Raport PARP: 76 proc. przedsiębiorstw turystycznych odczuwa negatywne skutki pandemii

Sektor turystyki, stanowiący istotny element polskiej gospodarki, przyczynia się do 4,5 proc. polskiego PKB. Wartość branży turystycznej w 2020 roku wyniosła 104,3 mld zł. Niemniej jednak, wydarzenia ostatnich lat wpłynęły znacząco na tę gałąź gospodarki. W nadchodzących dniach pojawi się publikacja Branżowego Bilansu Kapitału Ludzkiego w sektorze turystyki za 2022 rok, opracowanego przez PARP. Raport zostanie zaprezentowany 22 września podczas cyklu spotkań branżowych.
Skutki, jakie wywołała pandemia koronawirusa, stały się najważniejszymi w ostatnich latach czynnikami warunkującymi funkcjonowanie turystyki. Zdecydowana większość przedsiębiorstw sektora (76 proc.) odnotowała negatywny wpływ Covid-19 na swoją działalność, m.in. w postaci zmniejszenia liczby klientów i zamówień oraz zachwiania płynności finansowej.
„Obecnie sektor mierzy się z nowymi problemami, głównie skutkami trwającej wojny na Ukrainie i rosnącymi opłatami eksploatacyjnymi. Przedsiębiorcy zmagają się z postępującą cyfryzacją swojej działalności, rosnącym naciskiem na bezpieczeństwo usług oraz zmianą preferencji konsumentów. Trzeba też pamiętać, że dodatkowe trudności w prowadzeniu działalności w czasie pandemii przełożyły się na ogólny kryzys zaufania do sektora turystycznego jako pracodawcy” – mówi Wioletta Skrzypczyńska, ekspert z Departamentu Analiz i Strategii.
22 września o godzinie 10:00 podczas cyklu spotkań branżowych zostanie zaprezentowany raport przygotowany przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości. Zaproszeni eksperci będą dyskutować m.in. nad takimi kwestiami jak: trendy i wyzwania w sektorze, zapotrzebowanie na pracowników i kompetencje w sektorze, kierunki rozwoju w sektorze turystyki. Wydarzenie jest bezpłatne i odbędzie się w formule online.
Zatrudnienie w sektorze
Odbudowywanie się turystyki po pandemii sprawiło, że sektor znalazł się w 2022 roku w trudnym położeniu. Wielu pracodawców wskazuje, że brakuje rąk do pracy. Połowa spośród firm prowadzących procesy rekrutacyjne przyznała, że napotkała na trudności z obsadzeniem wolnych stanowisk. Najczęściej wskazywanymi źródłami problemów z rekrutacją pracowników było małe zainteresowanie ofertą pracy lub wręcz brak chętnych kandydatów (63 proc.). To duży wzrost w porównaniu do 2018 roku – wówczas tylko 10 proc. pracodawców zgłaszało taki problem w sektorze. Lukę w zatrudnieniu w pewnym stopniu wypełniają obcokrajowcy. Według danych z raportu 26 proc. firm zatrudnia cudzoziemców, z czego najwięcej Ukraińców (93 proc.).
Obecnie większość pracodawców sektora (80 proc.) deklaruje utrzymanie zatrudnienia w swojej firmie na stałym poziomie. Jego wzrost przewiduje jedynie 7 proc. firm. Bardziej optymistycznie wyglądają prognozy dotyczące wzrostów zatrudnienia w dłuższej perspektywie czasu. W prognozach trzyletnich zwiększenie zatrudnienia deklaruje 16 proc. przedsiębiorstw. W tym okresie ich zdaniem powinno wzrosnąć zapotrzebowanie szczególnie na pokojowe (25 proc.), kelnerów (21 proc.), barmanów (17 proc.), kucharzy (17 proc.) oraz animatorów czasu wolnego (15 proc.).
