Rozwój turystyki w Polsce: ESG, AI i najnowsze trendy

fot. POT

Zrównoważone podejście ESG i CSR, sztuczna inteligencja i najnowsze narzędzia w zarządzaniu, a także najważniejsze trendy konsumenckie – w środę, 20 marca w hotelu Novotel Warszawa Centrum doszło do przeglądu polskiego sektora turystycznego. Na organizowanej przez POT oraz PIT konferencji dyskutowano o szansach, ale także wyzwaniach, które stoją przed pracownikami branży.

Konferencja skupiała się na zrównoważonym podejściu ESG i CSR, wykorzystaniu sztucznej inteligencji oraz najnowszych narzędzi w zarządzaniu, a także analizie głównych trendów konsumenckich.

„Turystyka przyjazdowa to unikalna forma eksportu, w której nie ponosimy kosztów transportu” – powiedział dyrektor ZOPOT w Wiedniu Marcin Płachno, prowadzący konferencję.

„Turystyka przyjazdowa w Polsce: Nowe horyzonty i wyzwania w prosty sposób oddaje jej cel – a nawet na tym transporcie możemy zarobić” – dodał Prezes Polskich Linii Lotniczych LOT Michał Fijoł.

O towarze eksportowym, czyli polskim produkcie turystycznym, który co roku generuje kilka proc. PKB, w środę w Warszawie dyskutowali czołowi przedstawiciele branży.

Świat przechodzi z cyfryzacji do automatyzacji. Polska wciąż w erze analogowej

Konferencję otworzył sekretarz stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki Piotr Borys, który zapewniał o rządowym wsparciu w rozwijaniu konkurencyjności polskiej oferty turystycznej. W części merytorycznej o zrównoważonym podejściu do turystyki krajowej i zagranicznej dyskutowali później prezes POT Rafał Szmytke, wiceprezes Itaki Piotr Henicz, prezes sieci Polskich Hoteli Niezależnych Elżbieta Lendo, prezes Wrocławskiej Organizacji Turystycznej Alfred Wagner oraz prezes Mazurkas Travel Andrzej Hulewicz.

Wykorzystanie AI, innych cyfrowych narzędzi oraz liczb było z kolei tematem debaty pomiędzy reprezentantami Szkoły Głównej Handlowej, Tourist Polska, Sykon i GetYourGuide – Magdaleną Kachniewską, Sebastianem Nasiłowskim, Mariuszem Galusem oraz Filipem Gąska. Eksperci zwrócili uwagę, że podczas gdy wielu przedstawicieli branży w Polsce znajduje się jeszcze w erze analogowej, świat przechodzi z cyfryzacji do automatyzacji. – Nie chcą robić wdrożeń jako pierwsi, wolą, żeby zrobił to ktoś inny – mówiła dr Kachniewska z SGH.

Szczycić się kuchnią i cenową przystępnością

O trendach wyjazdowych na świecie ze szczególnym uwzględnieniem rynków nordyckich, brytyjskiego, włoskiego oraz niemieckojęzycznych rozmawiali dyrektorki ZOPOT w Rzymie, Londynie i Sztokholmie: Barbara Minczewa, Dorota Wojciechowska, Małgorzata Hudyma, prowadzący spotkanie dyrektor wiedeńskiego biura POT Marcin Płachno, a o tendencjach światowych i działaniach PLL LOT mówiła dyrektor sprzedaży przewoźnika Marta Wiśniewska.

Na wymienionych rynkach najpopularniejszymi trendami są turystyka miejska i plażowa, zaś w przypadku Włochów, którzy wolą kurorty śródziemnomorskie, dodatkowo rośnie zainteresowanie jarmarkami świątecznymi w polskich miastach. Eksperci podkreślali, że Polska ma produkt, którego nie musi się wstydzić – chociażby w obszarze kulinariów – ale promując go, warto podkreślać jego unikalność i lokalność. Rozwijająca się siatka połączeń LOT stwarza dodatkowe możliwości i działa na rzecz synergii ZOPOT-ów z branżą turystyczną w Polsce.

Overtourism kontra naturalna chęć zysku

Na zakończenie konferencji doświadczeniami i dobrymi praktykami w ramach zrównoważonego rozwoju turystyki podzielili się prezeska Intercrac DMC i Symposium Cracoviense Anna Jędrocha, właścicielka Weiss Travel Karolina Gnusowska-Weiss, prezes Warszawskiej Organizacji Turystycznej Mateusz Czerwiński, a także pełnomocnik zarządu ds. rozwoju Hotelu Arłamów Maciej Straus.