proc.), Frankfurtu (4,71 proc.), Oslo (3,95 proc.), Paryża (3,33 proc.) i Monachium (3,24 proc.). Największą dynamikę przylotów Polaków odnotowały: Amsterdam (25,83 proc. w porównaniu do roku 2013) i Sztokholm (24,65 proc.).
Jeśli chodzi o linie niskokosztowe, to najwięcej pasażerów przewiozły: Ryanair – 9,305 mln (51,62 proc. rynku), Wizz Air – 6,594 mln (36,58 proc.), Norwegian – 809 tys. (4,49 proc.), easyJet – 667 tys. (3,7 proc.).
Linie czarterowe przewiozły w 2016 roku 2,4 mln pasażerów. Przodowały: Enter Air – 32,89 proc. udziału w rynku, Small Planet Airlines – 28,29 proc. oraz Travel Service – 24,79 proc. rynku).
Najwięcej klientów czarterowych poleciało do Burgas (254 739 i 7,29 proc. rynku), Heraklionu (248 307 i 7,05 proc.) i do Antalyi (182 555 i 5,18 proc.).
POWIĄZANE WPISY
26 lipca 2024
Historyczny rok dla Portu Lotniczego Poznań-Ławica. 18,9 mln zł zysku i nowy prezes zarządu
Port Lotniczy Poznań-Ławica odnotował przełomowe wyniki finansowe za rok 2023, osiągając…
0 Komentarzy3 Minuty
26 lipca 2024
PLL LOT i Viasat podpisują umowę na dostawę internetu na pokłady Dreamlinerów
Polskie Linie Lotnicze LOT, w ramach modernizacji kabin samolotów Boeing 787 Dreamliner,…
0 Komentarzy3 Minuty
25 lipca 2024
Na lotnisku Charlesa de Gaulle’a powstały prywatne apartamenty lotniskowe i nowe lobby dla pasażerów pierwszej klasy
Air France udostępnił prywatne apartamenty lotniskowe dla pasażerów klasy pierwszej,…
0 Komentarzy5 Minuty
25 lipca 2024
Ryanair zarobił w pierwszym kwartale 2024 o prawie połowę mniej. Pasażerowie kupili wyloty w niższych cenach
Ryanair poinformował, że zysk zysk za pierwszy kwartał wynosił 360 mln euro w porównaniu…
0 Komentarzy5 Minuty
23 lipca 2024
PLL LOT uruchamia nowe połączenie do Lizbony. Codzienne loty od lutego 2025
Lizbona to po Madrycie i Barcelonie trzecia trasa rozkładowa PLL LOT łącząca Polskę z…
0 Komentarzy2 Minuty
19 lipca 2024
Kolejne OTA przegrywa z Ryanairem. Booking.com skazany za naruszenie ustawy o oszustwach komputerowych
Sąd w Delaware wydał jednogłośny werdykt na korzyść Ryanair, stwierdzając, że Booking.com…
0 Komentarzy4 Minuty
18 lipca 2024
Wizz Air doda jesienią trzy trasy z Krakowa. Poleci do Bolonii, Walencji i Bukaresztu
Wizz Air ogłosił otwarcie nowych tras z Krakowa do trzech europejskich miast: Bolonii,…
0 Komentarzy1 Minuty
18 lipca 2024
Wizz Air świętuje 20-lecie specjalnym malowaniem samolotu
Wizz Air podczas ceremonii dostawy w fabryce Airbus w Hamburgu zaprezentował swój 132.…
0 Komentarzy4 Minuty
17 lipca 2024
Ruszył punkt wydawania paszportów tymczasowych na lotnisku w Katowicach
W środę 17 lipca 2024 roku Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji (MSWiA)…
0 Komentarzy4 Minuty