PZOT: TUI Poland stosuje dumping na niespotykaną skalę
Dumping cenowy na niespotykaną nigdy skalę i praktyki dążące do zmonopolizowania rynku – to zarzuty, które Polski Związek Organizatorów Turystyki stawia TUI Poland w liście otwartym skierowanym do niemieckiego zrzeszenia biur podróży.
Ceny w sezonie 2018 niższe średnio o 100 euro w porównaniu do 2017 roku, obniżki dotyczące nie pojedynczych ofert w ramach promocji, tylko skierowane do niemal półmilionowego grona klientów, brak przejrzystości w polityce cenowej i dyskryminacja niemieckich klientów – to według Polskiego Związku Turystyki praktyki TUI Poland, które wymagają interwencji organizacji branżowej. Prezes PZOT Krzysztof Piątek napisał obszerny list otwarty do Deutscher ReiseVerband, którego członkiem jest Grupa TUI.
Dumping cenowy na niespotykaną nigdy skalę
„W sezonie 2018 obserwujemy na polskim rynku szereg zjawisk zakłócających normalną, zdrową konkurencję. Ich przyczyną są ambicje TUI Poland, należącego do niemieckiej grupy TUI, by zdominować rynek poprzez strategię stosowania dumpingu cenowego, na skalę niespotykaną dotychczas na żadnym cywilizowanym rynku w Europie. Mamy podstawy, by twierdzić, że to zjawisko jest zakorzenione w ścisłej współpracy polskiego TUI z niemiecką centralą.”
Krzysztof Piątek – choć nie wymienia go z nazwiska – przypisuje tę strategię niegdysiejszemu prezesowi TUI Poland, a dziś szefowi TUI Deutchland, Markowi Andryszakowi.
„Można przypuszczać, że wspomniane TUI Deutchland, pod nowym kierownictwem, ma sporo do udowodnienia na polskim rynku. Wcześniej zabrakło skuteczności w budowaniu produktu, jego sprzedaży i sieci dystrybucji, w związku z czym w 2014 roku TUI spadło w Polsce z drugiego na trzecie miejsce. Dziś mamy do czynienia z próbą odrobienia tej straty poprzez zalewanie polskiego rynku przez masę ofert w dumpingowych cenach, w porozumieniu z TUI Deutchland”.
Zaplanowana akcja dyskryminująca innych klientów
Prezes PZOT podaje przykłady kilku ofert o zaniżonych cenach i wyjaśnia, że ich obniżanie nie ma związku z akcjami promocyjnymi ani jednorazową potrzebą sprzedaży w niższej cenie, tylko jest zakrojone na szeroką skalę. Krzysztof Piątek szacuje, że oferty w zaniżonych cenach są odpowiedzialne za wygenerowanie obrotu przez pół miliona klientów.
W liście czytamy też, że na tym nie koniec i że strategia ta „jest najwyraźniej kontynuowana wobec oferty na sezon zimowy 2018/2019. Jest to więc zaplanowana akcja, w wyniku której polski klient jest faworyzowany kosztem innych, między innymi niemieckich klientów. Stosowanie nietransparentnych, niejasnych mechanizmów cenowych wobec klientów na różnych rynkach jest zabronione prawem” – czytamy w liście.
Skarga do UOKiK i do Brukseli
Prezes PZOT sugeruje, że sprawa została skierowana do polskiego UOKiK-u i izby skarbowej, a także do organów UE zajmujące się zapewnianiem transparentności rynku wspólnotowego. Wyraża jednak nadzieję, że można ją załatwić polubownie, jeśli zaangażuje się w nią DRV i wyjaśni ją z władzami TUI Deutchland.
Poproszony o komentarz prezes TUI Poland Marcin Dymnicki powiedział: „Nie komentuję niczego, co pisze Krzysztof Piątek.” Powiedział też, że nie zna jeszcze treści pisma do DRV.
POWIĄZANE WPISY
10 lutego 2025
Tourist Polska uruchamia innowacyjną aplikację „Gotowy na Wakacje”
Biuro podróży Tourist Polska jako pierwsze w kraju wprowadziło i uruchomiło aplikację…
0 Komentarzy2 Minuty
10 lutego 2025
Biura podróży – wzrost cen wycieczek ponownie mocno przyspieszył
W ubiegłym tygodniu średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy3 Minuty
5 lutego 2025
Elkie Pupek nową menadżerką ds. sprzedaży i marketingu w TOP Touristik
TOP Touristik poinformował o dołączeniu Elkie Pupek do zespołu na stanowisko sales &…
0 Komentarzy1 Minuta
4 lutego 2025
Raport Podróżnika: jak Polacy podróżowali w 2024 roku?
Rok 2024 przyniósł kolejne rekordy w turystyce – więcej podróży, większe zainteresowanie…
0 Komentarzy11 Minuty
3 lutego 2025
Biura podróży – imprezy turystyczne coraz droższe
W ubiegłym tygodniu średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy4 Minuty
3 lutego 2025
Rainbow został partnerem Olimpiady Geograficznej
Wsparcie edukacji młodych ludzi od zawsze jest dla Rainbow bardzo ważnym elementem…
0 Komentarzy1 Minuty
30 stycznia 2025
Anex Tour Poland zaprezentował nową ofertą dla agentów podczas Road Show 2025
Pięć największych miast w Polsce, 500 gości, przedstawiciele najlepszych hoteli z…
0 Komentarzy2 Minuty
28 stycznia 2025
Itaka wspiera WOŚP – podróż luksusowym statkiem dla zwycięzcy licytacji
Biuro Podróży Itaka kolejny raz włączyło się w akcję Wielkiej Orkiestry Świątecznej…
0 Komentarzy1 Minuty
27 stycznia 2025
Biura podróży – ceny wyjazdów powróciły do wzrostów
W ubiegłym tygodniu, średnia cena wycieczek z wylotami pomiędzy 4 i 10 sierpnia 2025…
0 Komentarzy3 Minuty