Trendy i wyzwania w sektorze
Ostatnie wydarzenia na świecie (pandemia, wojna, kryzys) zapoczątkowały szereg przekształceń na rynku turystycznym. Prawdopodobnie istotna ich część będzie nadal impulsem do zmian w sektorze. Do najważniejszych trendów i w związku z tym wyzwań wpływających obecnie na sektor należą: bezpieczeństwo oraz podejmowanie działań na rzecz budowania wizerunku Polski jako bezpiecznego miejsca do spędzania wolnego czasu.
Ponadto cyfryzacja i hybrydowa rzeczywistość powodują konieczność dostosowywania oferty wypoczynku do możliwości łączenia pracy z rekreacją i podróżowaniem, a także oferowaniem usług za pomocą dostępnych i intuicyjnych narzędzi. Demografia także nie pozostaje bez wpływu na turystykę. Po pierwsze obserwowane jest rosnące znaczenie orientacji na konsumentów w wieku 60/65+, związane ze wzrastającą liczbą turystów z tej grupy wiekowej i potrzebą dostosowania dla nich oferty, np. związanej z turystyką zdrowotną. Po drugie sektor mierzy się nieustająco z problemami kadrowymi i kluczowe jest w tym przypadku budowanie wizerunku tej gałęzi gospodarki jako atrakcyjnego miejsca pracy i rozwoju zawodowego.
POWIĄZANE WPISY
26 września 2023
Akademia Liderek Turystyki w Białymstoku – inspirujące warsztaty dla kobiet w branży turystycznej
Centrum Edukacji Ekologicznej Hydropolis oraz redakcja WaszaTurystyka.pl mają przyjemność…
0 Komentarzy2 Minuty
25 września 2023
Premiera utworu Moje Mazowsze. Powstała piosenka z okazji 25-lecia samorządu województwa mazowieckiego
25 września w Basenie Artystycznym Warszawskiej Opery Kameralnej odbyła się premiera…
0 Komentarzy2 Minuty
21 września 2023
Otwarcie Parku Legend w Nowej Słupi. Magiczna podróż przez świętokrzyskie legendy
16 września 2023 roku w Nowej Słupi, niedaleko Kielc, oficjalnie otwarto nowy park…
0 Komentarzy2 Minuty
21 września 2023
Analiza SEO serwisów turystycznych w Google. Najlepsze Wakacje.pl, za nimi Itaka
Sezon urlopowy jeszcze trwa, ale już teraz warto myśleć o przyszłorocznych wakacjach.…
0 Komentarzy9 Minuty
21 września 2023
Turystyko, przygotuj się do rewolucji cyfrowej. Debata o wyzwaniach technologicznych dla branży na XIII Forum Promocji Turystycznej
Sztuczna inteligencja stała się rewolucją na miarę wymyślenia koła. Jest faktem.…
0 Komentarzy2 Minuty
20 września 2023
Raport Nocowanie.pl: zagraniczni turyści doceniają wakacje w Polsce. Jedna piąta obiektów widzi, że przyjeżdża ich więcej
Umiarkowane ceny, czystość, dobra lokalizacja, sprzyjająca wypoczynkowi, smaczna kuchnia…
0 Komentarzy3 Minuty
20 września 2023
Sezon turystyczny w Chorwacji: ponad milion Polaków na wakacjach
Według danych z systemu eVisitor 15 września Chorwacja odnotowała przyjazd ponad miliona…
0 Komentarzy3 Minuty
19 września 2023
Wakacje 2023 w Polsce: 3,2 mln zagranicznych turystów w pierwszym półroczu
19 września odbył się briefing prasowy z wiceministrem Andrzejem Gutem-Mostowym, który…
0 Komentarzy5 Minuty
19 września 2023
Izraelskie Rządowe Centrum Turystyki – IGTO, Partnerem XIII Forum Promocji Turystycznej
Już za 22 dni w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach odbędzie XIII Forum…
0 Komentarzy3 Minuty